Audi TT zadebiutowało 20 lat temu. Przez dwie dekady doczekało się trzech generacji, z czego ostatnia właśnie przeszła udany facelifting. Zadziorne coupe otrzymało nowy, bardziej elegancki wygląd zewnętrzny, silniki o zwiększonej mocy i rozszerzoną linię standardowego wyposażenia.
Niech żyją ostre kształty
Już trzecia generacja zaskakiwała ostrymi liniami. Poprzednie generacje były znacznie bardziej pozaokrąglane, ale linia stylistyczna aut ze stajni Audi coraz bardziej stawia na geometryczne kształty.
Z przodu dominuje charakterystyczny, trójwymiarowy grill osłony chłodnicy Singleframe. Duże wloty powietrza na bokach, które optycznie poszerzają auto, są dostępne już w wersji. Opcjonalnie nowe Audi TT może posiadać przednie reflektory przednie wykonane w technice diodowej lub diodowej Matrix.
Model TT Coupé ma 4,19 m. długości, krótkie zwisy nadwozia i rozstaw osi 2,51 m. Seryjnie auto wyposażone jest w 17-calowe aluminiowe felgi, jednak katalog oferuje także 18-. 19- i 20-calowe obręcze. Do palety barw nadwozia doszły trzy nowe kolory: niebieski cosmos, pomarańczowy pulse oraz dostępny tylko w wersji TTS i w linii S line – niebieski turbo.
Większa moc
W nowym Audi TT znajdziemy dwa silniki benzynowe. Wersja bazowa to 40 TFSI o mocy 197 KM. Druga to 45 TFSI o mocy 245 KM. Oba oddają więcej mocy niż ich poprzednicy. Jednostka 2.0 TFSI o mocy 306 KM montowana w wersji TTS, rozpędza TTS Coupé od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy – o 0,1 sekundy szybciej niż w modelu poprzednim.
Wszystkie jednostki mogą współpracować z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną. Automatyczną skrzynię S tronic standardowo montuje się w modelu TTS.
Napęd quattro
Wersja z silnikiem 45 TFSI (245 KM) może być wyposażona w stały napęd na cztery koła quattro. Napęd quattro i system wyboru trybów jazdy Audi drive select (wpływający m.in. na adaptacyjny układ kontroli tłumienia magnetic ride), to wyposażenie standardowe wersji TTS.
Jeśli klient zdecyduje się na zakup pakietu S line sport lub układu Audi magnetic ride, zawieszenie pojazdu jest o 10 mm niższe. Wśród innych systemów i układów zestrojonych z zawieszeniem znajdziemy progresywny układ kierowniczy, czterowahaczowe tylne zawieszenie oraz system stabilizacji toru jazdy ESC. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów aktywuje się selektywny rozkład momentu obrotowego, który w razie potrzeby przyhamowuje wewnętrzne koła.
Wnętrze dla kierowcy
Charakter tego sportowego malca podkreśla zorientowane na kierowcę wnętrze o bardzo eleganckich liniach. Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami to w Audi TT standard (opcjonalnie dostępne są sportowe fotele S z pneumatycznie regulowanymi siedziskami i oparciami). Pojemność bagażnika tego samochodu o układzie foteli 2+2 to 305 litrów.
Wszystkie zegary i wskaźniki ukazują się w cyfrowej formie na 12,3-calowym wyświetlaczu wirtualnego kokpitu Audi virtual cockpit. Dostępny opcjonalnie widok sportowy dostarcza informacji na temat wykorzystywanej mocy silnika, momentu obrotowego i sił przeciążenia. Widok sportowy jest standardem w modelu TTS.
System multimedialny MMI ma tylko sześć przycisków. Jego najbardziej rozbudowana wersja posiada powierzchnię dotykową rozpoznającą znaki wpisywane ręcznie oraz umożliwiającą powiększanie i pomniejszanie obrazu na ekranie. System sterowania głosowego powinien zrozumieć nawet potoczne komunikaty.
Na pokładzie odświeżonego Audi TT znalazło się kilka systemów wspomagających kierowcę, przy jednoczesnym nie odbieraniu frajdy z jazdy. W aucie znajdziemy m.in. asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, układ ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu Audi active lane assist, funkcję rozpoznawania znaków drogowych, a nawet asystenta parkowania wyposażonego w kamerę 360 stopni.