W czasach swojej świetności czterodrzwiowa Skoda 1000 MB, była jednym z najlepszych pojazdów w klasie do 1.0-litra pojemności. Model ten ustanawiał nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Specjalnie pod budowę samochodu powstała całkowicie nowa fabryka, opracowano zupełnie nowy design oraz zastosowano najbardziej zaawansowany w tamtym czasie silnik w swojej klasie.
Odwaga do obrania zupełnie nowego kursu opłaciła się. Skoda 1000 MB była bestsellerem w Czechosłowacji i za granicą, trwale wzmacniając pozycję SKODY w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i kształtując strategię modelową czeskiego producenta aż do lat osiemdziesiątych. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy Skody 1000 MB, z czego ponad połowa z nich była przeznaczona na eksport, trafiając nawet do Nowej Zelandii i Australii.
Przeczytaj też: Skoda Fabia RS 2000: szałowy kabriolet na targach Motor Show Poznań 2014 - ZDJĘCIA
Do napędu służył 4-cylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, o mocy 37 KM. Pojemność silnika wynosiła dokładnie 998 cm3. Niewielka masa własna pojazdu (tylko 755 kg) zapewniała niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. Moc na koła tylne przenosiła manualna 4-biegowa skrzynia. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM. Zaletą był ponadto 220-litrowy bagażnik z przodu pojazdu, pod którym wygospodarowano miejsce na koło zapasowe, a także komfortowe warunki podróżowania dla całej rodziny.
Dziś model 1000 MB jest jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały MB oznaczają miasto Mlada Boleslav, miejsce głównej siedziby marki SKODA, a liczba 1000 to pojemność skokowa jednolitrowego silnika. Samochód oferowano w wielu wersjach: poza podstawową, od 1966 roku występowały wersje o zwiększonych osiągach, a także elegancka odmiana 1000 MBX – dziś szczególnie popularny model wśród kolekcjonerów.