Nowa Cupra Leon lada moment trafi do sprzedaży w całej Europie. Najnowszy hiszpański hot hatch należący do niemieckiej Grupy Volkswagena będzie dostępny zarówno jako zgrabny hatchback i praktyczne kombi (Sportstourer). Rasowy kompakt bazujący na płycie podłogowej MLB Evo, podobnie jak bliźniacze modele (Golf, Octavia oraz A3), będzie oferowany z dwiema jednostkami napędowymi.
Sprawdź: Cupra Formentor debiutuje w Polsce! Znamy CENY nowego sportowego SUV-a
Pierwszą z nich będzie hybryda typu plug-in, w której za napęd odpowiada benzynowy silnik 1.4 TSI wspierany przez elektryczny motor. Łączna moc takiego zestawu wynosi 245 KM i 370 Nm. Tym samym przy pomocy 6-biegowej skrzyni automatycznej DSG sprint od 0 do 100 km/h wynosi 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie wynosi 225 km/h.
Zasięg kosztem osiągów
Choć osiągi zelektryfikowanej Cupra Leon e-Hybrid nie przyprawiają o dreszcze, trzeba zauważyć, że w zamian otrzymujemy akumulatory o pojemności 13 kWh, które na jednym ładowaniu - zdaniem producenta - mają pozwolić na pokonanie do 60 kilometrów w kompletnej ciszy. Poruszając się w trybie elektrycznym prędkość zostaje ograniczona do 140 km/h, co mimo wszystko pozwala na swobodne poruszanie się po autostradach w całej Europie. Przy skorzystaniu z ładowarki typu Wallbox (3,6 kW) czas ładowania baterii powinien zająć niecałe 3,5 godziny. Za pośrednictwem normalnego gniazdka (230V) procedura "karmienia" zajmie nawet 6 godzin.
Kliknij: Nowa Cupra Ateca z polskimi CENAMI. Sprawdź, ile kosztuje SUV po liftingu
Większy potencjał
Chcąc nacieszyć się pełnym potencjałem hiszpańskiego sportowca, trzeba celować w benzynowy wariant pędzony 2-litrowym silnikiem TSI o mocy 300 KM i 400 Nm, który przy pomocy 7-stopniowej skrzyni DSG pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy. Co ciekawe, nowa Cupra Leon w nadwoziu Sportstourer z tym samym silnikiem oferuje więcej koni mechanicznych (310 KM) i napęd na cztery koła 4Drive. Pomimo nieznacznie zwiększonej mocy silnika czas przyśpieszenia do pierwszej "setki" nie powinien ulec zmianie. Ponadto niezależnie od wersji nadwozia prędkość maksymalna wyniesie 250 km/h.
Zobacz: Piłkarze FC Barcelona z nowymi autami - Cupra Formentor dla wszystkich
Hatchback i kombi różnią się także rozmiarem bagażnika oraz projektem tylnego zderzaka. Tylny zderzak pierwszego wieńczą dwie końcówki wykończone miedzianą ramką, zaś w drugim pojawiły się już cztery okrągłe rury. Hatchback domyślnie pomieści od 380, do 1301 litrów bagażu, z kolei Sportstourer pozwoli na zapakowanie od 617, do nawet 1500 litrów bagażu.
Sportowcy z krwi i kości
Nowa Cupra Leon to nie tylko silne jednostki, ale też sportowy charakter, który podkreślają ostro narysowane zderzaki, poszerzone listwy progowe i coś na wzór dyfuzora pod tylnym zderzakiem. Sportowe warianty to również nowe felgi, matowy lakier i cała masa miedzianych akcentów, które są znakiem rozpoznawczym marki Cupra. Gorące modele otrzymały także elektrycznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wydajny układ hamulcowy z zaciskami Brembo oraz sportowe, a tym samym twardsze i niższe w zależności od wybranego trybu jazdy (Comfort, Sport, Cupra, Individual) adaptacyjne zawieszenie (do -25 mm).
Przeczytaj także: Rodzina samochodów marki Cupra w komplecie. Zobacz wszystkie Cupry obok siebie - WIDEO
Równie sportowe wnętrze
Kabinę sportowych hiszpanów wyróżniają zintegrowane, skórzane "kubły" oznaczone logiem Cupry, sportowa kierownica doposażona w selektor trybów jazdy oraz przycisk zapłonu oraz miedziane detale. Ekran przed kierowcą o przekątnej 10,25-cala pełni rolę cyfrowych wskaźników, zaś ten po środku deski (10-cali) służy do obsługi nowego systemu multimedialnego. Najnowsze oprogramowanie pozwala na sterowanie funkcjami auta za pomocą mowy oraz jest w pełni kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. O stan baterii naszych urządzeń nie będzie trzeba się martwić, ponieważ na pokładzie znajdą się co najmniej cztery gniazda USB C i opcjonalnie bezprzewodowa ładowarka.
Nie przegap: Debiutuje Cupra el-Born! To pierwszy miejski elektryk z duszą sportowca - WIDEO, GALERIA
Na ulicach lada dzień
Pierwsze kompaktowe Cupry pojawią się na polskich drogach lada dzień. Teraz pozostaje nam tylko czekać na oficjalny cennik polskiego importera i pierwsze jazdy testowe. Miejmy nadzieję, że Leona w sportowym wydaniu poznamy jeszcze w tym roku.