Pierwszą generację Leona przedstawiono w październiku 1999 r., a od tego czasu powstały jeszcze dwie kolejne generacje modelu. Najnowszą wersję zaprojektowano, opracowano i wyprodukowano w Martorell przy użyciu modułowej platformy MQB Grupy Volkswagen. Przy produkcji najnowszego Leona wdrożono nowe, wyższe standardy jakości, które wkrótce zaczęły obowiązywać w całej Grupie Volkswagena. Odnowiony model to również 1600 nowych miejsc pracy w fabryce i ponad 6000 wśród dostawców i podwykonawców.
Leon, a w szczególności jego trzecia generacja, jest filarem naszej marki. To najbardziej znany i ceniony model Seata przez klientów na wszystkich pięciu kontynentach. Pojazd stał się siłą napędową przemiany naszej firmy, a ponadto przyczynił się do rekordu sprzedaży z 2018 roku, kiedy to klientom dostarczyliśmy aż 517 600 naszych samochodów
– powiedział Prezes Seata, Luca de Meo.
Sukces Leona wpłynął bezpośrednio na wizerunek całej marki i przekształcił ją zarazem pod względem komercyjnym, jak i finansowym. Z początku mało popularny model, który w roku swojej premiery przyniósł marce straty (-149 mln euro), z czasem stał się flagowym pojazdem Seata, znacznie zwiększającym jego roczne przychody (zysk z jego sprzedaży po opodatkowaniu wyniósł w 2018 r. 294 mln euro). Leon odegrał kluczową rolę w zwiększeniu udziału sprzedaży w Niemczech oraz Wielkiej Brytanii, gdzie popyt na samochody SEAT-a wzrósł od 2012 r. odpowiednio o ok. 70% i 60%. Od początku 2019 roku pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem hiszpańskiej marki, przekładając się na jedną czwartą wszystkich sprzedanych przez Seata samochodów.
Polecamy test: Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 300 KM DSG6 4Drive: nieoczywisty rodzinny sportowiec
Leon cieszy się ogromną popularnością także w Polsce. Od połowy 2013, kiedy trzecia generacja modelu zaczęła wyjeżdżać na rodzime drogi, zarejestrowano 24 600 nowych Leonów.
Leon był pierwszym samochodem w swoim segmencie, który zaopatrzono w charakterystyczne reflektory wykonane w technologii LED, które wraz z dynamicznymi tłoczeniami na karoserii nadały mu osobowości i sportowego charakteru. Stopniowe wdrażanie najnowszych technologii, takich jak Full Link, czy ostatnio zaimplementowany cyfrowy kokpit i bezprzewodowa ładowarka, zapewniły klientom łączność i wygodę wewnątrz pojazdu.
Test najmocniejszego Leona: Seat Leon Cupra R 2.0 TSI 310 KM: taka od początku powinna być Cupra
Leona początkowo powstawał w trzech wersjach, różniących się nadwoziem. Był to model trzydrzwiowy, pięciodrzwiowy lub kombi, który później doczekał się podwyższonej wersji X-PERIENCE. Leon jest obecnie sprzedawany w pięciodrzwiowym wariancie oraz opcji ST, dostępny zarówno w odmianie benzynowej jaki i z silnikiem wysokoprężnym. Model jest również dostępny w usportowionej wersji Cupra.