Mitsubishi Motors Corporation jest jedną z firm, która odczuła skutki globalnego kryzysu po 2008 roku a jego najpoważniejszą konsekwencją był ogromny wzrost kursu jena wobec innych walut. Jako, że Mitsubishi produkuje większość swoich modeli w Kraju Kwitnącej Wiśni, mocny jen znacząco redukuje zyski przedsiębiorstwa. W japońskich fabrykach powstają modele Lancer, Lancer Evolution, ASX, Outlander i Pajero. Mitsubishi L200 oraz Pajero Sport zjeżdżają z taśm zakładów produkcyjnych w Tajlandii.
W ostatnich latach firma poniosła także straty w wyniku klęsk żywiołowych takich, jak trzęsienie ziemi w Japonii czy powódź w Tajlandii. Te problemy udaje się jednak przezwyciężyć. Dzięki realizacji założeń planów restrukturyzacji, pod koniec 2013 roku Mitsubishi Motors jest przynoszącą zyski, niezależną finansowo firmą, oferującą samochody na ponad 160 rynkach świata.
Przeczytaj: Mitsubishi ASX po liftingu 1.6 MIVEC - TEST crossovera od SuperAuto24.pl
Strategia firmy zakłada koncentrację na kluczowych dla firmy modelach typu SUV, crossover i pickup a także wprowadzenie na rynek gamy nowych produktów z tych segmentów do końca 2016 roku. Zapowiedzią tych modeli są samochody koncepcyjne, zaprezentowane podczas salonu w Genewie i wystawy Tokyo Motor Show.
Nowe koncepcyjne modele Mitsubishi
Mitsubishi Concept GR-HEV – sportowo-użytkowy pickup z napędem na cztery koła i hybrydowym, elektrycznym układem napędowym HEV, zapowiadający nowe Mitsubishi L200. To pierwszy na świecie pickup z hybrydowym systemem napędu, wykorzystującym silnik Diesla. Takie połączenie zapewnia także dostęp do energii elektrycznej na żądanie, dzięki gniazdu AC (100V~240V), które może zastąpić generator prądu lub na przykład pozwolić na korzystanie ze 100V wyciągarki oraz pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach.
Mitsubishi Concept GC-PHEV to duży SUV ze stałym napędem na cztery koła 4WD, z hybrydowym systemem plug-in, doładowanym, trzylitrowym silnikiem spalinowym w układzie V6 z automatyczną ośmiobiegową skrzynią i silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatorów. Concept GC-PHEV został wyposażony w szereg nowych rozwiązań. Po raz pierwszy w pojazdach MMC w Concept GC-PHEV zastosowano dużych rozmiarów ekran dotykowy przypominający tak zwany stół taktyczny - dużych rozmiarów ekran pozwalający pasażerom na zbieranie informacji i tworzenie własnych map lub planów podróży. Podłączony do sieci informacji o pojeździe, system "Connected Car" dostarcza dane o aktualnym stanie samochodu i łącząc je z danymi o ruchu drogowym. W skład systemu wchodzą również podsystemy wczesnego wykrywania awarii i uszkodzeń, które informują kierowcę o konieczności dokonania naprawy lub przeglądu. "Connected car" łączy też kilka nowych, opisanych wyżej interfejsów, takich, jak przednia szyba AR oraz stół taktyczny znajdujący się w centralnej części pojazdu pomiędzy siedzeniami.
Sprawdź: Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST nowego SUV-a od SuperAuto24.pl
Mitsubishi Concept XR-PHEV to kompaktowy SUV, zaprojektowany z myślą o Mitsubishi ASX następnej generacji, oferujący układ PHEV z umieszczonym z przodu benzynowym silnikiem MIVEC o pojemności 1,1 litra z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Nad bezpieczeństwem czuwa opracowany przez MMC system bezpieczeństwa czynnego e-Assist, który pomaga kierowcy w unikaniu wypadków i kolizji. Samochód wykorzystuje technologie łączności "Connected Car". Concept XR-PHEV jest wyposażony w gniazdo 100V prądu zmiennego, co umożliwia mu zasilanie zewnętrznych odbiorników elektrycznych o mocy nawet do 1500W. System może dostarczyć wystarczająco dużo energii do zasilania urządzeń domowych przez cały dzień z użyciem jedynie akumulatora trakcyjnego i może zasilać urządzenia domowe maksymalnie przez 10 dni, gdy silnik spalinowy jest używany do ładowania akumulatora. Concept XR-PHEV wykorzystuje panele słoneczne zamontowane w dachu, które służą do ładowania akumulatora osprzętu.
Mitsubishi Concept AR – minivan nowej generacji łączący SUV-a z minivanem, który wykorzystuje system hybrydowy wspomagający , turbodoładowany silnik spalinowy MIVEC o pojemności 1,1 litra z wtryskiem bezpośrednim. Zastosowanie funkcji wykorzystujących zaawansowane technologie informatyczne i wprowadzenie unikatowych sposobów rozmieszczenia foteli dla 6 osób pozwala wszystkim użytkownikom cieszyć się atmosferą wnętrza. Concept AR został wyposażony w system bezpieczeństwa czynnego e-Assist oraz system pokładowych układów informacyjno-komunikacyjnych. Współpraca tych systemów pozwala przewidywać i ostrzegać kierowcę o potencjalnych niebezpieczeństwach.
Mitsubishi Concept CA-MiEV - podmiejski samochód elektryczny o zasięgu 300 km. Koncepcyjne Mitsubishi Concept CA-MiEV wykorzystuje elektryczne układy napędowe nowej generacji oraz pojemne akumulatory i wyróżnia się niską masą własną oraz właściwościami aerodynamicznymi. Kolejne innowacyjne rozwiązania to system bezprzewodowego ładowania wykorzystujący technologię rezonansu magnetycznego i liczne funkcje aktywowane przy pomocy smartfona.
Dalszy rozwój i plany
Obrana strategia nie pomija także samochodów małych. Plany zakładają dalszy rozwój Projektu Global Small, ale także konstrukcję i sprzedaż nowego, ogólnoświatowego minisamochodu, który będzie stworzony przez NMKV – spółkę joint venture firm Mitsubishi Motors i Nissan. W ramach współpracy z koncernem Renault-Nissan powstaną także modele typu sedan z segmentu C i D.
Zobacz: Mitsubishi Outlander PHEV: hybrydowy SUV również dla Europy
Ważną częścią nowego planu biznesowego jest też zwiększone inwestycje w badania i rozwój. Firma zamierza opracować nową generację małego, turbodoładowanego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i systemu napędu na 4 koła Super-All Wheel Control.
Wiosna 2014 roku przyniesie ze sobą jedną z najważniejszych premier motoryzacyjnych ostatnich lat. Do polskich salonów wjedzie bowiem Mitsubishi Outlander PHEV – pierwszy na świecie SUV 4x4 od podstaw zaprojektowany jako hybrydowy samochód elektryczny z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów. Ten obszerny, funkcjonalny SUV oferuje niespotykane dotąd osiągi – zasięg 824 km i spalanie 1,9 l. na 100 km.