Niemieckie bezkonkurencyjne

2009-06-30 9:00

Już po raz jedenasty międzynarodowe jury oceniło, które silniki w nowych samochodach zasługują na miano tych najlepszych.

W tegorocznej edycji sędziowski panel składał się z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów, w tym tak-że z Polski. Jurorzy podczas jazd testowych brali pod uwagę m.in. to, które motory oferują najlepsze osiągi, które są najbardziej ekonomiczne, które dają największą frajdę prowadzenia auta. Na ocenę wpływ miały również najnowsze technologie wykorzystywane przez producentów jednostek napędowych.

W sumie tytuły przyznano w dwunastu kategoriach. Za najlepszy nowy silnik 2009 roku uznany został sześciocylindrowy bokser firmy Porsche o pojemności 3,8 l. Tytuł najlepszego ekologicznego silnika 2009 roku otrzymał czterocylindrowy silnik Volkswagena 1,4TSI. Najlepszym wyczynowym silnikiem został agregat o pojemności 6,2 l zbudowany przez Mercedesa AMG.

Osiem nagród przyznano w kategoriach pojemnościowych. Do jednego litra najlepszym silnikiem została trzycylindrowa jednostka Toyoty o pojemności 996 ccm. W grupie 1,0 l-1,4 l zwyciężył wspomniany już motor 1,4TSI z koncernu VW. Owoc współpracy BMW i PSA o pojemności 1,6 l z turbodoładowaniem to najlepszy silnik w klasie 1,4 l-1,8 l. W kategorii 1,8 l-2,0 l miano najlepszego przypadło jednostce Audi 2,0TFSI. Najlepszym silnikiem z przedziału 2,0 l-2,5 l okazał się wysokoprężny motor Mercedesa o pojemności 2,1 l. Trzylitrowa jednostka BMW z podwójnym doładowaniem (Twin Turbo) zdominowała kategorię 2,5 l-3,0 l. Tej samej marki, tyle że silnik V8 o pojemności 4,0 l wygrał klasę 3,0 l-4,0 l.

W kategorii powyżej czterech litrów pierwsze miejsce jurorzy przyznali zdobywcy tytułu na najlepszy wyczynowy silnik, czyli ośmiocylindrowemu motorowi Mercedesa AMG o pojemności 6,2 l. Najbardziej utytułowanym silnikiem okazał się motor 1,4TSI Volkswagena, który oprócz tego, że był najlepszy w dwóch kategoriach, to zdobył jeszcze nagrodę główną, czyli tytuł Międzynarodowy Silnik Roku 2009.