Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Nowa hybrydowa rakieta od AMG

2021-09-02 12:46

Debiutuje Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, czyli pierwsza hybryda od AMG, która czerpie rozwiązania z Formuły 1. Bulgoczące pod maską V8 i mocny silnik elektryczny, generują łączną moc na poziomie prawie 850 KM, co przekłada się na kosmiczne przyspieszenie. Co jeszcze oferuje luksusowa, sportowa hybryda z Affalterbach?

Nowy Mercedes-AMG GT 63 S E Performance to pierwsza, luksusowa limuzyna, która łączy doskonałe osiągi i imponującą dynamikę jazdy z maksymalną efektywnością. Zespół złożony z 4-litrowego silnika V8 biturbo (639 KM i 900 Nm) oraz jednostki elektrycznej zamontowanej na tylnej osi (204 KM i 320 Nm), generuje moc systemową 843 KM i oferuje maksymalny systemowy moment obrotowy na poziomie ponad 1400 Nm.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

Hybrydowa rakieta!

Hybrydowy sportowiec dysponuje wszystkim, co najlepsze. Natychmiastowa reakcja elektrycznego napędu tylnej osi, szybki przyrost momentu obrotowego i lepszy rozkład masy - to wszystko ma zapewniać  niezwykle dynamiczne wrażenia z jazdy. Podobnie jak w Formule 1, akumulator o pojemności 6,1 kWh został zaprojektowany pod kątem szybkiego dostarczania i pobierania energii. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej tylko 2,9 s, a osiągnięcie prędkości 200 km/h trwa mniej niż 10 s. Rozpędzanie kończy się dopiero przy 316 km/h. Za przenoszenie gigantycznego momentu obrotowego na wszystkie cztery koła odpowiada przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

Ocieka sportem i luksusem

Sportowe geny czterodrzwiowego coupé podkreśla jego ekspresyjny design – z nisko poprowadzoną płaszczyzną przedniego pasa, muskularną stylizacją, niskimi szybami i dynamiczną linią dachu. Z przodu uwagę zwracają szersze boczne wloty powietrza, które kierują strumień powietrza do chłodnic w nadkolach za pomocą trzech pionowych żeber. Z tyłu hybrydowy wariant wyróżnia zderzak z klapką kryjącą gniazdo ładowania oraz zaakcentowane na czerwono oznaczenie modelu, a także debiutujące tu zewnętrznie rowkowane podwójne końcówki układu wydechowego w kształcie trapezu. Na rodzaj napędu wskazuje emblemat „E PERFORMANCE” na błotnikach.

W kokpicie wzrok natychmiast przyciąga standardowa kierownica AMG Performance z charakterystycznymi, podwójnymi ramionami i „płynnie” zintegrowanymi panelami dotykowymi. Okrągłe przełączniki z efektownymi wyświetlaczami pozwalają na intuicyjną obsługę podstawowych funkcji auta i zmianę trybu jazdy bez konieczności odrywania rąk od wieńca. Przyciski na kierownicy pozwalają m.in. wybrać poziom rekuperacji.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

Tryby jazdy

Do wyboru jest siedem trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Electric, Comfort, Sport, Sport+, RACE, Slippery oraz Individual, zapewniających szeroką rozpiętość doświadczeń – od jazdy oszczędnej do bardzo dynamicznej. Tryby jazdy modyfikują pracę istotnych układów, takich jak reakcje napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia czy brzmienie. Tryb Electric działa od postoju do prędkości 130 km/h, tylko przy wyłączonym silniku spalinowym.

Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że zawsze dostępny jest napęd 4x4: gdy nagle dojdzie do znacznego poślizgu tylnych kół, moment obrotowy silnika elektrycznego trafia również do przedniej osi. Gdy energia w akumulatorze się wyczerpie lub kierowca zażąda wyższej mocy, inteligentna kontrola automatycznie przełącza się na tryb jazdy Comfort i uruchamia jednostkę spalinową.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

W trybach sportowych samochód uruchamia się, korzystając z silnika benzynowego. Motor elektryczny mocniej wspomaga wtedy jednostkę spalinową, reakcje napędu są ostrzejsze, a zmiany biegów – krótsze. Doładowanie akumulatora staje się intensywniejsze, a układ kierowniczy i zawieszenie są skonfigurowane z naciskiem na dynamikę jazdy.

Kierowca ma również do wyboru program Slippery, zoptymalizowany pod kątem jazdy po śliskiej nawierzchni, z ograniczoną mocą i spłaszczoną krzywą momentu obrotowego. Jazda w trybie całkowicie elektrycznym oraz regulacja rekuperacji są wówczas wyłączone.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

Rekuperacja

Nowy AMG GT 63 S E Performance oferuje także cztery poziomy rekuperacji do wyboru (za pomocą prawego przycisku AMG na kierownicy) – proces rozpoczyna się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Na poziomie 0 pojazd zachowuje się podobnie jak klasyczny samochód spalinowy z ręczną skrzynią biegów „na luzie”. W poziomie standardowym (1) rekuperacja jest już odczuwalna, a w poziomach 2 i 3 w ruchu ulicznym niemal nie trzeba wciskać hamulca. W zależności od sytuacji moc rekuperacji może przekraczać 100 kW.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

Dane techniczne

Moc systemowa 843 KM
Systemowy moment obrotowy 1010-1470 Nm
Silnik 4.0 V8 biturbo
Moc silnika spalinowego 639 KM przy 5500-6500 obr./min
Moment obr. silnika spal. 900 Nm przy 2500-4500 obr./min
Moc silnika elektrycznego 204 KM
Moment obr. silnika elektr. 320 Nm
Napęd AMG Performance 4MATIC+
Skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Pojemność akumulatora 6,1 kWh
Zasięg w trybie elek. 12 km
Przyspieszenie 0-100 km/h 2,9 s
Prędkość maksymalna 316 km/h