Miejskie, kompaktowe Audi AI:ME: elektryczność, autonomia i prawdziwe rośliny w kabinie

2019-04-16 8:54

Kompaktowe rozmiary, przestronne i futurystyczne wnętrze, możliwość zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4. W pełni elektryczne Audi AI:ME to wizjonerska koncepcja mobilności dla megametropolii przyszłości. Pojazd ten zadebiutował na targach Auto Shanghai 2019.

Mając 4,30 m długości i 1,90 m szerokości, Audi AI:ME zajmuje na jezdni powierzchnię taką, jaką zajmują współczesne samochody kompaktowe. Rozstaw osi 2,77 m i wysokość 1,52 m sygnalizuje natomiast wymiary wnętrza pojazdu, które należy uplasować przynajmniej o jedną klasę wyżej. Jest to możliwe dzięki architekturze elektrycznego napędu. Pozwala ona na zastosowanie krótkich zwisów i stworzenie przestronnego wnętrza pozbawionego tunelu środkowego. Jednostkę napędową umieszczono w nim przy tylnej osi. Ma ona moc 125 kW (170 KM).

Przeczytaj: TEST, OPINIA - Audi Q3 S line 45 TFSI quattro S tronic

Dla pasażerów, kompaktowy napęd oznacza maksimum dostępnego miejsca, komfort przestrzeni i dużą elastyczność. Stylistyka stawia na różnorodność konfiguracji pozycji foteli i schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane są tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie się miejsce łącznie dla czterech osób.

Absolutną nowością jeśli chodzi o wnętrze jest obecność w nim prawdziwych roślin. Roślinność, często rzadkość we wrogim, wielkomiejskim środowisku, daje pasażerom poczucie bliskości z naturą, a jednocześnie obiektywnie poprawia jakość powietrza w samochodzie. Dzięki złożonej filtracji, zapachy emitowane przez ruch uliczny i miasto w ogóle nie dostają się do wnętrza. Do zapewnienia pasażerom dobrego samopoczucia służą też systemy, które na podstawie badania parametrów życiowych określają poziom stresu. Dzięki inteligentnym algorytmom, Audi AI:ME stopniowo coraz lepiej poznaje kierowcę i może odpowiednio udoskonalać swoje opcje.

Sztuczna inteligencja

Auto w nazwie zawiera dwuliterowy skrót AI, którym Audi określa cały zestaw innowacyjnych rozwiązań technicznych z dziedziny motoryzacji. Audi AI to szyfr dla szeregu elektronicznych systemów, które odciążają kierowcę, a równocześnie oferują mu nowe możliwości zaoszczędzenia czasu spędzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu również strategie i technologie z zakresu sztucznej inteligencji i samouczących się maszyn. Audi AI łączy inteligencję pojazdu, która w ogóle umożliwia zautomatyzowaną jazdę, z inteligencją interakcji, dzięki której pojazd staje się partnerem pasażerów. Stąd już sama nazwa: Audi AI:ME, sugeruje połączenie AI – sztucznej inteligencji, i ME – ja użytkownika.

Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI modele z czterema pierścieniami w logo będą w przyszłości poruszać się w inteligentny i dosłownie empatyczny sposób. Mogą nieustannie komunikować się z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich potrzeb.

W pełni elektryczne

Audi AI:ME zaprojektowano z myślą o używaniu głównie w zakresie prędkości między 20 a 70 km/h, jeżdżąc często godzinami bez ładowania. Duże zasięgi są tu zatem mniej ważne niż dobrze wykorzystany czas. W tym aucie wystarcza akumulator o pojemności 65 kWh. Przy tylnej osi AI:ME pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny. Dzięki rekuperacji podczas hamowania oraz stosunkowo niewielkiej masie, Audi AI:ME wykazuje bardzo niskie zużycie energii nawet w ruchu miejskim.

Osie i inne komponenty zawieszenia pochodzą z gamy siostrzanych modeli kompaktowych oferowanych przez Audi. Wypróbowane i przetestowane połączenie adaptacyjnych amortyzatorów i niskich mas nieresorowanych, zapewnia wysoki komfort jazdy w mieście. Nadwozie wykonane jest z lekkiej, wielomateriałowej kompozycji składającej się z zaawansowanych technicznie komponentów stalowych, aluminiowych i plastikowych.

Audi AI:ME, Audi, samochody elektryczne, auta na prąd

i

Autor: Audi Audi AI:ME, Audi, samochody elektryczne, auta na prąd

Zautomatyzowana jazda na poziomie 4

Zautomatyzowana jazda, czyli to, co już dość dawno przyjęło się w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się u progu przełomu. Audi AI:ME stworzono z myślą o użytkowaniu go w mieście i o jeździe na poziomie 4. Na międzynarodowej, ustandaryzowanej skali rosnącej automatyzacji jazdy, jest to drugi pod względem zaawansowania stopień. Systemy działające na poziomie 4 nie potrzebują wsparcia kierowcy, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub specjalnie wyposażonego rewiru w mieście. W takich miejscach kierowca może w całości oddać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Inaczej niż w pełni autonomiczne Audi AIcon (pojazd z funkcją jazdy automatycznej na poziomie 5), Audi AI:ME z tego względu posiada dodatkowo tradycyjne elementy służące do prowadzenia pojazdu: kierownicę i pedały.

Oznacza to, że w zdefiniowanej przestrzeni ruchu wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę, pojazd ten w przyszłości będzie jeździł – podobnie jak pozostali uczestnicy ruchu – w zautomatyzowany sposób. Podlegające samoregulacji i samokontroli strumienie ruchu drogowego umożliwią zrelaksowane przemieszczanie się, podczas którego można uniknąć przeciążeń związanych z przyspieszaniem. W przyszłości, dla pasażerów takich pojazdów będzie niezmiernie istotnym mentalne „wyłączenie się” z otaczającego ich ruchu drogowego.