Mercedes-Benz GLC F-CELL: połączenie prądu z wodorem

2017-09-15 13:53

Rozwój pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii postępuje w zatrważającym tempie. Auta w pełni elektryczne na nikim już nie robią wrażenia, a przykład seryjnie produkowanej Toyoty Mirai pokazuje, że technologia wodorowa już przedarła się do motoryzacji. Teraz swoje pięć minut ma Mercedes-Benz, który jako pierwszy na świecie połączył w hybrydowy napęd plug-in technologię zasilania energią z ogniw paliwowych oraz z akumulatora.

Mercedes-Benz prezentuje przedprodukcyjne egzemplarze nowego modelu - Mercedesa GLC F-CELL. To całkowicie elektryczny wariant popularnego SUV-a i kolejny milowy krok na drodze do bezemisyjnej jazdy. Najnowszy elektryczny model w rodzinie Mercedes-Benz, technologicznie oznaczony jako EQ Power, ma w przyszłości trafić do produkcji seryjnej. W pojeździe połączono innowacyjną technologię zasilania energią z ogniw paliwowych oraz z akumulatora w hybrydowy napęd plug-in. Tym samym pojazd poza wodorem może być napędzany prądem z gniazdka.

Inteligentne połączenie akumulatora i ogniw paliwowych, poza krótkim czasem potrzebnym na tankowanie, czyni GLC F-CELL samochodem wysoce praktycznym na co dzień i przystosowanym do jazdy na dalekich dystansach. Dwa zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 4,4 kg umożliwiają jednorazowe pokonanie do 437 km (cykl NEDC). Dzięki pojemnemu akumulatorowi litowo-jonowemu kierowca ma też do dyspozycji nawet 49-kilometrowy dystans w trybie elektrycznym (cykl NEDC).

Przeczytaj też: Elektryczny kompakt Mercedesa – Concept EQA

Przedprodukcyjny Mercedes-Benz GLC F-CELL wykorzystuje litowo-jonowy akumulator o pojemności znamionowej 13,8 kWh, który służy jako dodatkowe źródło energii do zasilania silnika elektrycznego. Moc jednostki wynosi 200 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co gwarantuje dynamiczne osiągi. Zamontowany w tylnej części samochodu akumulator można ładować także z zewnętrznego źródła (plug-in). Za pomocą pokładowej ładowarki o mocy 7,2 kW ładowanie odbywa się na różne sposoby - z domowego gniazdka, wallboxa lub publicznej stacji ładowania. Wodór przechowywany jest w dwóch zbiornikach zbrojonych włóknem węglowym (zintegrowanych z podłogą pojazdu) mieszczących około 4,4 kg wodoru. Dzięki globalnie znormalizowanej technologii zbiorników pod ciśnieniem 700 barów można je zatankować w ciągu zaledwie 3 minut – czyli podobnie jak samochód z konwencjonalnym silnikiem spalinowym.

Mercedes GLC F-CEL potrafi bezemisyjnie poruszać się w jednym z czterech dostępnych trybów działania napędu: HYBRID, F-CELL, BATTERY, CHARGE. Układ napędowy stale optymalizuje wykorzystanie obu źródeł energii z uwzględnieniem aktualnej sytuacji. Tryb HYBRID korzysta z obu źródeł energii. Tryb F-CELL wykorzystuje energię czerpaną tylko z ogniwa paliwowego i zużywa niemal wyłącznie wodór. Ustawienie BATTERY oznacza czerpanie prądu wyłącznie zgromadzonego w akumulatorze. W trybie CHARGE obowiązuje priorytet ładowania akumulatora, w celu uzyskania maksymalnego ogólnego zasięgu przed uzupełnieniem zapasu wodoru (tryb ten tworzy też rezerwy mocy).

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku