Całkowicie elektryczna moc, nowoczesna technologia, innowacyjne rozwiązania, lepsze wrażenia z jazdy i jeszcze większa wytrzymałość pojazdu. Tego możemy spodziewać się po elektrycznej ciężarówce Forda, której pierwsze egzemplarze opuszczą linie montażową na początku przyszłego roku. Elektryczny Ford F-150 Lightning, według obietnic amerykańskiego producenta, ma być niesamowicie szybki, cichy i płynny oraz zapewniać kierowcom absolutnie nowe wrażenia i to w cenie porównywalnej z dzisiejszymi podobnie skonfigurowanymi ciężarówkami F-150.
Sprawdź: To najlepsza Kuga, jaką można kupić. Nowy Ford Kuga FHEV - TEST, OPINIA
Ten model ma być ważnym filarem planu producenta, dotyczącego pojazdów elektrycznych. Ford zaczyna od bezemisyjnych wersji swoich najpopularniejszych i najbardziej lubianych modeli - Mustanga, Transita i F-150 - a w nadchodzących latach w pełni elektrycznych modeli marki będzie znacznie więcej.
Użytkowy samochód przyszłości
Ford F-150 Lightning będzie wyposażony w funkcje, które na zawsze zmienią zasady gry. Przykładem niech będzie BlueCruise, funkcja umożliwiająca prawdziwą jazdę bez użycia rąk po ponad 160 tys. km wstępnie zakwalifikowanych autostrad w USA i Kanadzie. Kolejnym przykładem są wbudowane wagi pokładowe, które wykorzystują czujniki do oszacowania ciężaru ładunku i poinformowania kierowców, ile przewożą towarów.
Zobacz: To już koniec Forda Mondeo! Ostatni rok produkcji, następcy nie doczekamy
A ponieważ ekwipunek może wpływać na zasięg, waga pokładowa jest zintegrowana z inteligentnym systemem zarządzającym energią i zasięgiem, a wszystko po to, aby F-150 Lightning dokładnie oszacował, jak daleko będzie w stanie zajechać. Samochód zadebiutuje również z systemem Pro Trailer Hitch Assist, który automatycznie steruje kierownicą, przepustnicą i hamulcami, aby jeszcze bardziej ułatwić podłączanie przyczep. Wszystkie te funkcje dodatkowe mogą z czasem stać się jeszcze lepsze dzięki aktualizacjom oprogramowania Ford Power-Up.
Nowoczesny jak nigdy
W modelu F-150 Lightning (w wersjach Lariat i Platinum) zadebiutuje nowy system SYNC 4A - nowoczesny interfejs obsługiwany przez 15,5-calowy ekran dotykowy. Został on zaprojektowany tak, aby dostosować się do zachowań kierowcy. Nowe multimedia mają obsługiwać naturalne sterowanie głosowe, nawigację połączoną z chmurą i bezprzewodowy dostęp do ulubionych usług: Apple CarPlay, Android Auto, zintegrowane aplikacje Amazon Alexa i SYNC AppLink.
Nie przegap: Ford Kuga - benzyna czy diesel? TEST WIDEO pomoże Ci podjąć decyzję!
Na pokładzie pojawi się także 12-calowy zestaw cyfrowych wskaźników z konfigurowalnym interfejsem. Animowane grafiki będą prezentować, jak samochód radzi sobie w trybie jazdy autostradą bez użycia rąk, lub jak skutecznie samochód odzyskuje energię poprzez hamowanie regeneracyjne, dostarczając w razie potrzeby odpowiednich informacji.
Gdy zabraknie prądu w domu...
Wraz z modelem F-150 Lightning zadebiutuje Ford Intelligent Backup Power, zamieniający samochód w źródło energii dla gospodarstwa domowego. Zdolny do odprowadzania 9,6 kW mocy, inteligentny system zasilania awaryjnego Forda, jest w stanie utrzymać włączone światła podczas awarii energetycznej w domu, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo, zasilając choćby urządzenia AGD, systemy zabezpieczające i nie tylko.
Kliknij: Jeszcze minivany nie zginęły! Ford S-MAX i Ford Galaxy z hybrydowym napędem - ZDJĘCIA
Po przywróceniu zasilania system automatycznie wraca do ładowania akumulatora w aucie. Opierając się na średnim zużyciu 30 kWh dziennie, F-150 Lightning z akumulatorem o zwiększonym zasięgu zapewni pełne zasilanie w domu do 3 lub nawet do 10 dni, jeśli moc będzie odpowiednio racjonowana.
Duże baterie i drugi bagażnik
Ford . F-150 Lightning będzie dostępny z akumulatorem o standardowym zasięgu około 370 km oraz akumulatorem o zwiększonym zasięgu, celujący w ok. 480 kilometrów zasięgu. A ponieważ pod maską nie znajdziemy wielkiego silnika, oznacza to, że do dyspozycji pasażerów będzie drugi bagażnik o pojemności 400 litrów i 180 kilogramów ładowności. Zdaniem producenta tyle wystarczy, by pomieścić w nim dwie torby podręczne i pełnowymiarową walizkę lub - co dla niektórych może okazać się istotne - dwa komplety kijów golfowych.
Elektryczny, ale solidny
F-150 Lightning przechodzi te same zawiłe testy Built Ford Tough, co wszystkie ciężarówki z serii F. Korpus ze stopu aluminium klasy wojskowej i ulepszona rama wspierają zaawansowany akumulator, a niezależne tylne zawieszenie serii F oraz nisko położony środek ciężkości pomagają poprawić izolację od drogi, zapewniają bardziej stabilną jazdę i zmniejszają przechyły nadwozia - przy jednoczesnym zachowaniu trwałości i niezawodność oczekiwanej od F-150.
Jak każdy inny model z serii F, elektryczny wariant może pochwalić się doskonałymi osiągami terenowymi, z układem 4x4 zczterema trybami jazdy do wyboru: normalny, sportowy, terenowy i holowanie/transport. Jego wytrzymała ochrona podwozia zapewni bezpieczeństwo układu napędowego dzięki metalowym osłonom chroniącym akumulator i silniki pokładowe przed trudnym terenem. Sam akumulator jest zabezpieczony wodoodporną obudową otoczoną ochroną przed uderzeniami i został przetestowany w temperaturach nawet do -40 stopni Celsjusza, aby upewnić się, że Lightning może działać w każdych warunkach.
Ogromny i szybki
Ford F-150 Lightning to potężny wóz, ale jak każdy elektryk, będzie potrafił wcisnąć pasażerów w fotel. Bazowy wariant z mniejszymi akumulatorami będzie dysponował mocą ponad 400 KM. Wersje z większymi bateriami będą oferować ponad 550 KM i w każdym przypadku moment obrotowy będzie wynosił 1050 Nm. W efekcie niezależnie od rozmiaru akumulatorów, elektryczny pick-up będzie przyspieszał do "setki" w mniej niż 5 sekund. Więcej szczegółów poznamy na początku 2022 roku, kiedy pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach.