Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów 2016, średni wiek samochodu w Polsce to 13,6 roku. Egzemplarze mające mniej niż 4 lata stanowią 10,5 procent całości, natomiast samochody starsze – w wieku od 5 do 10 lat – już 20,9 procent. W przypadku egzemplarzy mających od 11 do 20 lat udział rośnie do 56 procent, a najstarsze auta – mające powyżej 20 lat – odnotowują udział na poziomie 12,6 procent. Takie wyniki nie nastrajają pozytywnie, bowiem nie tylko starsze auta nie spełniają norm czystości spalin, ale i nie są tak bezpieczne jak nowe auta. Nasz park samochodowy jest jednym z najstarszych w Europie.
Pisaliśmy o: Volkswagen Golf królem Europy
Liczby pokazują, że samochody nowe (do czterech lat) w 52 proc. należą do osób fizycznych, a w 48 proc. do osób prawnych (o 3,7 punktu proc. mniej niż 2015 roku). Starsze egzemplarze – mające od 5 do 10 lat – w 93 proc. przypadków należą do właścicieli indywidualnych (mniej o 0,7 punktu proc.), zaś w 6,5 proc. do firm. Trend ten utrzymuje się również w przypadku samochodów mających od 11 do 20 lat.
Cieszy fakt, że Polacy coraz bardziej przekonują się do ekologicznych rozwiązań. W 2010 roku sprzedano w Polsce 8 elektryków i 616 samochodów hybrydowych. W 2016 roku na drogi wyjechało już 561 pojazdów elektrycznych i nieco ponad 10 000 hybryd. Co roku wzrost sprzedaży wynosił ponad 100%!
Rekordy w firmach
W grupie samochodów osobowych liczba rejestracji na koniec 2016 roku wyniosła 416 123 i była o 17,2 proc. większa niż w poprzednim roku. Nabywcy instytucjonalni zwiększyli zakupy w stosunku do wcześniejszego roku o 21,8 proc. do 281,7 tys. samochodów. Zmniejszył się za to rynek wśród klientów indywidualnych. Kupili oni o 8,8% aut mniej niż w rok wcześniej. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku połowa samochodów wyjeżdżających z salonu należała do osób prywatnych, teraz to zalediwe 32,3%.
Zobacz też: Przegrzanie silnika - jak poradzić sobie w awaryjnej sytuacji?
Skąd taki wzrost firmowych zakupów? Przy wyborze atrakcyjnej oferty w leasingu otrzymujemy miesięczną ratę, która obejmuje cenę auta, jego serwis oraz ubezpieczenie. W praktyce płacimy tylko za paliwo i płyn do spryskiwaczy. Po trzech latach przesiadamy się do nowego samochodu.
Coraz więcej SUV-ów
Największą popularnością dalej cieszą się w Polsce kompaktowe hatchbacki. Utrzymują one prawie 30% rynku, przy liczbie rejestracji wynoszącej 123,6 tysiąca egzemplarzy. Tuż za nimi utrzymują się SUV-y, które znalazły 98,4 tysięcy rejestracji. Podium zamyka segment B, który zaliczył wzrost na poziomie 7,2%. Segment D - czyli limuzyny - odnotowały wyniki lepsze aż o 20%. Klienci interesują się nawet minivanami, a jedynym segmentem który zaliczył spadek okazał się ten z najmniejszymi, miejskimi pojazdami. Tych kupiono tylko 15 tysięcy sztuk.