Mercedes Actros pierwszą ciężarówką bez... lusterek!

2018-09-07 10:27

Najnowszy Mercedes Actros został pozbawiony tradycyjnych bocznych lusterek. Zamiast nich otrzymał innowacyjny system MirrorCam działający w oparciu o kamery i wyświetlacze, ukazujące kierowcy obraz za samochodem.

Mercedes Actros to pierwszy samochód ciężarowy wyposażony standardowo w MirrorCam zamiast lusterek zewnętrznych. Zastąpiono je kamerami. Pozwoliło to poprawić aerodynamikę ciągnika siodłowego, a także bezpieczeństwo i wygodę, dzięki lepszej widoczności na wszystkie strony.

Kamery zastępujące boczne lusterka były dotąd znane z pojazdów koncepcyjnych. Teraz to rozwiązanie pojawia się w segmencie aut ciężarowych, a nowy Mercedes Actros oferuje je w standardzie. Posiada jednak zdefiniowane punkty połączeń w szkielecie drzwi, umożliwiające doposażenie ciągnika siodłowego w zwykłe lusterka.

Kamery i ekrany

Kamery zamocowano po obu stronach pojazdu na ramie dachowej. Rejestrowane obrazy są widoczne w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwóch 15-calowych wyświetlaczach, które umieszczono w kabinie przy słupkach A. Dodatkowo kierowca ma dobrą widoczność na ukos do przodu przez słupki A (tam, gdzie nawet w samochodach osobowych mamy do czynienia ze sporym martwym polem). Ponadto powlekana soczewka doskonale chroni przed zanieczyszczeniami w polu widzenia.

Mercedes Actros - system MirrorCam

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes Actros - system MirrorCam Link: Przejdź do galerii

Różne widoki

Podczas jazdy do przodu na wyświetlaczach widoczny jest klasyczny podział pól widzenia, analogiczny do zwykłych lusterek – zwykłe lusterko w górnej części i szerokokątne w dolnej. Na zakrętach obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie obraca się razem ze skrętem, zapewniając stały widok na całą naczepę. Innym ułatwieniem są linie odległościowe, z możliwością indywidualnego ustawienia dodatkowej linii, np. dla oznaczenia końca naczepy. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny.

System MirrorCam jest przydatny nie tylko podczas jazdy, ale także w czasie wypoczynku i snu. Można go włączyć na dwie minuty poprzez naciśnięcie przycisku przy drzwiach lub przy łóżku. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży ładunku, paliwa, albo aktu wandalizmu, kierowca może szybko sprawdzić otoczenie wokół auta. System działa przy zasłoniętej zasłonie i całkowitym wyłączeniu pojazdu.

Trzeba przyznać, że kamery i wyświetlacze zastępujące tradycyjne boczne lusterka, to odważny krok w przyszłość. Jednak w przypadku pojazdów o długości nawet kilkunastu metrów, taki system może być bardzo pomocny, szczególnie podczas manewrowania. Dodatkowo system MirrorCam zmniejsza opory powietrza pojazdu, co razem z innymi rozwiązaniami pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa o 5%.