VW Golf GTI wyróżnia się na tle zwykłego Golfa bardziej sportową stylistyką. Linie zderzaków otrzymały bardziej agresywny kształt, z tyłu znalazł się dyfuzor z podwójnym układem wydechowym z chromowanymi końcówkami, a drobne detale zachowano w typowym czerwonym kolorze. Obniżono również zawieszenie, polakierowano na czerwono zaciski hamulcowe, a obręczami seryjnymi są 17-calowe alufelgi z oponami 225/45 R17. Z tyły wyróżniają się także przyciemnione światła wykonane w technologii LED.
We wnętrzu uwagę zwraca przede wszystkim tradycyjna kratowana tapicerka na sportowych siedzeniach. Podsufitka jest czarna, kierownica multifunkcyjna została spłaszczona dołem, podświetlenie przyrządów zyskało natomiast agresywniejsze czerwone podświetlenie. Wykończenie stanowią specjalne listwy dekoracyjne oraz nakładki na pedały i podparcie lewej nogi ze stali nierdzewnej.
>>> Nowy Volkswagen Golf 7 GTD: Usportowiony Diesel - ZDJĘCIA <<<
Pod maską ulokowano benzynowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Po raz pierwszy ten legendarny sportowy samochód będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: seryjnie silnik rozwija 220 KM, a z pakietem Performance – 230 KM. Pakiet dodatkowo wprowadza kilka modyfikacji do samochodu, m.in. mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego. Obie wersje dysponują maksymalnym momentem 350 Nm. 220-konny GTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI z pakietem Performance rozpędza się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 6,4 sekundy.
Oba warianty GTI posiadają system Start-Stop, spełniają normę emisji spalin EU6, która zacznie obowiązywać od 2014 roku, wyposażone są w 6-biegową przekładnię manualną i zużywają według normy DIN tylko 6,0 litrów paliwa na 100 km (CO2: 139 g/km). Zużycie paliwa nowego Golfa GTI zmniejszyło się w porównaniu z poprzednikiem o 18 procent. Z opcjonalną, 6-biegową przekładnią DSG Golf GTI zużywa 6,4 l/100 km (emisja CO2: 148 g/km).