Londyńska ekologiczna wypożyczalnia samochodów Green Tomato Cars kupiła 50 wodorowych sedanów Toyota Mirai. Auta napędzane ogniwami paliwowymi dołączą do dwóch egzemplarzy tego modelu, które firma wprowadziła do swojej floty w 2015 roku.
Green Tomato Cars to pierwsze prywatne przedsiębiorstwo w Europie, które wzbogaciło swoją flotę o samochody z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe. Usytuowana w Londynie ekologiczna wypożyczalnia samochodów od 2015 roku udostępniała klientom dwie zasilane wodorem Toyoty Mirai. Oba samochody pokonywały po 40 tys. km rocznie, nie sprawiając w tym czasie żadnych problemów technicznych i nie emitując żadnych spalin. Jedynym produktem ubocznym każdego z nich było około 7500 litrów wody. Teraz Green Tomato Cars postanowiło dodać do swojego parku samochodowego 50 kolejnych egzemplarzy Toyoty Mirai.
Zobacz: Pierwsze Toyoty Mirai do drogowych testów
"Jesteśmy bardzo dumni z tego, że nasza firma pełni rolę pioniera transportu wodorowego w Londynie. Jesteśmy też zachwyceni tym, jak sprawują się w naszej flocie dwie Toyoty Mirai, kupione w 2015 roku. Uczestniczymy w unikalnym projekcie, w którym producent samochodów na wodorowe ogniwa paliwowe i Green Tomato Cars jako końcowy użytkownik wspólnie dążą do tego, by transport wodorowy stał się faktem – dla dobra ludzi i środowiska" – skomentował Jonny Goldstone, dyrektor generalny i współzałożyciel Green Tomato Cars.
Green Tomato Cars spodziewa się, że nowe samochody będą pokonywały 200-240 km dziennie każdy. Zasięg Toyoty Mirai na jednym tankowaniu wynosi maksymalnie do 700 km. Nowe auta londyńskiej wypożyczalni będą tankowane co drugi dzień. Theo Ellis, kierowca jednego z dwóch pionierskich Mirai we flocie firmy, pokonuje dziennie średnio 210 km i przewozi około 50 pasażerów tygodniowo. Jedno tankowanie zapewnia mu zazwyczaj zasięg 300 mil (480 km).
Zobacz: Toyota Mirai - auto z pokładową elektrownią
Toyota Mirai z bliska
Toyota Mirai to średniej wielkości sedan z silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momentem obrotowym 335 Nm, dostępnym w pełnym zakresie prędkości obrotowych. Silnik jest zasilany prądem wytwarzanym bezpośrednio w czasie jazdy w reakcji wodoru i tlenu zachodzącej w ogniwach paliwowych. Układ napędowy został oparty na napędzie hybrydowym Toyoty, i korzysta ze znanych już rozwiązań w tym z systemu odzyskiwania energii z hamowania, magazynowanej w baterii trakcyjnej z Priusa. Auto rozpędza się do 100 km/h w 9,6 s, a jego maksymalna prędkość to 179 km/h.
W ostatnich latach w Wielkiej Brytanii infrastruktura wodorowa została rozbudowana, przyspieszając rozwój transportu wodorowego w tym kraju. W ubiegłym roku powstało siedem nowych stacji tankowania wodoru. W okolicy autostrady M25 wokół Londynu jest obecnie 6 stacji, a w tym roku powstaną następne.