Ostatnie kilkanaście w motoryzacji to czas szybkiego rozwoju automatycznych przekładni. Nowe rozwiązania i pojawienie się dwusprzęgłowych skrzyń usprawniło ich działanie i sprawiło, że nowe auta z "automatem" są niejednokrotnie szybsze i bardziej ekonomiczne niż ich odpowiedniki "z wajchą". Manualne skrzynie biegów praktycznie nie zmieniły się od lat - niektóre auta mają automatyczne międzygazy, a większość współczesnych aut ułatwia płynne, powolne ruszanie sterując pracą przepustnicy.
Sprawdź: Debiutuje Ford Focus EcoBoost mHEV. Kompakt z układem miękkiej hybrydy i 48-woltową instalacją
Koreańczycy przedstawiają iMT - mechaniczną skrzynię biegów, która będzie miała możliwość swobodnego żeglowania, a sprzęgło nie będzie miało tradycyjnego połączenia z pedałem sprzęgła w kabinie. Zmiany może nie na miarę rewolucji, ale z pewnością daleko idące i nowatorskie.
Sprzęgło będzie działać na zasadzie clutch-by-wire - stanie się de facto potencjometrem, a wysprzęglik hydrauliczny będzie sterowany elektronicznie. O ile ta zmiana będzie dla większości kierowców niezauważalna, o tyle możliwość rozpięcia napędu i swobodnego żeglowania siłą rozpędu nie jest czymś, do czego użytkownicy manualnych przekładni są przyzwyczajeni.
Skrzynia biegów iMT będzie stosowana w autach z układem 48V. By możliwe było poruszanie się z wyłączonym silnikiem, potrzebna jest miękka hybryda i generator rozruchowy MHSG, który pełni rolę alternatora i rozrusznika. Nowy mechanizm w połączeniu z systemem mild-hybrid pozwoli na podróżowanie z wyłączonym silnikiem w czasie jazdy bez obciążenia przy prędkości do 125 km/h. Jak zapewnia producent, jednostka napędowa uruchomi się natychmiast i płynnie, gdy tylko kierowca naciśnie ponownie pedał przyspieszenia lub sprzęgła. W rzeczywistych warunkach eksploatacji pozwala to zaoszczędzić paliwo i o około 3% zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
W jakich autach zobaczymy nową przekładnię iMT?
Nowe rozwiązanie zadebiutuje w dwóch modelach, które mają pod maską najnowsze silniki z rodziny „Smartstream”. Pierwszą z nich jest rodzina modeli Ceed, już dostępna na wielu europejskich rynkach z nowymi wersjami układów napędowych z rodziny „EcoDynamics+”, napędzanymi 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym CRDi. Nowa przekładnia z system „clutch-by-wire” będzie również oferowana w Rio po faceliftingu w wersjach EcoDynamics+. Samochód pojawi się w sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku i będzie dostępny z nowym, benzynowym, 1-litrowym silnikiem T-GDi w połączeniu z układem typu mild-hybrid.