W kwestii designu Megane R.S. upodobnił się do reszty rodziny Renault. Charakterystyczne lampy optycznie poszerzają nadwozie, a pokaźny wlot powietrza dodaje mu jeszcze więcej pazura. Do tej pory trudno było wyobrazić sobie R.S.-a ubranego w inny kolor niż kultowy kanarkowy "Żółty Sirius". W takim odcieniu auta z gamy R.S. prezentowały się doskonale. Jednak wraz z nową generacją sportowego hatchbacka, do palety kolorystycznej Renault Sport dołączy lakier "Orange Tonic", który ma jeszcze bardziej podkreślać sportowy charakter i sylwetkę samochodu.
Auto zostało poszerzone o 60 mm z przodu i 45 mm z tyłu. Dzięki temu nie tylko wygląda bardziej sportowo, ale i mieści nowe 18- i 19-calowe felgi. Tylny spojler został zmodyfikowany dla zwiększenia siły docisku. Pionowe płetwy podkreślają szerokość samochodu, a jednocześnie zwiększają skuteczność i przyczyniają się do odrywania bocznych strug powietrza. Sportowy charakter podkreśla centralnie umieszczona końcówka układu wydechowego.
Nowe zawieszenie
Już trzeci Megane R.S. świetnie zachowywał się na drodze. Inżynierowie odpowiedzialni za układy jezdne przesunęli granice jeszcze dalej i wprowadzili do nowej generacji system czterech skrętnych kół 4CONTROL. Układ jest montowany w standardzie w wersjach z zawieszeniem "Sport" i "Cup", a Megane R.S. jest pierwszym autem w tym segmencie z takim rozwiązaniem. "Sport" to zawieszenie miększe i bardziej uniwersalne, natomiast "Cup" wyciska z nowego R.S. siódme poty. Charakteryzuje się twardszymi o 10% amortyzatorami, samoblokującym mechanizmem różnicowym typu Torsen, a wizualnie poznamy go choćby po czerwonych zaciskach hamulcowych.
Zobacz: Renault Megane RS przyłapane - widać wszystko!
Przednie zawieszenie zostało przeprojektowane tak, aby pomieścić szersze 19-calowe koła, a dodatkowo zwiększyć sztywność. System 4CONTROL zwiększa zwrotność samochodu na ostrych zakrętach, a także poprawia stabilność przy dużych prędkościach. Gdy jedziemy powoli (do 60 km/h lub do 100 km/h w trybie Race) system skręca tylne koła do 2,7 stopnia w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. Gdy przyspieszymy powyżej 60 km/h, przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku, a kąt skrętu kół tylnych zmienia się w granicach 1 stopnia.
Nowy silnik
Pod maską nowego Renault Megane R.S. znalazła się zupełnie nowa jednostka opracowana w ramach Aliansu Renault-Nissan. Mowa o nowej generacji silnika 1.8 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Motor rozwija moc 280 KM przy 6000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 390 Nm, dostępny w przedziale od 2 400 do 4 800 obr./min.
Konstruktorzy zaprojektowali całkowicie nową głowicę o wzmocnionej konstrukcji oraz jeszcze wydajniejszy system chłodzenia, umożliwiający rozpraszanie ciepła już w bezpośrednim sąsiedztwie komory spalania. Wiele wysiłku włożono również w modyfikację turbosprężarki z podwójnym przepływem "Twin Scroll", stosowanej już poprzednio w Megane III R.S.
Zobacz TEST: Renault Megane GT - szukając geniuszu
Silnik może pracować z jedną z dwóch skrzyń biegów: manualną 6-stopniową, którą znamy z poprzedniej generacji, lub dwusprzegłową automatyczną EDC. Wybierając tę drugą mamy możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. Dodatkowo posiada system Multi Change Down, który podczas hamowania w trybie ręcznym umożliwia zredukowanie kilku przełożeń jednocześnie, oraz funkcję Launch Control.
Będzie Trophy!
Do końca bieżącego roku Renault Sport przygotuje wersję Trophy z silnikiem podkręconym do 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Będzie ona oferowana w standardzie z zawieszeniem "Cup", 19-calowymi obręczami kół oraz dwumateriałowymi tarczami hamulcowymi.
R.S. idzie w social-media
Telemetryczny system pokładowy R.S. Monitor został mocno zmodyfikowany. Teraz kierowca ma do dyspozycji dwie opcje: wersję standardową i taką rodem z XXI. wieku. "Zwykły" system dostępny w standardzie, zbiera informacje z około czterdziestu czujników rozmieszczonych w samochodzie. Dzięki temu na ekranie można w czasie rzeczywistym wyświetlać takie parametry jak przyspieszenie, hamowanie, kąt skrętu kierownicy, działanie systemu 4CONTROL, poziomy temperatury i ciśnienia itp. Opcjonalnie R.S. może jednak posiadać system R.S. Monitor Expert, który umożliwia filmowanie poszczególnych odcinków trasy, a następnie naniesienie na nie danych telemetrycznych i uzyskanie w ten sposób filmów w rozszerzonej rzeczywistości. Filmy mogą być natychmiast udostępniane w sieciach społecznościowych za pośrednictwem aplikacji. Dodatkowo dane z systemu R.S. Monitor Expert mogą być wyeksportowane na stronę internetową R.S. Replay. W ten sposób istnieje możliwość odtworzenia jazdy i przeanalizowania w najmniejszych szczegółach kolejnych przejazdów na torze, oraz porównania ich z wynikami innych użytkowników społeczności Renault Sport.
Nowe Renault Megane R.S. wygląda jeszcze bardziej zadziornie niż poprzednik. Pytanie tylko czy tak samo się prowadzi. Biorąc pod uwagę zastosowane najnowsze technologie i osiągi, raczej go nie ugłaskano. I bardzo dobrze!
Ceny nowego Megane R.S. zostaną ogłoszone wiosną.