Kia Niro EV - debiut w pełni elektrycznego crossovera

2018-06-12 9:48

Kilka miesięcy temu świat poznał elektrycznego Hyundaia Kona, a teraz przyszedł czas na zasilaną niebieską energią Kię Niro. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 450 kilometrów Niro EV łączy zalety wszechstronnego crossovera i samochodu z układem napędowym o zerowej emisji.

Kia Niro EV będzie pełnić wyjątkową rolę w ofercie marki Kia. Auto zostało zaprojektowane w centrach designu Kia w Kalifornii w USA i w Namyang w Korei. Model różni się od Niro w wersji hybrydowej i hybrydy typu plug-in stylistycznymi detalami na zewnątrz i w kabinie. Z przodu, w osłonie w kształcie tygrysiego nosa, zintegrowano port ładowania, z wytłoczonym logo Niro. Przeprojektowane wloty powietrza i nowe światła do jazdy dziennej z diodami LED łączą się z dodatkami w kolorze jasnoniebieskim, które dzięki temu wyróżniają się jeszcze bardziej.

 Smukła linia nadwozia i zwężane tylne szyby podkreślają elegancki profil samochodu, w którym uwypuklono muskularne nadkola. Niro EV ma nowe, pięcioramienne, 17-calowe obręcze kół ze stopów aluminium z dwubarwnym wykończeniem, za którymi znajduje się układ hamulcowy wyposażony w system rekuperacji. Zmodyfikowane tylne zderzaki mają jasnoniebieskie elementy podobne do tych, które znajdują się z przodu. Nowe tylne światła LED nadają Niro EV indywidualny wygląd również po zmroku. Rozstaw osi wynosi 2700 mm, co przekłada się na przestronność kabiny. Przy długości wynoszącej 4375 mm pojazd oferuje bagażnik potrafiący pomieścić 451 litrów bagaży.

Praktyczne wnętrze

Kabina Niro EV łączy nowoczesny design z dużą przestrzenią i oferuje systemy, którymi wyróżniają się samochody z układem napędowym o zerowej emisji. Zaprezentowane po raz pierwszy wnętrze elektrycznego Niro EV różni się od wnętrza innych wersji Niro wieloma nowymi funkcjami i detalami stylistycznymi. Deska rozdzielcza ma nowe wykończenie w kolorze jasnoniebieskim, tunel środkowy jest jeszcze bardziej uproszczony. Znajduje się na nim pokrętło do wyboru trybu pracy przekładni – pierwsze tego typu rozwiązanie w samochodach marki Kia.

Niro EV jest wyposażone w nowy rodzaj oświetlenia kabiny, z subtelnym podświetleniem konsoli środkowej i pokrętła do zmiany trybów pracy przekładni. Do wyboru jest sześć kolorów podświetlenia – biały, szary, brązowy, czerwony, zielony i niebieski. Nowe, lakierowane na wysoki połysk elementy w kolorze czarnym i niebieskim znajdują się również na drzwiach, co dodatkowo podkreśla wykończenie w stylu "high-tech".

7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centrum deski rozdzielczej, ale zawartość menu zaktualizowano o funkcje związane z elektrycznym napędem. Zestaw wskaźników, czyli 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD również jest nowy i oferowany jedynie w Niro EV. Przeprojektowany tunel środkowy zapewnia więcej miejsca na przechowywanie, w tym również półkę z bezprzewodową ładowarką do smartfona. W górnej części deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz, który informuje o stanie naładowania akumulatora i jest widoczny z zewnątrz.

450 kilometrów zasięgu

W Europie Niro zostanie wyposażone w akumulator litowo-polimerowy o wysokiej pojemności, wynoszącej 64 kWh, zapewniający zasięg ponad 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Po podłączeniu do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW potrzeba tylko 54 minut, aby naładować akumulator do 80%. Niro EV będzie dostępne także z mniejszym akumulatorem o pojemności 39,2 kWh. Wówczas zasięg na jednym ładowaniu będzie wynosił do 300 kilometrów.

Maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm jest przenoszony na przednie koła przez silnik o mocy 150 kW (204 KM). Niro EV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Ponieważ akumulator umieszczono pod podłogą bagażnika, środek ciężkości Niro EV jest położony nisko, co przekłada się na bardzo dobre wrażenia podczas jazdy i gwarantuje dużą stabilność nadwozia.

Szereg zaawansowanych systemów asystujących zwiększay bezpieczeństwo i zminimalizuje ryzyko kolizji. Aktywne systemy dostępne w Niro EV obejmują system ostrzegania przed kolizją, inteligentny tempomat z funkcją "stop&go" oraz asystent utrzymania toru jazdy. Lane Following Assist oferuje jazdę autonomiczną drugiego stopnia. System śledzi pojazdy, które znajdują się przed samochodem i rozpoznaje oznakowanie dróg, aby utrzymać Niro EV na pasie ruchu podczas jazdy autostradą. Przyspieszeniem, hamowaniem i utrzymaniem auta na pasie ruchu z zachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego auta steruje elektronika. Lane Following Assist działa w zakresie od 0 do 130 km/h.

Sprzedaż Niro EV w Korei i Europie rozpocznie się już w IV kwartale 2018 roku.