Produkowany w Żylinie od grudnia 2006 r. koreański kompakt, opuścił słowackie zakłady Kia Motors w ilości ponad 1,28 miliona egzemplarzy. Za sprawą trzeciego Ceeda udział marki Kia w sprzedaży w Europie ma być jeszcze większy niż dotychczas.
Bliźniak Hyundaia i30
Ceed od strony wizualnej przypomina Hyundaia i30. To dlatego, że obydwa koreańskie kompakty są bliźniaczymi konstrukcjami. O ile profil z szerokim słupkiem C wygląda niemal identycznie, to już przednia część oraz tył są zupełnie inne. Design tych fragmentów auta jest trochę wspólny z drapieżną Kią Stinger. Ceed zaprojektowany w europejskim centrum designu, które mieści się we Frankfurcie w Niemczech, w porównaniu z poprzednikiem stał się o 23 mm niższy, o 20 mm szerszy i z dłuższym tylnym zwisem niż poprzedni (rozstaw osi jest taki sam i mierzy 2650 mm). Wciąż można odnaleźć charakterystyczny "tygrysi nos" w osłonie chodnicy. W standardzie będą montowane światła LED do jazdy dziennej w kształcie kostek lodu, które nawiązują do wyglądu świateł z wersji GT i GT-Line poprzedniej generacji. W chwili rynkowego debiutu pięciodrzwiowy Ceed będzie oferowany z 11 kolorami lakieru nadwozia do wyboru.
Sprawdź: TEST Kia Optima Kombi GT: dwa w jednym
Kabina Ceeda to przede wszystkim rozplanowanie tablicy rozdzielczej, znane z innych nowych modeli marki. Deska rozdzielcza charakteryzuje się zdecydowanymi poziomymi liniami, jest bardziej smukła i zamontowano w niej ekran dotykowy systemu multimedialnego (7 lub 8 cali). Stylistom oraz inżynierom udało się wygospodarować większą przestrzeń i lepsze poczucie przestronności wnętrza. Kierowca ma niższą pozycję za kierownicą, pasażer obok więcej miejsca nad głową, a podróżni z tyłu większą przestrzeń na wysokości ramion. Dzięki nowej płycie podłogowej także urósł bagażnik, którego pojemność wynosi 395 litrów.
Dostępne silniki
Według komunikatu prasowego układ jezdny dostrojono do wymagań europejskich dróg i oczekiwań tutejszych kierowców. Auto ma gwarantować lepszą precyzję prowadzenia i zapewnić wyższy komfort podróżowania. Na takie odczucia wpłynie niezależny układ zawieszenia i nowy, szybszy układ kierowniczy. Klienci otrzymają do wyboru kilka silników. Wśród benzynowych jednostek napędowych znajdą się: 1.0 T-GDi (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa) o mocy 120 KM oraz nowy 1.4 T-GDi 140 KM wypierający silnik wolnossący 1.6 GDI. Podstawowym motorem będzie 100-konna jednostka 1.4 MPi z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
Polecamy też: TEST Kia Picanto 1.2 MPI GT Line
Wysokoprężne motory to 1.6 CRDi w wersjach 115 KM i 136 KM (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) wyposażono w katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) w celu znacznego zmniejszenia emisji spalin. Nowy silnik emituje mniej dwutlenku węgla, cząstek stałych i NOx w porównaniu z wcześniejszymi silnikami Diesla, które Kia stosowała w swoich modelach. Każdy silnik będzie współpracował z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, a nowy 1.4-litrowy T-GDi i 1.6-litrowe CRDi opcjonalnie będą mogły być łączone z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową. System wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select) pozwoli dostosować reakcje wybranych podzespołów nowego Ceeda do stylu jazdy kierowcy (ustawienia Normal lub Sport).
Nowe technologie
Oprócz seryjnych siedmiu poduszek powietrznych, nad bezpieczeństwem podróżnych dodatkowo będą czuwały zaawansowane aktywne systemy wspomagające kierowcę, ograniczające ryzyko kolizji. Seryjne wyposażenie obejmie m.in.: asystenta świateł drogowych (High Beam Assist), system monitorowania zmęczenia kierowcy (Driver Attention Warning), system utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) i system monitorowania obszaru przed autem (Forward Collision Warning) z funkcją automatycznego hamowania (Forward Collision-Avoidance Assist).
Bardziej eco: TEST Kia Niro hybrid 1.6 GDI 6DCT L
Nowy Ceed będzie pierwszym modelem marki Kia sprzedawanym w Europie, dostępnym z systemem utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Following Assist). Lane Following Assist kontroluje przyspieszenie, hamowanie i prowadzenie auta w zależności od prędkości jazdy samochodów znajdujących się z przodu. Do zachowania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu system wykorzystuje czujniki, które działają w zakresie prędkości od 0 do 130 km/h.
Kolejne systemy to: aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, monitorowanie martwego pola widzenia lusterek, wspomaganie zmiany pasa ruchu (Blind Spot Collision Warning), ostrzeganie przed kolizją przy wyjeździe z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross-Traffic Collision Warning) czy wspomaganie parkowania (Smart Parking Assist) i rozpoznawanie pieszych.
Kiedy sprzedaż?
Nowa Kia Ceed zadebiutuje przed szeroką publicznością na Salonie Samochodowym w Genewie. Produkcja auta rozpocznie się w fabryce na Słowacji w maju, a sprzedaż w Europie wystartuje pod koniec drugiego kwartału 2018 roku.