Pierwsze prace nad projektem samochodu rozpoczęły się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a gotowy model został zaprezentowany światu w 1989 roku na targach motoryzacyjnych w Chicago. Twórcom przyświecał jeden cel: dostarczyć lekki wóz ze składanym dachem dający prawdziwą przyjemność z jazdy. Inspiracją dla designerów były stylowe roadstery z lat 60. i 70. XX wieku.
Przeczytaj też: TEST - Nowa Mazda 3 kontra Honda Civic IX - porównanie japońskich hatchbacków
MX-5 ożywiło segment roadsterów (w chwili jego wprowadzenia klienci mieli do wyboru właściwie tylko Alfę Romeo Spider). Mała Mazda przyciągnęła do siebie rzeszę entuzjastów motoryzacji za sprawą wysokiego poziomu jakości i niezawodności za przystępną cenę. Przy tworzeniu poszczególnych generacji modelu, mimo spełniania coraz surowszych norm bezpieczeństwa i ekologii, japońscy inżynierowie starali się zawsze stosować do filozofii "Jinba Ittai" ("jedności konia i jeźdźca"), która zdaniem Mazdy jest synonimem tej marki.
W latach 2005 i 2006 Mazda MX-5 została wybrana samochodem roku w Japonii, a w czasie swojej 25-letniej historii zdobyło w sumie ponad 200 różnych nagród i wyróżnień. W grudniu zeszłego roku liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła łącznie 920 tysięcy sztuk, dzięki czemu japoński roadster trafił do Księgi Rekordów Guinessa jako "Najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy".
Stronę poświęconą modelowi MX-5 można znaleźć pod adresem: link do strony .