Rok 2020, mówiąc łagodnie, nie należał do najlepszych. Wszystkie branże odczuły skutki epidemii, a jeśli chodzi o rynek aut nowych to bynajmniej nie były one pozytywne. Spadki sprzedaży, zmniejszenie rynku aut nowych, świecące się na czerwono kolumny i liczby - to najkrótszy opis rankingu sprzedaży, który przygotował IBRM Samar.
Sprawdź: Szukamy tanich aut, sprowadzamy coraz starsze. Raport SAMAR - październik 2020
Ale są również wygrani. Są takie marki, które mimo pandemii radziły sobie nieźle, a nawet zwiększyły sprzedaż względem 2019 roku. Kto wygrał, a kto przegrał w 2019 roku? Jak kształtowała się sprzedaż poszczególnych marek?
TOP 3 marek w roku 2020
Na pierwszym miejscu, w statystykach sprzedaży uplasowała się Toyota, która zanotowała niewielki spadek liczby sprzedanych aut. Sukces japońskiej marki podkreśla również fakt, że spadek jest mały nie tylko procentowo, ale również ilościowo - w TOP 10 nie ma marki, która straciłaby tak niewiele. W 2020 roku, Toyota sprzedała 61 330 aut, czyli o 1442 mniej niż rok wcześniej. Dla porównania, zajmująca drugie miejsce Skoda, zanotowała rok do roku spadek sprzedaży o 17,94%, co przekłada się na 12 312 mniej sprzedanych samochodów. Mało? Plasujący się na 3. pozycji Volkswagen zaliczył spadek o 30,9% czyli o 16 637 samochodów mniej.
Marki, których sprzedaż wzrosła w 2020 roku
Choć sytuacja jest generalnie niewesoła, w statystykach widzimy również marki, których przedstawiciele mogą zaliczyć rok 2020 do udanych. W TOP 10 nie ma marki, która odnotowałaby wzrost sprzedaży względem 2019, ale miejscu 11. widzimy Audi, które sprzedało w 2020 roku o 13,25% więcej pojazdów, kończąc 2020 rok z wynikiem 15 602 sztuk. To więcej niż Opel, Fiat czy Peugeot!
Wzrost zaliczył również Lexus, dorzucając jeszcze swój wkład do ogólnego sukcesu Toyota Motor Poland. Lexus wywindował sprzedaż do poziomu 4450 samochodów, a to wynik o 12,57% lepszy niż za rok 2019.
Wracając do niezbyt przyjemnych wiadomości, warto odnotować 12. pozycję Opla, którego sprzedaż spadła o szokujące 55,9%, co przekłada się na -18 899 samochodów. W kość dostała również Mazda, która zaliczyła procentowy spadek o 68,26%.
Pandemia nie dotknęła najbogatszych?
Ciekawe wnioski można wyciągnąć również patrząc na statystyki sprzedaży marek luksusowych i sportowych. Wygląda na to, że pandemia nie pokrzyżowała zakupowych planów klientom, którzy do zakupu auta podchodzą w zupełnie inny sposób niż "zwykły Kowalski". Swój wynik poprawiły marki takie jak Alpine, ALPINA, Lamborghini czy Bentley. Z tego ekskluzywnego grona, spadek dotknął tylko McLarena i Ferrari. Porsche również zaliczyło lekki dołek, ale w przypadku marki z Zuffenhausen mówimy o zupełnie innej wielkości sprzedaży. W 2020 roku, w Polsce, Porsche sprzedało więcej aut niż Alfa Romeo, Land Rover czy Subaru.
Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka:
IBRM Samar - TOP 10 ranking sprzedaży aut nowych 2020
Lp | Marka | Liczba sprzedanych aut |
---|---|---|
1 | Toyota | 61 330 |
2 | Skoda | 56 334 |
3 | Volkswagen | 37 207 |
4 | Kia | 24 113 |
5 | Renault | 21 024 |
6 | Dacia | 20 936 |
7 | Mercedes | 20 291 |
8 | Ford | 19 064 |
9 | Hyundai | 18 404 |
10 | BMW | 18 290 |