Zmiany w unijnych rozporządzeniach namieszają na rynku przewozów. Już wkrótce, kierowcy busów w transporcie międzynarodowym będą musieli posiadać odpowiednią licencję, tachograf i zabezpieczenie finansowe. Dotyczy to pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2500 kg.
Do tej pory, takie uwarunkowania dotyczyły kierowców aut o DMC powyżej 3,5 tony. Teraz, konieczne będą również dla tych, którzy trudnią się transportem mniejszymi pojazdami, które można prowadzić na kategorię B. W skrócie, oznacza to, że nie można już będzie pojechać typowym dostawczakiem za granicę, bez spełnienia wymogów formalnych.
Ewidencja czasu pracy będzie konieczna
Przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport towarów, będą musieli wyposażyć busy w inteligentne tachografy II generacji. Te urządzenia automatycznie odznaczają m.in. przekroczenie granic. Instalacja odpowiedniego tachografu nowej generacji będzie obowiązkowa od 1 lipca 2026 roku. Jak zauważa portal dostawczakiem.pl, jest to rozszerzenie przepisów, które dotychczas dotyczyły ciężarówek i zestawów powyżej 3,5 tony.
Licencja na transport międzynarodowy i zabezpieczenie finansowe
Wcześniej, bo najprawdopodobniej od kwietnia 2022 roku, ma zacząć obowiązywać konieczność posiadania licencji na przewóz międzynarodowy i zabezpieczenie finansowe. Przewoźnicy będą musieli przedstawić odpowiednie zabezpieczenie, a jego wysokość jest określona na 1800 euro dla pierwszego busa o DMC powyżej 2500 kg i po 900 euro dla każdego kolejnego we flocie.
Zmiany mają ukrócić nieodpowiedzialny transport i wielogodzinną jazdę kierowców dostawczaków w transporcie międzynarodowym. Przewoźnicy mają czas na wyrobienie odpowiednich licencji jeszcze przez niecałe dwa lata.