Zadaniem wykonawcy będzie kontynuowanie projektu oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID (w tym decyzji zamiennych), wybudowanie trasy, otrzymanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi. Niestety, poprzedni wykonawca, z którym 2 października br. GDDKiA rozwiązało umowę, po upływie 30 proc. czasu na ukończenie zadania, zrealizował zaledwie 6,3 proc. prac.
Pozostało 29 kilometrów
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:
• od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
• od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
• od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
Zapowiada się dobrze
Realizowana trasa ekspresowa rozpocznie się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Droga będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Wjazd na nową drogę będzie możliwy poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Co więcej, powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (tj. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zobacz: Łatwiejszy zjazd z trasy S2. Węzeł Puławska z nową czasową zawrotką
Prace idą pełną parą
Na pierwszym odcinku, od węzła Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola, prace idą pełną parą. Umowę podpisaliśmy w lutym 2020 r., a roboty są już zaawansowane w 32 proc. GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą, a obecnie kontynuuje je nowa firma. Budowane są nasypy, konstrukcja drogi, zbiornik retencyjny i kanalizacja deszczowa.
Przeczytaj także: Nowy fragment trasy S7 udostępniony kierowcom. Pomiędzy Tarczynem a obwodnicą Grójca już bez korków
Co najważniejsze, dobiega końca budowa prawie 8-kilometrowej drogi ekspresowej pomiędzy węzłem Tarczyn Południe a początkiem obwodnicy Grójca. W dniu 17 grudnia przełożony został ruch z dróg lokalnych na docelowe jezdnie realizowanej trasy S7. Ta czasowa organizacja ruchu umożliwia wykonawcy dokończenie przebudowy dróg lokalnych, po których do tej pory odbywał się ruch.
Zaawansowanie robót sięga 86,5 proc. W między czasie prowadzone są również prace wykończeniowe i trwa montaż osłon przeciwolśnieniowych, barier energochłonnych, ekranów, wygrodzenia trasy.