W 2011 roku rozpocznie się masowa sprzedaż samochodów elektrycznych Renault, a już teraz możemy zapoznać się z prototypem takiego pojazdu francuskiego koncernu. Kangoo be bop Z.E. dysponuje technologią bardzo zbliżoną do tej, w którą wyposażone będą w przyszłości seryjnie produkowane samochody znajdującą się obecnie w fazie prac rozwojowych.
Bez spalin, skrzyni i sprzęgła
Renault Kangoo be bop Z.E posiada silnik elektryczny o mocy 44 kW (60 KM), osiągający 12 000 obr./min. Jego sprawność energetyczna jest bardzo wysoka i sięga 90 proc., a więc jest znacznie wyższa od wynoszącej około 25 proc. sprawności silników spalinowych. Maksymalne dopuszczalne obroty wynoszą 12 000 obr./min.
Silnik elektryczny zapewnia bezzwłocznie maksymalny, stały moment obrotowy na poziomie 190 Nm. Przyspieszenia nawet na najniższych obrotach są bardzo dynamiczne. Elektryczny silnik Kangoo be bop Z.E. współpracuje z reduktorem zastępującym skrzynię biegów, w którą wyposażone są silniki spalinowe. Reduktor ten posiada tylko jedno stałe przełożenie. Zapewnia on pojazdowi płynne, pozbawione wszelkich szarpnięć przyśpieszenia. W aucie nie ma poza tym sprzęgła.
Energia elektryczna dostarczana jest do silnika za pośrednictwem wyposażonego w falownik elektronicznego bloku zasilania. Falownik przekształca prąd stały o napięciu 400V w trójfazowy prąd zmienny zasilający uzwojenie stojana i wirnika. Podobnie jak moduły elektroniczne, steruje on również mocą i momentem obrotowym silnika elektrycznego. Usytuowany w tym samym miejscu co falownik, transformator przekształca prąd stały o napięciu 400V docierający z akumulatora układu trakcyjnego w prąd stały o napięciu 12V do zasilania standardowej pokładowej instalacji elektrycznej oraz funkcji dodatkowych Renault Kangoo be bop Z.E (oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, radioodtwarzacz, elektryczne podnośniki szyb, itp.).
Moduł sprzęgający zapewnia doprowadzenie mocy do poszczególnych elementów silnika, akumulatora, układu klimatyzacji i układu ogrzewania. Moduł ten jest również wyposażony w układ ładowania, przekształcający prąd zmienny o napięciu 220V w prąd stały o napięciu 400V w celu doładowania akumulatora.
Pokładowy magazyn elektryczności
Umieszczony pod podłogą pojazdu i ważący 250 kg akumulator składa się z 48 modułów, każdy z nich zawiera 4 ogniwa podstawowe. Każdy z modułów jest zbliżony rozmiarami do notebooka. Są one ułożone w dwóch rzędach obok siebie. Cztery ogniwa podstawowe każdego z modułów wytwarzają prąd o napięciu 8,4V, co dla wszystkich 48 modułów akumulatora daje prąd o łącznym napięciu 400V.
Zespół akumulatorów ma pojemność energetyczną 15 kWh. Zapewnia to modelowi Renault Kangoo be bop Z.E. zasięg około 100 km. Za półtora roku seryjne modele Renault z napędem elektrycznym będą dysponowały udoskonalonymi akumulatorami, zapewniającymi im zasięg około 160 km (w rzeczywistych warunkach użytkowania).
Kangoo be bop Z.E. jest wyposażony w innowacyjne, kompaktowe akumulatory litowo-jonowe produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną wspólnie w kwietniu 2007 roku przez Nissana i firmę NEC. Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci, którego występowanie stwierdza się po szeregu cykli niepełnego ładowania i który powoduje spadek pojemności klasycznych akumulatorów. Akumulatory AESC są typu bezobsługowego i powinny utrzymać od 80 do 100 proc. swojej pojemności w okresie średnio około 6 lat. Ponadto będą one mogły być poddawane krótkim doładowaniem bez groźby pogorszenia ich pojemności. Należy również wspomnieć, że akumulatory litowo-jonowe nadają się do recyklingu . W przeciwieństwie do klasycznych akumulatorów niklowo-kadmowych, akumulatory litowo-jonowe zbudowane z elementów nietoksycznych (lit, tlenek manganu lub fosforan żelaza oraz grafit) nie stanowią żadnego zagrożenia dla środowiska.
Wystarczy nawet pół godziny
Akumulator Kangoo be bop Z.E. ładuje się poprzez gniazdo typu MarechalTM, umieszczone pod klapką z przodu samochodu obok prawego reflektora. Są dwa tryby ładowania akumulatora. Ładowanie zwykłe wykorzystuje domowe gniazdo 220V 10/16A, umożliwia doładowanie akumulatora w ciągu 6-8 godzin. Jest to właściwy tryb ładowania akumulatora podczas postoju pojazdu w ciągu nocy lub podczas dnia pracy. Do ładowania szybkiego potrzebne jest gniazdo 400V 32A prądu trójfazowego. Dzięki niemu można doładować akumulator do poziomu 80 proc. jego pojemności w ciągu około 30 minut.
Kangoo be bop Z.E. posiada na bokach nadwozia świetlny wskaźnik informujący o stanie naładowania akumulatorów. Wskaźnik ten pojawia się z chwilą wciśnięcia przez użytkownika przycisku pilota centralnego zamka. Wewnątrz znajduje się stale widoczny dla użytkownika drugi wskaźnik, usytuowany po lewej stronie zespołu zegarów.
Energia odzyskana
Z chwilą wciśnięcia pedału przyspieszania, litowo-jonowy akumulator zaczyna zasilać silnik elektryczny. Silnik przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, przenoszoną następnie na koła pędne. Akumulator jest ponownie doładowywany podczas kolejnych faz wytrącania prędkości przez pojazd. Kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału przyspieszenia, energia kinetyczna pojazdu jest odzyskiwana przez silnik, który przekształca ją w energię elektryczną. Wytworzony tym sposobem prąd służy do ponownego doładowania akumulatora.
Przy okazji warto dodać, że Renault Kangoo be bop Z.E. odznacza się bardzo dużą dynamiką przy ruszaniu z miejsca oraz podczas przyspieszania przy małych prędkościach. Dzięki zastosowaniu reduktora samo przyspieszanie jest niezwykle płynne.
Plany na przyszłość
W roku 2011 Renault wprowadzi na rynek cztery modele pojazdów z napędem elektrycznym. W pierwszym etapie będą to dwa modele zbudowane na bazie istniejących wersji z napędem spalinowym. Pierwszy z nich będzie średniej wielkości rodzinnym samochodem, którego sprzedaż powinna zacząć się od Izraela i krajów Europy. Drugi pojazd, który również trafi do sprzedaży w roku 2011, będzie elektryczną wersją Renault Kangoo Express, przeznaczoną w pierwszej kolejności dla klientów instytucjonalnych i flotowych.
Oferta modeli z napędem elektrycznym zostanie następnie rozszerzona na inne segmenty. Na rynek zostaną wprowadzone dwa nowe modele o charakterystycznej, nowatorskiej stylistyce. Na 2011 rok przewidziane jest również wprowadzenie na rynek trzeciego modelu, podczas gdy czwarty trafi do sprzedaży na początku roku 2012.
RENAULT KANGOO BE BOP Z.E. w pigułce
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) – 3871/1829/1812 mm
Rozstaw osi – 2313 mm
Rozstaw kół przód/tył – 1522/1536 mm
Prześwit – 185 mm
Masa własna – 1591 kg
Moc silnika - 44kW/60KM
Maksymalne obroty silnika (obr./min) - 12 000
Maksymalny moment obrotowy - 190 Nm
Pojemność akumulatorów - 15kWh
Maksymalna prędkość km/h) – 130 (ograniczona elektronicznie)