Mercedes 300D "Adenauer" Gierka i Gomułki - możesz go kupić!

2016-12-14 12:05

Gdy posiadanie Syreny pozostawało jedynie w strefie marzeń, władza nie zwracała uwagi na szarych obywateli i miała naprawdę wyszukany motoryzacyjny smak. W czasie radzieckich GAZ-ów, zbyt awaryjnych i topornych, na drogi wyjeżdżały wynalazki zepsutego kapitalizmu. Jednym z takich aut był Mercedes 300d, zwany też Adenauerem.

Mercedes 300d otrzymał swój przydomek od nazwiska kanclerza Niemiec, który jeździł takim autem na początku jego produkcji. Na takie auto zdecydowali się też Cyrankiewicz i Gomułka, a szukając nieco dalej okaże się, że korzystały z niego takie osobistości jak szach Iranu Reza Pahlavi, król Grecji Paweł I czy takie gwiazdy jak Ella Fitzgerald czy Gary Cooper.

Zobacz też: Nowy Mercedes Klasy E Coupe - uzupełnianie gamy

Auto zostało zaprezentowane na salonie samochodowym w Frankfurcie w 1951 roku, co biorąc pod uwagę rozmiar zawieruchy wojennej mającej miejsce kilka lat wcześniej robi wrażenie. Pod maską znalazła się trzylitrowa, rzędowa szóstka o mocy 115 koni mechanicznych, co pozwalało rozpędzić  limuzynę do 160 kilometrów na godzinę. Auto osadzono na ramie, ale zapewniało świetny komfort jazdy. Ciekawostką jest obecność w pełni zsynchronizowanej, czterobiegowej skrzyni.

Mercedes 300d produkowany był również w wersji dwudrzwiowej oraz cabrio. Pod koniec produkcji, w okresie 1957-62 można było już zamówić pojazdy z wtryskiem paliwa, wspomaganiem kierownicy czy klimatyzacją. Wzrosła moc – 160 koni wystarczało w zupełności.

Synonim luksusu: Maybach S650 Cabriolet – tylko dla 300 wybrańców

Jeden z takich samochodów pojawi się na zimowej aukcji organizowanej przez Ardor Auctions. Ten konkretny egzemplarz został zamówiony w 1959 roku, co ciekawe, bez automatycznej przekładni, co było spowodowane łatwiejszymi szkoleniami dla kierowców i mniejszymi problemami serwisowymi. „Adenauer” zakończył służbę  w 1978 roku. Zmieniał jeszcze właścicieli w 1990 i 1992 roku. Wtedy już pozbawiony był silnika. Sprzedano go ponownie w 2012 roku.

Nowy właściciel odrestaurował legendę, nakładając między innymi oryginalny lakier 40-Schwartz oraz szukając fabrycznych części chromowanych. Auto nie jest wpisane do ewidencji zabytków, ale Mercedes-Benz Polska potwierdza historię tego Adenauera.

Auto zostanie zlicytowane 17 grudnia w warszawskim Studiu Tęcza podczas Zimowej Aukcji organizowanej przez dom Ardor.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku