Na wysokość wartości rezydualnej wpływ ma szereg czynników. Na początek odnoszą się one do samego pojazdu i dotyczą jego wieku, ceny początkowej, wizerunku marki, rodzaju modelu i nadwozia, pojemności silnika i rodzaju paliwa oraz poziomu wyposażenia. Podczas wyliczania wysokości utraty wartości duże znaczenie mają też uwarunkowania eksploatacyjne. Mowa o przebiegu, historii serwisowej i wypadkowej, wskaźniku awaryjności czy cenach części zamiennych. Przedstawiając sprawę krótko, czym mniejszy spadek wartości, tym większe zaufanie klientów do danego modelu.
Ma to znaczenie nie tylko dla klientów flotowych, ale i dla zwykłych użytkowników, którzy chcieliby kupić samochód używany. Wartość rezydualna jest ważna nie tylko przy odsprzedaży, ale i gdy chcemy obliczyć ile trzeba będzie wydać na auto.
Toyota RAV4
Pierwsze miejsce pod względem najmniejszej utraty wartości wśród najpopularniejszych SUV-ów w Polsce zajęła Toyota RAV4. Zgodnie z analizą Info-Ekspert wartość rezydualna tego modelu po 36 miesiącach użytkowania i przy przebiegu rocznym na poziomie 30 tys. km to 66,5 proc. Specjaliści oceniali najtańszą wersję wyposażeniową Sprint, której ceny zaczynają się od 101 900 zł.
Pod maską samochodu znajduje się silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. W naszej redakcji na czas testu długodystansowego zawitała Toyota RAV4 w wydaniu hybrydowym – piszemy o niej więcej tutaj.
Mazda CX-5
Na drugim miejscu również uplasował się japoński model. Info-Ekspert przewiduje, że przy założonych warunkach eksploatacji (36 miesięcy i 30 tys. km przebiegu rocznie) wartość rezydualna tego modelu wyniesie 63,1 proc. – to o 3,4 pp. gorszy wynik od Toyoty RAV4. Oceniana wersja CX-5 kosztuje od 95 900 zł.
Analizowany model jest wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 165 KM. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Testowaliśmy nie tylko pierwszą generację tego auta, ale mieliśmy okazję przejechać się też zupełnie nowym wcieleniem ponętnej Mazdy.
Ford Kuga
Przy 36 miesiącach użytkowania i przebiegu na poziomie 30 tys. km rocznie wartość rezydualna tego modelu według Info-Ekspert wynosi 61,6 proc. Specjaliści poddali ocenie najtańszą wersję benzynową, której ceny zaczynają się od 85 900 zł.
Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Silnik ma pojemność 1,5 litra i generuje 120 KM. Ford Kuga doczekał się niedawno faceliftingu. O naszych wrażeniach piszemy tutaj.
Mitsubishi ASX
Czwarte miejsce – według specjalistów Info-Ekspert – przypadło kolejnemu japońskiemu modelowi. ASX w podstawowej wersji kosztuje od 69 900 tys. zł, a po 36 miesiącach eksploatacji i przebiegu 90 tys. km jego wartość rezydualna to 59,3 proc.
Pod maską ocenianej wersji znajduje się jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra i mocy 117 KM. Napęd 2x4 przekazywany jest za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Mitsubishi ASX mieliśmy okazję porównać z innym, popularnym modelem – Oplem Mokką. Kto wygrał? Więcej tutaj.
Kia Sportage
Koreański SUV zajął ex aequo czwarte miejsce. Specjaliści Info-Ekspert ocenili jego wartość rezydualną na takim samym poziomie, jak w przypadku modelu Mitsubishi ASX – 59,3 proc. przy takich samych założeniach jak powyżej.
Poddana analizie najtańsza odmiana benzynowa wyceniana jest przez producenta na 75 900 zł. Pod maską znajduje się silnik o pojemności 1,6 litra i mocy na poziomie 132 KM. Manualna skrzynia biegów o 6 przełożeniach przekazuje napęd na przednie koła.
Więcej o Kii Sportage pisaliśmy tutaj w ramach naszego testu.
Hyundai Tucson
Minimalnie gorzej – bo z wartością rezydualną na poziomie 59,2 proc. przy tych samych parametrach – został oceniony przez Info-Ekspert model Tucson. Analizie została poddana najtańsza odmiana benzynowa – kosztująca 77 490 zł.
Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 132 KM. Napęd 2x4 przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej.
Hyundai Tucson zmierzył się u nas z Volkswagenem Tiguanem.
Honda CR-V
Według analizy Info-Ekspert samochód ten po 36 miesiącach i 90 tys. przebiegu ma wartość rezydualną na poziomie 58,8 proc. Oceniana najtańsza wersja benzynowa kosztuje 99 900 zł.
Samochód z napędem 2x4 zasilany jest przez jednostkę benzynową o pojemności 2 litrów i mocy 155 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej.
Honda CR-V również zawitała u nas w teście.
Volkswagen Tiguan
Niemiecki SUV znalazł się na ósmym miejscu tego zestawienia. Analitycy Info-Ekspert ocenili jego wartość rezydualną – przy 36 miesiącach użytkowania i 30 tys. km przebiegu rocznie – na poziomie 57,5 proc. To o 1,8 punktów procentowych gorszy wynik od Mitsubishi ASX i o 9 pp. od Toyoty RAV4.
Ocenie została poddana najtańsza odmiana Tiguana, która kosztuje 89 900 zł. Samochód napędzany jest w tym przypadku silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra i mocy 125 KM. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej.
O nowym wcieleniu Volkswagena Tiguana można przeczytać tutaj.
Skoda Kodiaq
Najtańsza benzynowa odmiana tego modelu – według analiz Info-Ekspert – ma wartość rezydualną na poziomie 56,6 proc. Samochód straci więc w ciągu trzech lat i po 90 tys. przebiegu 43,4 proc. swojej początkowej wartości.
Ceny analizowanej odmiany zaczynają się od 92 400 zł. Pod maską znajduje się silnik o pojemości 1,4 litra i mocy 125 KM. Napęd 2x4 przekazywany jest za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów.
Nowość Skody również pojawiła się na naszych łamach.