Przygotowania do budowy obwodnicy Niemodlina trwały od kilku lat. Inwestycja ta miała przede wszystkim na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego zarówno z Niemodlina, jak i z Brzęczkowic oraz Sosnówki. Decyzja środowiskowa została otrzymana we wrześniu 2010 r., ale dopiero w maju 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą robót, konsorcjum firm MOTA-ENGIL Central Europe S.A. i Himmel Papesch Opole. Prace zostały wycenione na 264 162 952 zł. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana w lipcu 2019 r.
Polecany artykuł:
Nowa trasa o długości ok. 11,5 km omija Niemodlin po południowej i wschodniej stronie. Rozpoczyna się czterowlotowym rondem przed miejscowością Brzęczkowice i na końcowym odcinku łączy się z obecnym przebiegiem DK46, tuż przed autostradą A4 i węzłem Opole Zachód. Początkowo, na niemal 5-kilometrowym odcinku, jest to droga z układem pasów 2+1, a przed węzłem Niemodlin rozpoczyna się dwujezdniowy odcinek z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Trasa ma dwa węzły drogowe - Niemodlin i Sosnówka. W ramach zadania wybudowano 18 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższy, blisko 300-metrowy most nad rzeką Ścinawą Niemodlińską.
Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego. W znaczny sposób skróci czas podróżujących na odcinku pomiędzy Opolem a Kłodzkiem oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój gospodarczy terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 46 oraz w całym województwie opolskim.