Suzuki Swift komputer pokładowy

i

Autor: Paweł Kaczor Suzuki Swift komputer pokładowy

Koniec z fikcyjnymi wynikami zużycia paliwa! Nowe zasady badań od września

2017-09-02 10:51

Nie jest tajemnicą, że katalogowe wartości spalania, a dane katalogowe prezentowane przez producentów, to dwa różne światy. Od pierwszego września wszystko ma się zmienić – pojazdy będą homologowane według zupełnie nowych zasad.

Każdy model samochodu sprzedawany w Europie musi przed wejściem do salonów otrzymać homologację. Oznacza to, że niezależne organy muszą sprawdzić jego poziom bezpieczeństwa oraz wpływ na środowisko. W dokumentach musi więc znaleźć się pomiar spalania. Ten wynik – dokonywany w ramach cyklu NEDC – różnił się nawet o 50% w stosunku do rzeczywistego zużycia. Trudno się dziwić, skoro ostatniej zmiany przepisów dokonano w 1997 roku.

Zobacz też: Zakaz wjazdu do centrum starym samochodem - od kiedy?

Tryb NEDC symulował w laboratorium jazdę w mieście, lecz robił to wyjątkowo nieudolnie. Przykładowo – auto miało rozpędzić się do 50 kilometrów na godzinę w ciągu 26 sekund, utrzymać prędkość przez 12 sekund, zwolnić do 35 kilometrów na godzinę, jechać tak jeszcze 13 sekund i finalnie zatrzymać się. Producenci doskonale wiedzieli więc do jakich warunków mają przygotować pojazdy by osiągnąć jak najlepsze wyniki. Samochody Volkswagena wyczuwały moment testów i przełączały się na "ekologiczne" oprogramowanie. Stąd też cała afera Dieselgate i... nowe zasady testów.

Wchodzący w życie cykl WLTP znacząco różni się od NEDC. Auto porusza się w niższej temperaturze, do 50 kilometrów na godzinę ma rozpędzić się już tylko w 15 sekund, uwzględnione jest też dodatkowe wyposażenie (czyli dodatkowa masa w pojeździe). Zwiększono też prędkość maksymalną. Jakich różnic w spalaniu możemy się spodziewać? Jak podaje jeden z niemieckich producentów, jego auto klasy kompaktowej z silnikiem 1.4 Turbo 150 KM spalało wcześniej maksymalnie 6,3 litra benzyny na sto kilometrów. W cyklu WLTP ten wynik wynosił aż 9,7 litra.

Polecamy: Stacje z "chrzczonym" paliwem! Gdzie nie tankować? - LISTA

Co więcej, samochody będą wyjeżdżały z laboratorium i poruszały się po ulicach, gdzie zmierzona będzie emisja tlenków azotu. Producenci będą zobligowani więc produkować czyste układy napędowe, a nie silniki radzące sobie w sterylnych warunkach.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku