Nissan wdraża program o nazwie "Lightweighting Excellence" i zobowiązuje się obniżać masę własną oferowanych przez siebie samochodów. Tak będzie już w bieżącym 2016 roku i w latach kolejnych. Redukcja rozpocznie się od zdjęcia masy 90 kg z Nissana X‑Trail oraz 40 kg z modelu Qashqai.
Główny cel "Lightweighting Excellence" to jednak przede wszystkim zbudowanie pionierskiej konstrukcji z prototypowych materiałów, która mogłaby zostać wykorzystana jako płyta podłogowa przyszłych modeli. Nissan wykorzysta do tego materiały i techniki stosowane w sporcie samochodowym oraz przemyśle lotniczym, i podobno nawet nawet kosmicznym.
Zobacz też: Nissan Rogue Warrior: krzyżówka X-Traila ze skuterem
David Moss, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów w Europejskim Centrum Technicznym Nissana, powiedział: – Następne 12 miesięcy nie będzie czasem postanowień, ale rewolucji, zaś marka zaoferuje jeszcze więcej "ekscytujących innowacji". Ten program jest kolejnym przykładem naszego zaangażowania w rozwój samochodów przyszłości, nad którymi pracujemy już dziś.
– Wiadomo, że w przyszłości samochody będą musiały być lżejsze, mocniejsze i jeszcze bardziej oszczędne. Dlatego uruchamiamy nasz program budowy prototypu we współpracy z partnerami z branży oraz instytutami badawczymi z całej Wielkiej Brytanii. Celem programu jest opracowanie nowej technologii produkcji, która zrewolucjonizuje branżę – dodał Moss.
Nissan realizuje to przedsięwzięcie w ramach konsorcjum LX, w którego skład wchodzą producenci samochodów oraz instytuty badawcze, w tym Sigmatex i Axillium Research.