Nocna akcja ważenia ujawniła, które pojazdy w ogóle nie powinny wyjeżdżać na drogę

2020-07-15 11:17

Pięć ciężarówek z betonowymi szambami zatrzymali funkcjonariusze świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Wszystkie przewoziły za dużo ładunku. Jeden z pojazdów ważył aż o 21,5 tony za dużo. Inspektorzy ujawnili również przypadek nierejestrowania czasu pracy kierowcy. Część pojazdów nie miała także ważnych badań technicznych.

W nocy z poniedziałku na wtorek (13-14 lipca) na świętokrzyskim odcinku drogi ekspresowej numer 7, inspektorzy ITD z Kielc przeprowadzili akcję, której celem była m.in. ochrona nawierzchni drogi przed degradacją spowodowaną przez zbyt ciężkie pojazdy. Na wagę skierowali pięć ciężarówek z przyczepami, którymi przewożono szamba betonowe z okolic Radomia. Każdy z pięciu zestawów był przeładowany. Niechlubny rekordzista ważył 61,5 tony zamiast przepisowych 40 ton. Cztery zespoły pojazdów z ładunkiem były również za długie - w tym jeden aż o ponad 2 metry.

Przeczytaj również: Prowadził bez uprawnień i wymusił pierwszeństwo. Kolizję z Toyotą zapamięta na bardzo długo

Niewłaściwy tonaż nie był jedynym naruszeniem, jakie ujawnili inspektorzy ITD. Ciężkie szamba z pokrywami w kilku przypadkach nie były zabezpieczone przed możliwością zmiany miejsca położenia podczas jazdy. Nagłe hamowanie bądź inny gwałtowny manewr mogło spowodować wypadnięcie zbiorników na drogę. Funkcjonariusze stwierdzili również, że jedne z kierowców nie rejestrował czasu pracy. Część ze skontrolowanych pojazdów nie miała ważnych badań technicznych.

Nieprawidłowe transporty zbiorników zatrzymano, a kierowców ukarano mandatami. Wobec przewoźników wszczęto postępowania w sprawie nałożenia kar za przyczynianie się do degradacji nawierzchni dróg. Dodatkowa kara grozi właścicielom pojazdów, które nie miały ważnych badań technicznych.

Sonda
Czy kary za przeładowane busy powinny być większe?