Mercedes-Benz przełącza się NA PRĄD! 6 nowych elektrycznych modeli

2020-12-17 12:46

Konsekwentna elektryfikacja całej gamy aut spod znaku gwiazdy to kluczowy element strategii Mercedesa na najbliższe lata i zasadniczy warunek do osiągnięcia neutralności CO2. Już w 2022 roku oferta producenta będzie obejmować 8 w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Globalna sieć fabryk Mercedes-Benz jest już gotowa do tej ofensywy i prowadzi integrację modeli Mercedes-EQ z seryjną produkcją w istniejących zakładach.

Grupa Daimler podąża drogą w kierunku neutralności pod względem emisji CO2, inwestuje w tę transformację znaczne środki i zamierza być liderem w dziedzinie elektromobilności oraz w szczególności skupić się na technice akumulatorów. W maju 2019 r. do bieżącej produkcji seryjnej w fabryce w Bremie włączono model EQC. Zaledwie kilka miesięcy później niemiecko-chińska spółka joint venture Beijing Benz Automotive Co.Ltd. rozpoczęła montaż EQC na lokalny rynek chiński. W 2020 r. w Vitorii w północnej Hiszpanii ruszyła produkcja elektrycznego vana klasy premium – EQV.

Testowaliśmy: Poważne auto czy tylko gadżet? Elektryczny Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC - TEST WIDEO, OPINIA

W najbliższych dwóch latach poznamy 6 zupełnie nowych aut elektrycznych wchodzących w skład rodziny Mercedes-EQ. Już w styczniu 2021 roku odbędzie się światowa premiera elektrycznego Mercedesa EQA. Produkcję już uruchomiono w fabryce Mercedes-Benz w Rastatt, a w przyszłym roku wystartuje budowa w Pekinie, w wersji na lokalny rynek chiński. W pierwszej połowie 2021 roku w Sindelfingen rozpocznie się seryjna produkcja modelu EQS – pierwszego elektrycznego luksusowego sedana Mercedes-Benz. Kolejnym modelem będzie kompaktowy SUV EQB budowany w węgierskim zakładzie w Kecskemét (także budowa w zakładach BBAC w Pekinie na rynek chiński). W drugiej połowie 2021 r. fabryka Mercedes-Benz w Bremie rozpocznie produkcję biznesowego sedana EQE (wkrótce potem budowa modelu ruszy w zakładzie w Pekinie).

Z kolei zakłady Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) przygotowują się do produkcji SUV-ów na bazie modeli EQE i EQS; jej uruchomienie zaplanowano na 2022 rok. Pojazdy będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędami konwencjonalnymi oraz hybrydowymi zespołami plug-in. Obecnie w bezpośrednim sąsiedztwie budowana jest fabryka akumulatorów, która dostarczy baterie do obu tych samochodów. W 2022 r. Mercedes-Benz będzie wytwarzać łącznie osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach.

Sześć nowych modeli Mercedes-EQ do 2022 roku

i

Autor: Mercedes Mercedes przełącza się na prąd

Portfolio elektrycznych Mercedesów uzupełniają trzy modele smarta. EQ fortwo i EQ fortwo cabrio są produkowane w Hambach we Francji, a EQ forfour – w Novo Mesto w Słowenii. Kolejna generacja elektrycznych smartów będzie wytwarzana przez spółkę joint venture smart Automobile Co., Ltd. w Chinach – to wspólne przedsięwzięcie Mercedes-Benz AG i Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

Kluczową technologią i pośrednim krokiem w kierunku stworzenia gamy aut w pełni elektrycznych jest hybrydowy napęd plug-in. Już teraz oferta Mercedes-Benz obejmuje ponad 20 wariantów z takim napędem, a do 2025 r. będzie dalej poszerzona – ma wtedy obejmować ponad 25 odmian plug-inów. Z tego względu ich produkcja też odgrywa ważną rolę w globalnej sieci zakładów Mercedesa. Hybrydy plug-in już dziś zjeżdżają z linii montażowych w prawie wszystkich fabrykach samochodów Mercedes-Benz.

Globalna produkcja akumulatorów

Za dostarczanie akumulatorów do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, dysponująca fabrykami na trzech kontynentach. Dwa zakłady w Kamenz (Niemcy) produkują akumulatory do hybryd, hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych już od 2012 r. Druga fabryka w tym miejscu rozpoczęła działalność w 2018 r., a od 2019 r. wytwarza baterie do EQC. Od początku została projektowana jako neutralna pod względem emisji CO2 i z myślą o realizacji tego celu korzysta m.in. z energii słonecznej, geotermalnej oraz własnej elektrociepłowni. Niedawno rozpoczęła się tam również produkcja akumulatorów do modelu EQA. Od chwili rozpoczęcia produkcji w Kamenz powstało już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, hybryd plug-in oraz tych wyposażonych w instalację 48 V.

W tym roku polska fabryka akumulatorów w Jaworze rozpoczęła produkcję akumulatorów dla hybryd plug-in Klas C, E i S, a w przyszłym rozszerzy swoje portfolio o baterie do kompaktowych modeli Mercedes-EQ: EQA i EQB. Podobnie jak fabryka akumulatorów w Kamenz polskie zakłady od samego początku były projektowane pod kątem produkcji neutralnej pod względem emisji CO2. W przyszłości akumulatory będą wytwarzane także w dwóch zakładach w Untertürkheim (Niemcy). W Hedelfingen trwają obecnie końcowe przygotowania do uruchomienia produkcji akumulatorów dla modelu EQS. Będzie powstawać tam również system akumulatorów dla modelu EQE.

Kolejna fabryka akumulatorów jest budowana w Brühl, gdzie w 2022 r. rozpocznie się wytwarzanie baterii do hybryd plug-in Mercedes-Benz. Wspólnie z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) oddział Mercedes-Benz Cars otworzył fabrykę akumulatorów także w Bangkoku (Tajlandia); zakłady rozpoczęły działalność w 2019 r. Powstają tam akumulatory do aktualnych hybryd typu plug-in Klas C, E i S, a wkrótce mają zająć się też produkcją baterii do całkowicie elektrycznych modeli Mercedes-EQ.