Jeszcze nie zdążyliśmy się nacieszyć aktualną Hondą Civic Type R, na którą przyszło czekać kilka lat, a Japończycy już wprowadzają kolejną ewolucję rasowego hot-hatcha. Auto pojawi się w sprzedaży już w połowie bieżącego roku.
Całkiem nowy Type R został opracowany według wytycznych tego samego programu rozwojowego, który realizowano w przypadku pozostałych wersji modelu Civic. Samochód będzie eksportowany na rynki całego świata, włączając w to Stany Zjednoczone, co oznacza, że będzie to pierwszy Type R ze znaczkiem Hondy oficjalnie sprzedawany w Ameryce Północnej.
Zobacz też: TEST Honda Civic Type R 2.0 i-VTEC Turbo
Nowy Civic wyróżnia się muskularną stylizacją nadwozia oraz licznymi modyfikacjami mającymi na celu poprawę właściwości aerodynamicznych. Pod przednim zderzakiem znalazł się splitter z charakterystyczną czerwoną listwą dekoracyjną, z tyłu wpasowano w zderzak dyfuzor z dość kontrowersyjnymi trzema okrągłymi lufami układu wydechowego. Na klapie oczywiście umieszczono ogromne tradycyjne skrzydło. Są też logotypy "H" utrzymane w czerwonej barwie i wlot powietrza na masce. Kabinę naszpikowano sportowymi akcentami i wstawiono kubełkowe fotele obite czarno-czerwoną tapicerką.
W nadkolach znalazły się 20-calowe felgi obute w szerokie opony (245/30 ContiSportContact). W kolumnach MacPhersona przedniego zawieszenia zmieniono geometrię w stosunku do standardowego Civica, co zaowocowało wydatnym ustabilizowaniem toru jazdy podczas gwałtownego ruszania i przyspieszania. Z tyłu w układzie niezależnego wielowahaczowego zawieszenia użyto wahaczy o zwiększonej sztywności.
Sprawdź: TEST nowa Honda Civic X: downsizing po japońsku
Bogatszy w porównaniu z poprzednią generacją modelu Type R jest wybór trybów jazdy. Poza dostępnym uprzednio trybem +R, pojawił się również nowy tryb Comfort. Zależnie od wyboru dokonanego przez kierowcę, zmianie ulega charakterystyka tłumienia amortyzatorów, siła wspomagania w układzie kierowniczym, skok i kultura pracy drążka zmiany przełożeń, a także sposób reakcji przepustnicy.
Pod maską pozostawiono zastosowany w ostatnim Civicu benzynowy motor 2.0 i-VTEC Turbo. Jednostka w nowym Type R generuje teraz dokładnie 320 KM (235 kW) i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za sprawą zmian wprowadzonych w układzie sterowania pracą silnika, poprawiono sposób reakcji przepustnicy, co powinno w istotnym stopniu zwiększyć przyjemność z prowadzenia tego auta. Napęd na koła przednie przekazuje manualna 6-biegowa skrzynia. Jakie auto ma osiągi? Niestety na razie ich jeszcze nie znamy.