Koniec z parkowaniem na chodnikach
Zmiana w prawie, która zacznie obowiązywać od 21 września 2022 może być sporym zaskoczeniem dla kierowców. Parkowanie na chodnikach, które w pewnym okolicznościach jest dziś legalne, stanie się niedozwolone, bo chodnik w myśl przepisów będzie przestrzenią "wyłącznie" dla pieszych. O tej zmianie nie mówi się głośno, a już za parę tygodni może ona skutkować prawdziwą lawiną mandatów. Jak wyglądają obecne przepisy i jak zmienią się na jesieni?
Parkowanie na chodniku - co mówią przepisy?
Kierowca, który chce zaparkować na chodniku, może to zrobić pod pewnymi warunkami. Można zatrzymać się na nim parkując kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 t. Ważne jest również, by pozostawić niezbędną przestrzeń dla pieszych - w myśl przepisów jest to przynajmniej 1,5 m. Pojazd zaparkowany na chodniku nie może również tamować ruchu pojazdów na jezdni. Sytuacja prawna od 21 września nieco się zmieni...
Zmiany w przepisach - parkowanie na chodnikach
Choć z ustawy nie został usunięty fragment o parkowaniu pojazdu, zmienia się definicja chodnika. Jak zauważył branżowy portal "Prawo Drogowe", nowe przepisy ustanawiają chodnik jako część drogi przeznaczoną "wyłącznie do ruchu pieszych", co teoretycznie wyklucza możliwość parkowania. Czy czeka nas prawny chaos i mandaty w zależności od interpretacji policjanta? W praktyce, może okazać się, że podejście, humor czy przekonania funkcjonariusza zadecydują o tym, czy dostaniemy mandat!
Nowe przepisy wprowadzą zamieszanie
Niestaranne podejście do tworzenia prawa objawia się właśnie takimi sprzecznymi zapisami. Pozostaje mieć nadzieje, że luki i braki zostaną "załatane" odpowiednio sprecyzowanymi przepisami - wszystkim kierowcom zależy przecież na jasności i wiedzy, czy dany manewr jest zgodny z prawem. Dopuszczanie do sytuacji, w której wystawienie mandatu jest zależne od przekonań funkcjonariusza, nie powinno mieć bowiem miejsca. Jak zwraca uwagę portal brd24.pl, zmiana ta łączy się z nowymi warunkami techniczno-budowlanymi dotyczącymi projektowania i budowania chodników. Od 21 września, przeznaczone dla pieszych chodniki będą mogły być węższe (dziś dopuszcza się 1,5 m, a wkrótce będzie to tylko 1 m), a to sugeruje, że pozbycie się samochodów z chodnika jest kierunkiem, w jakim zmierza ustawodawca.