NIK z kontrolą w GDDKiA. Niestety, w jej wyniku zostały ujawnione nieprawidłowości. W ocenie Izby, dane z 2016 roku o liczbie wykonanych, najpowszechniejszych robót konserwacyjnych na drogach krajowych (bez ekspresówek i autostrad) były ponad 500 razy zawyżone. Ta wiadomość powinna zwrócić szczególną uwagę, bo oznacza to, że za wydane pieniądze wyremontowano 500 razy mniej powierzchni dróg niż wynikałoby to z danych. Najprościej mówiąc - faktyczny koszt wyremontowania odcinka drogi był aż pięćset razy wyższy niż mówią o tym dane.
Sprawdź także: Budowa tych dróg ekspresowych może się mocno opóźnić! GDDKiA zrywa umowy z niesłownym wykonawcą
Inne zastrzeżenia dotyczyły niejasnego sposobu doboru dróg, które będą remontowane w pierwszej kolejności. Według raportu NIK wątpliwości budził też m. in. sposób doboru zadań związanych z przebudową i remontami. GDDKiA nie analizowała efektywności wydatków na bieżące utrzymanie sieci dróg. Brakowało też skutecznego nadzoru Generalnego Dyrektora nad podległymi mu komórkami i jednostkami organizacyjnymi.
Wreszcie, warto wspomnieć o kluczowej sprawie, jakiej dotyczył raport - stan dróg krajowych w Polsce, które przenoszą aż 60% ruchu samochodowego oceniono jako wciąż niewystarczający. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, na polskich drogach nadal nie zapewniono należytego stanu technicznego nawierzchni.
Martwić może fakt, że w raporcie możemy przeczytać następujące stwierdzenia:
Dyrekcja (GDDKiA) w żaden sposób nie weryfikowała danych przekazywanych przez Oddziały GDDKiA, efektem czego centrala nie dysponowała rzeczywistymi danymi nt. liczby wykonanych robót w ramach bieżącego utrzymania dróg.
lub
Nierzetelna informacja o liczbie wykonanych prac remontowych w latach 2015-2017 wskazuje na brak analizowania przez Centralę GDDKiA efektywności wydatków na bieżące utrzymanie sieci dróg.
Stan dróg bez wątpienia się poprawia, a do dyspozycji kierowców jest coraz więcej kilometrów ekspresówek i wyremontowanych dróg. Raport NIK-u pokazuje jednak zaniedbania i nieprawidłowości, które powinny zostać zbadane i wyjaśnione. Za budowę dróg płacimy wszyscy, w podatkach. Sprawowanie nadzoru nad poprawnym i klarownym wykorzystaniem publicznych pieniędzy jest więc wyjątkowo ważną kwestią, a jeśli chodzi o drogi i stan ich nawierzchni, to jest to sprawa dotycząca bezpieczeństwa.
KLIKNIJ, by pobrać prezentację w PDF
Zachęcamy, by pobrać prezentację przygotowaną przez Najwyższą Izbę Kontroli i zapoznać się z wynikami kontroli.