Rok 2020, mówiąc łagodnie, nie należał do najlepszych. Wszystkie branże odczuły skutki epidemii, a jeśli chodzi o rynek aut nowych to bynajmniej nie były one pozytywne. Spadki sprzedaży, zmniejszenie rynku aut nowych, świecące się na czerwono kolumny i liczby - to najkrótszy opis rankingu sprzedaży, który przygotował IBRM Samar.
Sprawdź: Szukamy tanich aut, sprowadzamy coraz starsze. Raport SAMAR - październik 2020
Ale są również wygrani. Są takie marki, które mimo pandemii radziły sobie nieźle, a nawet zwiększyły sprzedaż względem 2019 roku. Kto wygrał, a kto przegrał w 2019 roku? Jak kształtowała się sprzedaż poszczególnych marek?

i
TOP 3 marek w roku 2020
Na pierwszym miejscu, w statystykach sprzedaży uplasowała się Toyota, która zanotowała niewielki spadek liczby sprzedanych aut. Sukces japońskiej marki podkreśla również fakt, że spadek jest mały nie tylko procentowo, ale również ilościowo - w TOP 10 nie ma marki, która straciłaby tak niewiele. W 2020 roku, Toyota sprzedała 61 330 aut, czyli o 1442 mniej niż rok wcześniej. Dla porównania, zajmująca drugie miejsce Skoda, zanotowała rok do roku spadek sprzedaży o 17,94%, co przekłada się na 12 312 mniej sprzedanych samochodów. Mało? Plasujący się na 3. pozycji Volkswagen zaliczył spadek o 30,9% czyli o 16 637 samochodów mniej.

i
Marki, których sprzedaż wzrosła w 2020 roku
Choć sytuacja jest generalnie niewesoła, w statystykach widzimy również marki, których przedstawiciele mogą zaliczyć rok 2020 do udanych. W TOP 10 nie ma marki, która odnotowałaby wzrost sprzedaży względem 2019, ale miejscu 11. widzimy Audi, które sprzedało w 2020 roku o 13,25% więcej pojazdów, kończąc 2020 rok z wynikiem 15 602 sztuk. To więcej niż Opel, Fiat czy Peugeot!

i
Wzrost zaliczył również Lexus, dorzucając jeszcze swój wkład do ogólnego sukcesu Toyota Motor Poland. Lexus wywindował sprzedaż do poziomu 4450 samochodów, a to wynik o 12,57% lepszy niż za rok 2019.
Wracając do niezbyt przyjemnych wiadomości, warto odnotować 12. pozycję Opla, którego sprzedaż spadła o szokujące 55,9%, co przekłada się na -18 899 samochodów. W kość dostała również Mazda, która zaliczyła procentowy spadek o 68,26%.

i
Pandemia nie dotknęła najbogatszych?
Ciekawe wnioski można wyciągnąć również patrząc na statystyki sprzedaży marek luksusowych i sportowych. Wygląda na to, że pandemia nie pokrzyżowała zakupowych planów klientom, którzy do zakupu auta podchodzą w zupełnie inny sposób niż "zwykły Kowalski". Swój wynik poprawiły marki takie jak Alpine, ALPINA, Lamborghini czy Bentley. Z tego ekskluzywnego grona, spadek dotknął tylko McLarena i Ferrari. Porsche również zaliczyło lekki dołek, ale w przypadku marki z Zuffenhausen mówimy o zupełnie innej wielkości sprzedaży. W 2020 roku, w Polsce, Porsche sprzedało więcej aut niż Alfa Romeo, Land Rover czy Subaru.
Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka:
IBRM Samar - TOP 10 ranking sprzedaży aut nowych 2020
Lp | Marka | Liczba sprzedanych aut |
---|---|---|
1 | Toyota | 61 330 |
2 | Skoda | 56 334 |
3 | Volkswagen | 37 207 |
4 | Kia | 24 113 |
5 | Renault | 21 024 |
6 | Dacia | 20 936 |
7 | Mercedes | 20 291 |
8 | Ford | 19 064 |
9 | Hyundai | 18 404 |
10 | BMW | 18 290 |