Tunel Zakopianki - otwarcie już wkrótce
Wszystko wskazuje na to, że po latach prac, tunel na Zakopiance zostanie w końcu otwarty. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy prace nad budowlą w ciągu drogi S7 Naprawa - Skomielna Biała. Ostatnie prace są prowadzone w pasie rozdziału jezdni i na drogach serwisowych, a data otwarcia ma być znana na dniach.
Kiedy tunel na Zakopiance zostanie otwarty?
Kierowcy mają pojechać tunelem na Zakopiance "w czwartym kwartale 2022 roku". Oznacza to, że prawdopodobnie za kilkanaście dni nastąpi uroczyste otwarcie i oddanie inwestycji do użytku. Ostatnie testy i próby to sprawa najwyższej wagi, bo od działania wszystkich instalacji zależy bezpieczeństwo. Musimy więc uzbroić się w cierpliwość - GDDKiA umila ostatnie dni oczekiwania prezentując garść ciekawostek, liczb i danych dotyczących jednej z największych inwestycji drogowych ostatnich lat.
Tunel na Zakopiance w liczbach
Najważniejszą liczbą jest oczywiście długość tunelu. Wynosi ona 2058 m w każdą stronę - obie nitki mierzą tyle samo. Znacznie ciekawsze, a przy okazji nieco mniej znane, są inne liczby. Np. 3156. Tyle źródeł światła zamontowano w tunelu. O odpowiednią wentylację dba z kolei 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej, 4 wentylatory napowietrzające i 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami. Zarządca drogi będzie miał oko na to, co dzieje się w tunelu, a zadba o to 26 kamer obrotowych, 114 kamer do wideodetekcji i 30 kamer stałopozycyjnych. W tunelu zamontowano również 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 239 czujników dymu i 4 czujniki liniowe ciepła, które rozciągają się przez całą długość tunelu.
Tunel Zakopianki to wielka inwestycja
Budowa przeciągała się w czasie, ale jej skala robi wrażenie. GDDKiA chwali się kolejnymi, imponującymi liczbami i wizualizuje je na przykładzie basenów olimpijskich. Na przykład objętość materiału skalnego wykopanego podczas budowy, która wynosi 600 000 m3 odpowiada pojemności 160 takich basenów. Do stworzenia konstrukcji zużyto 48 000 ton stali, czyli tyle ile wystarczyłoby na stworzenie sześciu wieży Eiffla. Wreszcie, tunel został zbudowany przy użyciu 190 000 m3 betonu, co pozwoliłoby na poprowadzenie 45 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Ile kosztowała budowa tunelu na Zakopiance?
Wieloetapowa budowa, przy której prace trwały praktycznie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, pochłonęła 968,8 miliona złotych. Wieloletni proces wkrótce zostanie zwieńczony otwarciem długo wyczekiwanego odcinka. Pozostaje trzymać kciuki za ostatni etap testów i odbiorów i liczyć na skrócony czas dojazdu w góry. Intensywne testy w wykonaniu kierowców zaczną się bowiem już za parę tygodni.