Trasa S17 Kołbiel-Garwolin

i

Autor: GDDKiA Trasa S17 Kołbiel-Garwolin

Kierowcy przed końcem roku dostali od drogowców kolejne kilometry trasy S17

2019-12-28 15:32

W poniedziałek, 23 grudnia, kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem otrzymali do dyspozycji piąty w tym roku odcinek S17. Oddany do ruchu został 13-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina. Dzięki temu dwujezdniowa trasa do końca obwodnicy Piask wydłużyła się do blisko 155 km.

Drogowcy przed tegorocznymi wakacjami rozpoczęli oddawanie pierwszych odcinków S17 pomiędzy węzłem Lubelska a Kurów Zachód. Pierwszym był 13-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. Z początkiem lipca oddanych zostało kolejne 30 km, czyli dwa odcinki realizacyjne od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ, gdzie kierowcy zjeżdżali na stary przebieg DK17. Z początkiem września kierowcy wjechali na pozostałe 15 km S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ oraz Skrudki i tym samym zyskali dwujezdniową trasę od początku obwodnicy Garwolin do końca obwodnicy Piask.

Pisaliśmy: Drogowcy podsumowują rok. Tyle kilometrów nowych dróg oddali do użytku w 2019 r.

Kolejne 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej (fragment od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina), pozwoli zaoszczędzić kilka minut jazdy. Nowa ekspresówka powstała w śladzie dawnej DK17 i traktu lubelskiego wytyczonego i zbudowanego w pierwszej połowie XIX. W ramach budowy S17 powstał węzeł Lipówki na przecięciu z drogą wojewódzką 805, a obok niego miejsce obsługi podróżnych na którym po wyłonieniu dzierżawcy uruchomiona zostanie stacja paliw i gastronomia.

Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę tzw. autobusową, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami której zadaniem jest zapewnienie dojazdu do pól. W ramach inwestycji powstał wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Zbudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt (w tym dwa górą nad S17). Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego.

Sprawdź też: Ekspresowo z Warszawy do Kielc! Odcinek trasy S7 w Skarżysku-Kamiennej nareszcie gotowy

Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a koszt realizacji robót budowlanych wyniósł ok. 290 mln zł. Łączna wartość inwestycji, obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 450 ml zł. 

Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z trzech kontraktów S17 pomiędzy węzłem Lubelska i początkiem obwodnicy Garwolina, na które w 2018 roku podpisano umowę o dofinansowanie. Wartość całkowita tych trzech kontraktów to ponad 1,2 mld zł, a wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 618 mln zł.

Trasa S17 Kołbiel-Garwolin

i

Autor: GDDKiA Trasa S17 Kołbiel-Garwolin