Od stycznia do sierpnia tego roku sprzedano nieco ponad 600 tysięcy miejskich aut typu premium, co przekłada się na około 6% wszystkich samochodów które znalazły właścicieli na Starym Kontynencie. To wzrost o około 9% w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Sytuacja prawdopodobnie się utrzyma, a zyskają na tym Audi, Mercedes oraz BMW. Niemcy dominują w tej klasie.
Wśród klientów największym zainteresowaniem cieszy się Audi A3 (126 347 egzemplarzy, spadek o 7,2%), drugie miejsce zajmuje Mercedes Klasy A (91 629 aut, wzrost aż o 18%), trzecie miejsce należy do BMW serii 1 (82 014, wzrost tylko o 0,8%).
Testowaliśmy: Volvo V40 vs. Audi A3 Sportback
Kolejne miejsca zajmują BMW serii 2 Active Tourer, Mercedes Klasy B, Volvo V40, Mercedes CLA, Alfa Romeo Giulietta, Mini Countryman/Paceman, a pierwszą dziesiątkę zamyka Mini Clubman.
Dużym zaskoczeniem jest oczywiście minivan od BMW. Auta premium są ciekawym terenem do zagospodarowania przez producentów. Średnia cena takiego auta jest wyższa o 23% od "zwykłej" kompaktowej kwoty jaką przychodzi zapłacić nowemu właścicielowi, rośnie też udział silników benzynowych. Spada za to obecność hybryd w tym segmencie.
Auta najczęściej trafiają na rynek niemiecki (bez zaskoczeń), jak i drogi Zjednoczonego Królestwa, Włoch czy Hiszpanii.