Nadjeżdża nowy Ford Fiesta

2008-02-18 19:05

W drugiej połowie roku w salonach pojawi się z dawna wyczekiwany maluch Forda - znana i lubiana od przeszło 30 lat fiesta. W piątek - tuż po północy - zaprezentowano pierwsze oficjalne zdjęcia brzdąca.

Z fordem fiestą jest jak z testowanym przed tygodniem oplem antarą - w obu przypadkach szefowie tych marek zaspali. I to nie na pierwszą lekcję, lecz przespali przynajmniej 2 klasy ogólniaka! W przypadku Opla czekaliśmy na następcę frontery od 2003 roku. W przypadku fiesty - rok dłużej, bo ostatni model ujrzał światło dzienne w 2002 roku. Wydawałoby się, że w klasie miejskich maluchów, aut typu SUV i kompaktów nie można sobie pozwolić na przestoje. Tymczasem Ford zaserwował nam całe 8 lat. Rozumiemy, że powstało dzieło czyste jak łza, bez chorób wieku dziecięcego i niedoróbek. Przekonamy się jednak dopiero po wakacjach, kiedy planowane są pierwsze jazdy testowe

Samochód z werwą

Pamiętacie zapewne koncepcyjnego verve'a, pokazywanego podczas targów we Frankfurcie i na salonie w Detroit. Widać, że seryjna fiesta przejęła większość cech konceptu i na zawsze też ucięła spekulację na temat jego nazwy. Na bazie tego modelu powstanie cała rodzina samochodów. Na pierwszy ogień pójdzie 3-drzwiowa wersja, której światowa premiera odbędzie się podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie. Potem zobaczymy wersję 5-drzwiową, a następnie sedana.

Nowa oferta będzie obejmowała kilka nowości, które pojawią się po raz pierwszy w małej fieście, m.in. dostępna w drugiej połowie 2008 roku wersja o emisji CO2 poniżej 100 g/km, należąca do serii Ford ECOnetic. W chwili wprowadzenia do sprzedaży oferowanych będzie pięć różnych zespołów napędowych, od oszczędnego silnika Diesel Duratorq TDCi o mocy 68 KM do nowego silnika benzynowego Duratec Ti-VCT o mocy 115 KM i pojemności 1,6 litra.

Co piszczy w fieście?

Pod maską fiesty znajdą się silniki benzynowe duratec o pojemności 1,25 litra (60 KM i 80 KM) i 1,4 litra (91 KM) oraz dwa silniki Diesela duratorq TDCi: 1,4 l (68 KM) i 1,6 l (90 KM, dostępny z filtrem cząstek stałych). Auto będzie oferowane z mechaniczną 5-stopniową skrzynią biegów lub automatyczną czterostopniową skrzynią biegów, dostępną tylko z silnikiem 1,4/91 KM.

Fiesta została zaprojektowana i opracowana w Europie i przeznaczona do sprzedaży w Europie, Azji, Afryce Południowej, Australii oraz obu Amerykach w latach 2008-2010. Europejska produkcja rozpoczyna się na jesieni tego roku w Kolonii.