Porsche Cayenne to dowód wyjątkowego sukcesu w historii niemieckiej marki. Model debiutujący w 2002 roku zaprezentował ideę auta sportowego w ciele SUV-a. Jego popularność przekroczyła wszelkie oczekiwania. Pierwsze wcielenie, produkowane w latach 2002-2010, znalazło 276 tys. nabywców, a sprzedaż drugiego, wprowadzonego w 2010 roku, osiągnęła już poziom 303 tys. sztuk.
Nowa generacja Cayenne trafi na rynek w pięciu wersjach: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel, a także, po raz pierwszy, jako Cayenne S E-Hybrid. Po modernizacji wszystkie odmiany silnikowe legitymują się jeszcze lepszymi osiągami i niższym względem poprzedników zużyciem paliwa.
Bardziej wyrazisty wygląd
Design zyskał bardziej wyraziste rysy. Zupełnie nowy jest przedni pas, przednie błotniki i pokrywa silnika. Nowe są także wloty powietrza z "płetwami" po obu stronach auta, zapewniające efektywny dopływ powietrza do intercoolerów. Poprawione zostały biksenonowe reflektory, standardowo montowane w modelu bazowym i S, wraz z czteropunktowym oświetleniem LED-owym do jazdy dziennej. Seryjne wyposażenie topowego Cayenne Turbo obejmuje reflektory LED-owe wraz z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS). Tylna partia ma nowe wypełnienie lamp z trójwymiarowym efektem. Wgłębienie tablicy rejestracyjnej i uchwyt bagażnika zostały płynniej zintegrowane z tylną klapą. Końcówki wydechu są teraz połączone z dolną częścią zderzaka, a automatycznie sterowana pokrywa bagażnika należy do wyposażenia seryjnego.
Przeczytaj też: Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce! Nasi rodacy są coraz bogatsi?
W kabinie projektanci skupili swoje wysiłki na miejscu kierowcy, który ma do dyspozycji nową, wielofunkcyjną kierownicę sportową z łopatkami do zmiany przełożeń (standard), wzorowaną na wolancie z 918 Spyder. Wygodę pasażerów tylnych foteli zwiększa dostępne na życzenie osobne sterowanie wentylacją.
Lepsza wydajność
Wszystkie odmiany Cayenne wyposażono w funkcję żeglowania, udoskonalony system "auto stop-start plus" oraz zoptymalizowane zarządzanie chłodzeniem. Po raz pierwszy zastosowano w aktywne klapy powietrza, zlokalizowane w środkowym odcinku układu dolotowego. System kontroli silnika otwiera je i zamyka zależnie od sytuacji na drodze oraz potrzeb układu chłodzenia, regulując ilość dopływającego powietrza. W zamkniętej pozycji klapy przyczyniają się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie - do obniżenia zapotrzebowania na paliwo.
Gama silnikowa
Wariant Cayenne S otrzymał nową, 3.6-litrową jednostkę V6 biturbo o mocy 420 KM i 550 Nm. Ze standardową przekładnią Tiptronic S przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 5,5 s (o 0,4 s szybciej od poprzednika). Do napędu topowego Cayenne Turbo służy 4.8-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 520 KM 750 Nm. To pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s (4,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) i rozwinięcie prędkości maksymalnej równej 279 km/h.
Zobacz: Zlatan Ibrahimović jeździ hipersportowym Porsche 918 Spyder - WIDEO
Wysokoprężną odmianę Cayenne Diesel oparto o 3-litrowy turbodiesel V6, osiągający moc 262 KM o 580 Nm. Za sprawą systemu SCR spełnia normę emisji spalin Euro 6. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. Mocniejszy Cayenne S Diesel otrzymał 4.2-litrowy motor V8 legitymuje się mocą 385 KM i 850 Nm. Na sprint do "setki" potrzebuje jedynie 5,4 s (5,3 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) i osiąga prędkość maksymalną 252 km/h.
Cayenne S E-Hybrid
Cayenne S E-Hybrid to pierwsze w segmencie SUV-ów auto hybrydowe z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka (plug-in). Wyposażono go w litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 10,9 kWh, który w trybie elektrycznym zapewnia zasięg od 18 do 36 km, zależnie od stylu jazdy i topografii drogi. Ponad dwukrotnie zwiększono moc silnika elektrycznego – z 47 do 95 KM. Średnie zużycie paliwa wynosi teraz 3,4 l/100 km. 3-litrowy, doładowany mechanicznie motor V6 (333 KM) wespół z 95-konną jednostką elektryczną generuje łącznie moc 416 KM i 590 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zestaw ten zapewnia osiągi na poziomie aut sportowych – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. W trybie elektrycznym prędkość auta została ograniczona do 125 km/h. Akumulator można ładować z gniazdka elektrycznego lub podczas jazdy.
CENA
Nowe Porsche Cayenne wjedzie do sprzedaży w październiku 2014 roku. Ceny w Niemczech będą zaczynać się od: 66 260 euro za wersję Diesel, 80 183 euro za Cayenne S, 128 378 euro za odmianę Turbo. Koszt nowej hybrydy będzie startować od 82 087 euro.