Mimo, że większość SUV’ów nigdy nie opuści utwardzonych szlaków, to kierowcy decydują się na taki rodzaj auta ze względów bezpieczeństwa. Napęd na cztery koła podczas niesprzyjających warunków pogodowych daje poczucie bezpieczeństwa i faktycznie niejednokrotnie może nam pomóc. SUV’y to spore auta o słusznej masie i aerodynamice babcinego kredensu, więc wiele marek oferuje je nie tylko z bazowymi jednostkami napędowymi, ale też z takimi, które faktycznie mają się czym „odepchnąć”. Poniższe zestawienie zwiera 10 przedstawicieli średniej wielkości SUV’ów ze sporym potencjałem w kolejności od najmocniejszego.
1. Ford Kuga - 241 KM
Ford Kuga mierzy 4525 mm długości a w najmocniejszej odmianie jest napędzany benzynowym silnikiem 2.0 EcoBoost o mocy 242 KM mocy i 394 Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom przyspiesza do setki w 8,8 s. Samochód zużywa w mieście 11,3 l/100 km, w trasie 7,2 l/100 km, a średnio 8,7 l/100 km. Maksymalnie rozpędza się do 212 km/h.
Zobacz test: Ford Kuga: unifikacji ciąg dalszy
2. Volkswagen Tiguan - 240 KM
Volkswagen Tiguan mierzy nawet 4606 mm. Najmocniejszą wersję 4x4 wyposażono w silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 240 KM z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów. Silnik o momencie obrotowym 500 Nm rozpędza auto do setki w 6,2 s, zaś maksymalna prędkość wynosi 230 km/h. Samochód zużywa w mieście 7,5 l/100 km oleju napędowego, w trasie 5,7 l/100 km, a w cyklu mieszanym – 6,4 l/100 km.
Zobacz test: Volkswagen Tiguan: SUV idealnie skrojony
3. Hyundai Santa Fe - 200 KM
Santa Fe mierzy równe 4,7 mm długości, dorównując w tym względzie Kodiaqowi. Najmocniejsza wersja rozpędza się maksymalnie do 203 km/h dzięki wysokoprężnemu silnikowi 2,2 l CRDi o mocy 200 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Samochód z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów potrzebuje 9,6 s do osiągnięcia pierwszych 100 km/h. Hyundai nie ma dużego apetytu i średnio zużywa 6,6 l/100 km oleju napędowego. W mieście auto potrzebuje 7,6 l/100 km, zaś poza miastem – 6 l/100 km.
Zobacz porównanie: Nissan X-Trail vs. Hyundai Santa Fe
4. Toyota RAV4 - 197 KM
Toyota RAV4 ma długość 4605 mm co plasuje ją w środku przyjętego tu przedziału. Dzieli platformę podłogową Avensisem. Najmocniejsza w gamie jest wersja hybrydowa (z bezstopniową przekładnią E-CVT) o łącznej mocy 197 KM, wykorzystująca 2.5-litrowy silnik benzynowy o mocy 155 KM i momencie obrotowym 210 Nm, oraz silniki elektryczne, które mogą zarówno napędzać koła, jak i ładować akumulatory. W przypadku układu E-Four przy tylnej osi montowany jest dodatkowy silnik elektryczny, dzięki któremu napęd 4x4 jest uzyskiwany bez wału napędowego. RAV4 Hybrid rozpędza się do 100 km/h w 8,3 s a maksymalna prędkość to 180 km/h. Średnio auto zużywa 5,2 l/100 km, w mieście 5,4 l/100 km, zaś poza nim 5,1 l/100 km.
Zobacz test: Toyota RAV4 Hybrid: SUV pakowny i rodzinny
5. Mazda CX-5 - 194 KM
Mazda CX-5 jest o 5 cm krótsza od RAV4. Najwięcej koni mechanicznych w gamie – 194 KM – ma 2,5-litrowy silnik Diesla SKYACTIV z systemem hamowania odzyskowego i-ELOOP. Moment obrotowy 258 Nm jest osiągany przy 4000 obr./min. Samochód z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów spala w mieście 8,7 l/100 km, w trasie 6,1 l/100 KM, a w cyklu mieszanym – 7,1 l/100 km. CX-5 rozpędza się maksymalnie do 195 km, a pierwszą setkę uzyskuje w 9,2 s. Napęd na cztery koła i-ACTIV uruchamia się automatycznie w razie utraty przyczepności.
Zobacz test: Mazda CX-5: apetyt na więcej
6. Skoda Kodiaq - 190 KM
Skoda Kodiaq to jedna z większych propozycji w tym zestawieniu. Mierzy prawie 4,7 m. W najmocniejszej wersji 4x4 jest napędzana 190-konnym silnikiem Diesla 2.0 TDI o momencie obrotowym 400 Nm, współpracującym z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 8,6 s, i osiąga maksymalną prędkość 210 km/h. Średnio zużywa 5,7 l oleju napędowego na 100 km. W mieście zużycie paliwa może osiągać wynik 6,6 l/100 km, zaś w trasie – 5,3 l.
Zobacz test: Skoda Kodiaq: poziom wyżej
7. KIA Sportage - 185 KM
Nieco mniejsza od innych aut z tego zestawienia jest Kia Sportage, która ma 4480 mm długości. Największą mocą w gamie tego modelu może pochwalić się silnik diesla 2.0 CRDi 185 KM, który współpracuje z 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Samochód rozpędza się do setki w 9,5 s, a maksymalna prędkość to 201 km/h. Sportage z automatyczną skrzynią średnio spala 6,3 l/100 km. W mieście potrzebuje 7,9 l/100 km, zaś poza nim – 5,3 l/100 km.
Zobacz test: Kia Sportage: wysoki współczynnik atrakcyjności
8. Nissan X-Trail - 177 KM
Mierzący 4,64 m długości Nissan X-Trail z dwulitrowym dieslem 2.0 dCi ma moc 177 KM i moment obrotowy 380 Nm. Motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail rozpędza auto maksymalnie do 196 km/h, a osiągnięcie setki zajmuje mu równe 10 s. Najmocniejszy silnik japońskiego SUV-a z automatyczną skrzynią CVT Xtronic i napędem All Mode 4x4-i, spala średnio 6 l oleju napędowego na 100 km, w mieście 6,6 l, zaś na trasie 5,6 l.
Zobacz porównanie: Nissan X-Trail vs. Hyundai Santa Fe
9. Renault Koleos - 175 KM
Najmocniejszy silnik mierzącego 4673 mm Koleosa to diesel 2.0 dCi o mocy 175 KM i momencie obrotowym 380 Nm. Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią X-Tronic. Auto rozpędza się do 201 km/h, a prędkość 100 km/h osiąga w 9,5 s. W mieście auto zużywa 6,2 l/100 km, w trasie - 5,8 l/100 km, a w cyklu mieszanym – 5,9 l/100 km. Napęd All Mode 4x4-i pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy – 4x2, AUTO i LOCK, które pozwalają pewnie poruszać się po śniegu, piasku, asfalcie i w lekkim terenie.
Zobacz test: Renault Koleos 2.0 dCi: francuski gigant
10. Honda CR-V - 160 KM
Mierząca 4605 mm Honda wyposażona w skromny (patrząc na poprzedników) 1,6-litrowy silnik Diesla i-DTEC, ma moc 160 KM i moment obrotowy 350 Nm. Może współpracować z 9-stopniową przekładnią automatyczną. Maksymalna prędkość tego samochodu to 197 km/h, zaś do 100 km/h rozpędza się w 10,4 s. Samochód spala w mieście 6 l paliwa na 100 km, poza miastem 4,9 l, a średnio 5,3 l.
Zobacz test: Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle