Koncern Daimler AG i Mercedes-Benz w ostatnich 4 latach zainwestowały w Jaworze (woj. dolnośląskie) ponad 3 miliardy złotych. Na blisko 50 hektarach powstała nowoczesna, inteligentna i zdygitalizowana fabryka czterocylindrowych silników benzynowych, wysokoprężnych oraz baterii elektrycznych (do hybryd typu plug-in i aut elektrycznych) do samochodów osobowych Mercedes-Benz.
Produkcja opiera się tu na zasadach Przemysłu 4.0. Jest zautomatyzowana (ok. 100 robotów i 220 pojazdów autonomicznych) i zdygitalizowana. To także pierwsza całkowicie bezemisyjna fabryka koncernu Daimler - zakład jest w 100 proc. zasilany energią odnawialną z pobliskiej farmy wiatrowej Taczalin, a ciepło jest produkowane z biomasy.

i
Aż pół miliona silników
Od listopada zeszłego roku do dziś wyprodukowano w Jaworze już prawie 60 tys. silników diesla o mocy 160 KM i 190 KM. Z taśm produkcyjnych zjeżdżają przede wszystkim silniki do kompaktowych modeli Mercedesów Klasy A, CLA, GLA, B, a także takich modeli jak Klasa C, GLC, Klasa E i Klasa S. Docelowo fabryka ma produkować aż pół miliona silników rocznie.
Ruszyła produkcja baterii
Produkcja baterii do pojazdów plug-in hybrid rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu wraz z uruchomieniem pierwszej z trzech linii produkcyjnych. Kolejne dwie ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Docelowo jaworska fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i do pojazdów w pełni elektrycznych.
Zobacz: Tyle kosztuje Mercedes-Benz eVito Tourer - CENA elektrycznego vana na polskim rynku

i
Cieszymy się, że jaworska produkcja zwiększa bilans polskiego eksportu. Wszystkie silniki „Made in Poland” trafiają do naszych fabryk na świecie. Wkrótce to samo będziemy mogli powiedzieć o bateriach elektrycznych.
- mówi dr Andreas Schenkel, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland
To już 1000!
Oprócz uruchomienia produkcji baterii elektrycznych, spółka świętuje także zatrudnienie tysięcznego pracownika, a właściwie pracownicy. To ewenement w sieci fabryk Mercedesa, gdzie średnio udział kobiet w załodze nie przekracza 15 proc.
Przeczytaj także: Pali niewiele i ma świetne osiągi. TEST, OPINIA - Mercedes-Benz GLC Coupe 300e 9G-Tronic 4MATIC
Nie ma innowacyjności bez różnorodności wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia. Innowacje powstają w zróżnicowanym kulturowo i społecznie środowisku. Polska jest krajem dość homogenicznym, ale dbamy o tę różnorodność np. aktywnie zachęcając do pracy kobiety. One doskonale sobie radzą w fabryce high-tech i stanowią już 40 proc. całej załogi. To dowód na to, że udało nam się zmienić stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn
- mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedesa.

i