"Przygoda" marki Lexus z luksusowymi crossoverami zaczęła się blisko 20 lat temu, właśnie w Detroit. To wtedy świat ujrzał pierwsze wcielenie modelu RX 300. Choć od tej pory na rynku pojawiło się niemal 50 konkurencyjnych samochodów, wciąż to on jest najlepiej sprzedającym się luksusowym crossoverem.
Samurajski miecz
Stylistyka koncepcyjnego crossovera wywodzi się z prostej i eleganckiej koncepcji nazwanej molten katana („stopiony miecz samurajów”). Wizualizacja projektu łączy organiczne kształty ciekłego metalu z ostrymi krawędziami tradycyjnego japońskiego miecza.
"Nasza wizja nowego rodzaju flagowego samochodu łączy możliwości crossovera z osiągami i luksusem najwyższej klasy sedanów" – mówi Kevin Hunter, prezes CALTY Design Research Inc. – "Koncepcyjny LF 1 Limitless jest dziełem wizjonerskiej technologii, a jednocześnie tworzy silną więź emocjonalną, zapewniając wyjątkowe doznania kierowcy i pasażerom".
Zobacz TEST: Lexus RX200t - duży SUV z małym silnikiem
Nietypowa stylistyka
Duża odległość między przednią osią a dolną krawędzią przedniej szyby nadaje Lexusowi LF1 atletyczny profil, przypominający nadwozie GT. W połączeniu z nisko położoną kabiną i 22-calowymi kołami, które ledwo mieszczą się w wydętych błotnikach, daje to LF 1 mocną i zwartą sylwetkę. Niska linia dachu i duży prześwit dodatkowo podkreślają potencjał i praktyczność crossovera.
Podobnie jak u wszystkich współczesnych modeli Lexusa, kluczowym elementem designu LF1 jest grill w kształcie klepsydry. Linie biegnące od emblematu znajdującego się pośrodku grilla przywodzą na myśl magnetyczną siłę, wprowadzającą porządek wśród opiłków żelaza. Projektanci zrezygnowali z chromu – zamiast niego wokół grilla zainstalowano oświetlenie LED.
W tylnej części auta uwagę przykuwa rozdzielony spojler. Otwory na narożnikach mogą się kojarzyć z rurami wydechowymi, jednak w istocie są wylotami powietrza z tylnych nadkoli. Z tyłu dominują pokaźnych rozmiarów światła zespolone, wyraźnie wystające z metalowej części nadwozia. Powyżej świateł znajduje się ogromna szyba, która ciągnie się w stronę przodu auta, płynnie przechodząc w szklany panoramiczny dach. Dzięki rozdzieleniu spojlera na dwie części we wnętrzu jest bardzo jasno, a kabina wydaje się jeszcze bardziej przestronna.
Nowoczesne wnętrze
W wystroju wnętrza wykorzystano elementy wykończeniowe w odcieniach różowego złota i miedzi. Dodatkowe metaliczne akcenty kontrastują ze skórzaną wyściółką o barwie ziarna kakaowego i tapicerką foteli z perforowanej skóry w kolorze Chiffon White.
Zobacz: Jeszcze większy Lexus RX! Teraz 7-osobowy
Istotną rolę w tworzeniu nastroju wnętrza odgrywa oświetlenie. Naciśnięcie przycisku START włącza oświetlenie tła, którego konfiguracja zależy od wybranego trybu jazdy. Interesujący efekt dają miniaturowe lampki LED ukryte za perforowanymi drewnianymi panelami drzwi, które, świecąc różnymi kolorami, uzupełniają górne oświetlenie.
Systemy bezpieczeństwa i multimedia
W aucie wprowadzono tryb Chauffeur, umożliwia jazdę bez ingerencji kierowcy, w którym system steruje kierownicą, hamulcami, przyspieszeniem, światłami i sygnałami. Aby ułatwić bardziej aktywną jazdę, elementy sterowania napędem i najważniejsze wskaźniki umieszczono na kierownicy, co pozwala kierowcy skoncentrować uwagę na drodze.
Lexus LF1 został wyposażony w czterowymiarowy system nawigacji, który rozszerza tradycyjne rozwiązania o element czasu. Pełni on dodatkową rolę asystenta "opiekującego się" podróżnymi. Przewidując potrzeby kierowcy i pasażerów w oparciu o pokonaną odległość, natężenie ruchu i warunki drogowe na zaprogramowanej trasie, sugeruje uzupełnienie paliwa, przerwy na odpoczynek i posiłek, a nawet proponując zarezerwowanie miejsc w hotelu. Informacje nawigacyjne wyświetlane są na centralnym wyświetlaczu i tylnych ekranach systemu rozrywkowego, mogą być też bezprzewodowo przekazywane do smartfonów czy tabletów pasażerów.
Koncepcyjny Lexus LF1 ma wręcz nieograniczone możliwości w zakresie napędu. Może mieć napęd wodorowy, hybrydowy, hybrydowy plug-in, spalinowy lub elektryczny. W okolicach 2025 roku każdy model Lexusa na świecie będzie miał napęd elektryczny lub będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej.