Kia Soul trzeciej generacji w wersji dla Europy występuje wyłącznie w odmianie e-Soul. Wygląd cechują bardzo wyraziste przetłoczenia i linie. Design miejskiego crossovera podkreślają wąskie przednie światła w całości wykonane w technologii LED, obłe przednie i tylne zderzaki oraz pokaźnych rozmiarów panel w miejscu, w którym w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym znajduje się wlot powietrza do chłodnicy. Gniazdo ładowania znajduje się za niewielką pokrywą z przodu auta.
Sprawdź również: Kia Ceed i Kia XCeed teraz także z hybrydą plug-in. Jest nowy CENNIK 2020
We wnętrzu znajdziemy elementy, których kształt nawiązuje do designu karoserii. Auto może być bardzo bogato wyposażone. W topowej wersji XL pojawia się kameralne oświetlenie, które obejmuje również panele w drzwiach, a jego intensywność połączona jest z dźwiękiem. Można liczyć na bezprzewodową ładowarkę telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz wysokiej jakości systemem audio firmy Harman/Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny head-up display.
Kia e-Soul jest oferowana z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru, które zapewniają różny zasięg. Mniejszy z akumulatorów, o pojemności 39,2 kWh, gwarantuje zasięg do 277 km, czyli znacznie większy niż zasięg Soula EV drugiej generacji. Osiągi auta również są lepsze. Od 0 do 100 km/h Kia e-Soul z silnikiem o mocy 136 KM przyspiesza w 9,9 s. Mocniejsza odmiana, napędzana silnikiem o mocy 204 KM, w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h jest o 2 s szybsza. Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, seryjnie montowana w e-Soulu z większym akumulatorem i oferowana jako opcja do e-Soula z mniejszym pakietem baterii pozwala na wykorzystanie 3-faz prądu, co znacząco skraca czas ładowania baterii. Akumulator e-Soula można także ładować przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW. Wówczas czas ładowania od 20% do 80% pojemności akumulatora wynosi zaledwie 42 minuty.
Kia e-Niro to nieco większy elektryczny crossover. Bardziej niż stylistyką wyróżnia się przestronnością wnętrza i funkcjonalnością. Na froncie pojawiły się przeprojektowane światła LED. W osłonie w kształcie tygrysiego nosa znajduje się port ładowania. Zmienione wloty powietrza i nowe diodowe światła do jazdy dziennej łączą się z jasnoniebieskimi akcentami, co sprawia, że e-Niro wyróżnia się jeszcze bardziej. Kształt zderzaka poprawia aerodynamikę i podkreśla szerokość auta. Zmodyfikowany zderzak z tyłu ma w e-Niro niebieskie podświetlenie podobne do tego, które znajduje się z przodu samochodu.
Pisaliśmy: Kia rośnie w Europie i ma się świetnie w Polsce. Które modele są bestsellerami?
Wnętrze różni się szeregiem nowych funkcji i detali od wnętrz pozostałych wersji tego modelu. Największa zmiana stylistyczna dotyczy konsoli środkowej i wynika z faktu, że elektryczny zespół napędowy nie wymaga stosowania ani tradycyjnej dźwigni zmiany biegów, ani przekładni. Dźwignię zastąpiono pokrętłem wyboru trybu jazdy, które znajduje się tuż pod ręką na tunelu środkowym. Dzięki temu rozwiązaniu wygospodarowano mnóstwo dodatkowego miejsca na schowki. Oprócz pokrętła wyboru trybu jazdy na tunelu środkowym znajdują się również przyciski do obsługi elektronicznego hamulca postojowego wyposażonego w funkcję „Auto Hold”, podgrzewanych i wentylowanych foteli, podgrzewania kierownicy, wyboru profilu jazdy oraz czujników parkowania przodem.
Tablica rozdzielcza ma niebieskie wykończenie wokół otworów wentylacyjnych, nawiązujące do tego, które zdobi e-Niro na zewnątrz. W zależności od wersji tapicerka jest materiałowo-skórzana (w wersjach M i L) lub skórzana (wersja XL). Niezależnie od rodzaju tapicerki przeszycia zawsze są w kolorze niebieskim. Nowy system oświetlenia wnętrza subtelnie oświetla konsolę środkową i pokrętło wyboru trybu jazdy. Do wyboru jest jeden z sześciu kolorów – biały, szary, brązowy, czerwony, zielony i niebieski.
Kia e-Niro wyposażona w akumulator o pojemności 64 kWh jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm. Auto z takim układem napędowym przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Akumulator o pojemności 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW
(136 KM), który wytwarza maksymalny moment obrotowy o identycznej wartości jak mocniejszy silnik – 395 Nm. 136-konne e-Niro ze startu zatrzymanego do 100 km/h przyspiesza w 9,8 sekundy. Podobnie jak hybrydowe wersje Niro elektryczna również ma napęd na przednie koła.
Polecamy: Kia XCeed 1.6 T-GDI 204 KM 7DCT XL - TEST
Zarówno e-Soul jak i e-Niro zapewniają kierowcy dostęp do szeregu technologii, które zwiększają wydajność akumulatora i poprawiają zasięg samochodu. Hamowanie rekuperacyjne pozwala odzyskać energię kinetyczną i przetworzyć ją w energię elektryczną, która zasila akumulator. Elektryczne modele Kia są wyposażone w łopatki przy kierownicy, które pozwalają kierowcy przełączać się pomiędzy trzema poziomami odzysku energii. Im wyższy poziom zostanie wybrany, tym więcej energii jest odzyskiwane podczas hamowania. Najwyższy poziom umożliwia jazdę z wykorzystaniem, praktycznie rzecz biorąc, tylko jednego pedału – pedału przyspieszenia. Dostępny jest również automatyczny tryb odzysku energii, który umożliwia samoczynne dostosowanie poziomu odzysku energii kinetycznej w zależności od warunków na drodze. Wówczas poziom rekuperacji zależy od sygnału z radaru umieszczonego w zderzaku.
Kia e-Soul oraz e-Niro są wyposażone w układ podgrzewania akumulatora, którego zadaniem jest minimalizowanie negatywnych skutków niskich temperatur. Jako wyposażenie dodatkowe Kia oferuje dodatkowy wymiennik ciepła, który wykorzystuje ciepło generowane przez układ klimatyzacji. Zamiast korzystać wyłącznie z mocy akumulatora w celu podgrzania kabiny, wymiennik ciepła przetwarza energię cieplną wytworzoną przez kompresor klimatyzacji, aby poprawić efektywność systemu ogrzewania w samochodzie. Zwiększa to skuteczność podgrzewania kabiny i minimalizuje pobór energii z akumulatora, co z kolei przekłada się na większy zasięg. Rozwiązanie to jest tańsze w stosunku do tradycyjnej pompy ciepła, a jednocześnie w zakresie temperatur 10-30 C równie efektywne.
Kia e-Soul
KLIKNIJ I POBIERZ - pełny cennik i wyposażenie
MOC, BATERIA, ZASIĘG | M | L | XL |
---|---|---|---|
136 KM, 39,2 kWh, 277 km | 139 900 zł | 150 490 zł | 160 490 zł |
204 KM, 64 kWh, 452 km | 160 990 zł | 171 490 zł | 181 490 zł |
Kia e-Niro
KLIKNIJ I POBIERZ - pełny cennik i wyposażenie
MOC, BATERIA, ZASIĘG | M | L | XL |
---|---|---|---|
136 KM, 39,2 kWh, 289 km | 146 990 zł | 156 990 zł | 166 990 zł |
204 KM, 64 kWh, 455 km | 167 990 zł | 177 990 zł | 187 990 zł |
Kia e-Soul i Kia e-Niro, podobnie jak wszystkie pozostałe modele marki, są objęte 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator.