Fiat 500 na każdą porę roku

2010-06-15 4:00

Przebojowy mały fiat wzorem swojego legendarnego poprzednika ściąga teraz dach, oferując nowe doznania i nie tracąc nic z charakterystycznych cech zamkniętej wersji.

Przywracanie do życia motoryzacyjnych legend zwłaszcza w masowym wydaniu nie jest rzeczą łatwą, ale Fiat nowym wcieleniem "pięćsetki" udowodnił, że zna się na rzeczy. Potwierdzają to liczne fakty. Od momentu pojawienia się na rynku w lipcu 2007 roku fiat 500 zdobył 30 nagród o międzynarodowym charakterze. Przyznano mu m.in. prestiżowy tytuł Samochodu Roku. Zdobył też pięć gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Do tej pory w tyskiej fabryce Fiata wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy, które w większości już trafiły do swoich właścicieli w 59 krajach świata.

Teraz do krajowej sprzedaży wchodzi fiat 500C ze składanym płóciennym dachem. Auto wygląda tak jak jego prekursor z lat pięćdziesiątych. Dach dostępny jest w trzech kolorach (czarny, czerwony i kość słoniowa), co w połączeniu z kilkunastoma kolorami nadwozia daje kilkadziesiąt kolorystycznych kombinacji. Przez tylną zaokrągloną ogrzewaną elektrycznie szybę wykonaną ze szkła strefa widoczności jest taka sama jak w wersji z nadwoziem zamkniętym.

Precyzyjny mechanizm składanego dachu ma elektryczny napęd. Procesem zamykania lub otwierania można sterować za pomocą przycisków umieszczonych w pobliżu wewnętrznej lampy oświetlenia wnętrza lub pilota. Poziomą połać dachu można otworzyć przy każdej prędkości aż do tzw. pozycji spojler. Natomiast tylny pionowy segment może zostać opuszczony poniżej 60 km/h. Gdy dach jest opuszczony, spojler zajmuje taką pozycję, aby nie zasłaniał trzeciego światła stopu. Warto dodać, że dzięki zastosowaniu m.in. wspomnianego spojlera 500C ma podobną aerodynamikę do wersji zamkniętej.

Sporo uwagi konstruktorzy poświęcili zagadnieniom komfortu jazdy. W ofercie wyposażenia dodatkowego istnieje specjalna osłona od wiatru mocowana do tylnej półki. Zaprojektowano ją właśnie dla tego auta, a testy w tunelu aerodynamicznym wykazały jej znaczny wpływ na redukcję turbulencji powietrza odczuwalną przez wszystkich pasażerów.

Składany dach praktycznie w żaden sposób nie zmniejszył walorów użytkowych "pięćsetki". Pojemność bagażnika straciła tylko trzy litry. Przede wszystkim jednak jego pokrywa otwiera się do góry i nie wychodzi poza obrys samochodu, a więc nie trzeba się odchylać, żeby załadować bagaże. Poza tym w sytuacji gdy dach jest złożony, elektryczny siłownik podnosi go o kilka centymetrów, aby możliwe było całkowite otwarcie pokrywy bagażnika.

W gamie silników przewidzianych do napędu fiata 500C są dwie jednostki benzynowe i dwa diesle ze znanej rodziny Multijet. Wszystkie motory posiadają homologację Euro 5. Z najmocniejszym Multijetem standardowo współpracuje system "Start&Stop".

Fiat 500C na naszym rynku oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia. Ceny zaczynają się od 54 500 zł. Auto można doposażyć w liczne dodatkowe elementy. Niektóre z nich, takie jak wspomniany system "Start&Stop", osłona od wiatru, automatyczna skrzynia biegów Dualogic, reflektory przeciwmgielne, felgi ze stopów lekkich 16", reflektory biksenonowe, nawigacja Blue&Me Map wprowadzono do oferty po raz pierwszy. Istnieje wreszcie nowa kolekcja różnego rodzaju gadżetów przeznaczonych do jeszcze większej personalizacji samochodu.

Nasi Partnerzy polecają