Nowe MINI Countryman urosło. Auto zyskało 200 mm długości i 30 mm szerokości. Rozstaw osi zwiększył się o 750 mm. Efektem tego jest znacznie większy komfort na pięciu miejscach w kabinie oraz znacznie większa pojemność i wszechstronność bagażnika (450 litrów powiększane do 1390 l). Wyższa pozycja siedzenia zapewnia optymalną widoczność i charakterystyczne wrażenia z jazdy. Tylne siedzenia można przesuwać wzdłużnie o maksymalnie 13 cm. Oparcie kanapy tylnej dzielone jest w stosunku 40:20:40. Oprócz tego można zmieniać jego nachylenie. Większe niż w poprzednim modelu otwory tylnych drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.
Atletyczne proporcje z krótkimi zwisami dają autu charakterystyczny i niepowtarzalny wygląd. Nadwozie ma typowe dla marki cechy stylistyczne z całkiem nowymi lampami przednimi o lekko asymetrycznym kształcie. Standardowo funkcję świateł dziennych pełnią światła pozycyjne we wlotach powietrza. W połączeniu z opcjonalnymi reflektorami diodowymi funkcję świateł dziennych pełni po raz pierwszy pas całkowicie okalający reflektory.
Przeczytaj: TEST MINI Cooper S Cabrio: zaczepny charakterek
Na początku w sprzedaży pojawi się pięć silników - dwa benzynowe i dwa wysokoprężne najnowszej generacji z technologią MINI TwinPower Turbo, a także hybryda typu plig-in.
Wersja Countryman otrzyma trzycylindrowy silnik benzynowy 1.5 litra o mocy 136 KM i 220 Nm. Cooper S Countryman napędzany jest silnikiem 2.0 o mocy 192 KM i 280 Nm. Kolejny Cooper D Countryman to czterocylindrowy silnik wysokoprężny 2.0 (150 KM i 330 Nm), a następny w kolejce Cooper SD Countryman napędzany jest dieslem 2.0 generującym 190 KM i 400 Nm.
MINI Cooper S E Countryman ALL4 jest pierwszym modelem tej marki oferowanym z napędem hybrydowym plug-in. Układ oparto o trzycylindrowy silnik benzynowy 1.5 litra o mocy 136 KM, połączony z synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 65 kW/88 KM. Moc systemowa to165 kW/224 KM i 385 Nm. Auto w trybie elektrycznym potrafi przejechać do 40 km. MINI podaje, że średnie zużycie paliwa hybrydy w cyklu testowym UE wynosi 2,1 l na 100 km, a emisja CO2 49 g/km.
Zobacz: TEST MINI Clubman Cooper S: jedyna taka 6-drzwiówka
W nowym Countrymanie oprócz standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej oferowana będzie 6-stopniowa skrzynia Steptronic. 8-stopniowa skrzynia Steptronic dostępna będzie w mocniejszych wersjach Cooper S Countryman i Cooper D Countryman. Opcjonalnie dostępny jest układ Dynamic Damper Control. Elektronicznie regulowane amortyzatory mają dwie charakterystyki działania aktywowane również za pośrednictwem opcjonalnych MINI Driving Modes. Pokrętło przy dźwigni biegów umożliwia wybór konfiguracji pojazdu: MID, SPORT i GREEN. Tryby te mają wpływ również na charakterystykę pedału gazu i układu kierowniczego, działanie elektrycznych funkcji komfortu oraz zależnie od silnika i wyposażenia również na brzmienie silnika i charakterystykę zmiany biegów skrzyni Steptronic.
Oficjalny debiut nowego MINI Countryman przed szerszą publicznością odbędzie się 18 listopada 2016 r. na Auto Show w Los Angeles. Sprzedaż w Europie rozpocznie się w lutym 2017 r.