Nowa Skoda Fabia to wszechstronne auto segmentu B, które pozostaje wierne tradycji swoich poprzedników. Pojazd oferuje więcej miejsca niż jego konkurenci, doskonałą łączność, zaawansowane systemy wspomagające i atrakcyjny design. Podstawą ewolucji jest platforma MQB-AO, z której Skoda Fabia korzysta po raz pierwszy. Sama platforma jest fundamentem pozwalającym wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. W rezultacie hatchback może pochwalić się zarówno dużym wnętrzem, jak i doskonałą dynamiką i najlepszą aerodynamiką w swoim segmencie (współczynnik oporu powietrza cw = 0,28). Dzięki nowym proporcjom nadwozie prezentuje się znacznie bardziej dynamicznie. Samochód ma typowe dla Skody elementy zaprojektowane w formie kryształów, takie jak rzeźbione przednie światła, które są standardowo wyposażone w technologię LED. Po raz pierwszy opcją w Fabii są światła Full LED z przodu i z tyłu. Podstawowo Fabia będzie opuszczać fabrykę na stalowych 14” lub 15” felgach (w zależności od zastosowanego silnika), ale jako opcja dostępne będą obręcze w rozmiarze nawet 18”.
Zobacz również: Skoda Octavia RS kiedyś i dziś. Tak zmieniła się najbardziej sportowa Skoda
Jeśli chodzi o wymiary samochodu, jego długość wzrosła o 111 mm w porównaniu z poprzednią generacją i osiągnęła 4108 mm, a szerokość wzrosła o 48 mm do 1780 mm. Rozstaw osi został wydłużony do 2564 mm - to o 94 więcej niż w przypadku poprzednika. Co więcej, rozstaw osi jest teraz dłuższy niż w Skodzie Octavii pierwszej generacji. Te liczby oznaczają, że nowa Fabia jest znacznie bardziej przestronna niż poprzednie wersje, oferując więcej miejsca zarówno dla pasażerów, jak i ich bagażu. Bagażnik został powiększony o 50 litrów, osiągając 380 litrów, a złożenie tylnych siedzeń daje łącznie 1190 litrów praktycznej przestrzeni.
Porównaliśmy: Moc taka sama, charaktery zupełnie różne. Skoda Octavia RS z hybrydą i bez. Która lepsza? OPINIA
Większe, bardziej przestronne wnętrze jest teraz również cichsze dzięki ulepszonej izolacji akustycznej. Lepsze są zastosowane materiały w kabinie, a technologie zaktualizowane o najnowsze rozwiązania. Po raz pierwszy Skoda Fabia oferuje swoim pasażerom dwustrefową klimatyzację i wyloty klimatyzacji z tyłu konsoli środkowej dla pasażerów drugiego rzędu. Inne nowe opcje dostępne dla nabywców po raz pierwszy to podgrzewana kierownica (dwuramienna lub sportowa trójramienna) oraz podgrzewana przednia szyba.
W wyposażeni pojawia się także nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy ze stałym połączeniem online i licznymi usługami Skoda Connect. Podstawowy system informacyjno-rozrywkowy nosi nazwę Swing i jest wyposażony w 6,5-calowy ekran dotykowy oraz radio DAB. Bardziej zaawansowany Bolero ma 8-calowy wyświetlacz, łączność Bluetooth i połączenie ze smartfonem do korzystania z bezprzewodowego SmartLink, Android Auto i Apple CarPlay. Inną opcją jest PhoneBox, który umożliwia bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego. Najbardziej zaawansowanym systemem informacyjno-rozrywkowym jest Amundsen, który ma 9,2-calowy ekran dotykowy, sterowanie gestami i sterowanie głosowe za pośrednictwem Laury, systemu wspomagania głosowego, który mówi w piętnastu językach. W nowej Skodzie Fabii będzie można nawet zdecydować się na cyfrowy zestaw wskaźników Virtual Cockpit. Ciekawostką jest złącze USB-C na wewnętrznym lusterku wstecznym (można go użyć do podłączenia kamery samochodowej).
Pojazd otrzymał mnóstwo wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Na pokładzie może znaleźć się maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych i po raz pierwszy w historii modelu, Travel Assist, Park Assist i inne systemy wspomagające. Obejmują one adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, który zapobiega zbaczaniu z pasa oraz asystenta bocznego, który ostrzega kierowców o samochodach znajdujących się w martwym punkcie lub zbliżających się z tyłu z dużą prędkością. Nie brakuje również funkcji Simply Clever ułatwiających m.in. utrzymanie porządku w kabinie.
Nowa Skoda Fabia pozwoli klientom wybierać między pięcioma układami napędowymi. Wszystkie silniki zastosowane w pojeździe pochodzą z wydajnej rodziny jednostek EVO. Zmodernizowane silniki MPI są mocniejsze i jednocześnie zużywają mniej paliwa. Cztery motory to trzycylindrowe silniki 1.0 - dwa z nich to wolnossące MPI, a dwa TSI. Podstawowy silnik MPI ma moc 65 KM, podczas gdy jego mocniejszy brat ma moc 80 KM. Silniki 1.0 TSI mają moc 95 i 110 KM. Standardem jest manualna skrzynia o 5 przełożeniach. Tylko najmocniejszy trzycylindrowy silnik o mocy 130 KM ma sześciobiegową skrzynię biegów lub opcjonalną siedmiobiegową automatyczną skrzynię DSG. Ta automatyczna skrzynia biegów DSG jest standardowym wyposażeniem w najmocniejszym silniku - czterocylindrowym 1.5 TSI o mocy 150 KM i oferujący dezaktywację połowy cylindrów w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
Test poprzednika: To najdroższa Fabia jaką jeździłem. Skoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 110 KM DSG7 - OPINIA
Obniżenie zużycia paliwa wraz z obniżeniem emisji CO2 udało się osiągnąć dzięki różnym rozwiązaniom technicznym. Zastosowano klapy przed osłoną chłodnicy, które zamykają się w celu poprawy przepływu powietrza. Przykładowo można zaoszczędzić 0,2 litra paliwa na 100 km przy prędkości 120 km/h. Trzycylindrowe silniki mogą pochwalić się zasięgiem ponad 900 kilometrów na jednym zbiorniku (cykl WLTP). Dzieje się tak również dlatego, że standardowy 40-litrowy zbiornik można wymienić na 50-litrowy. Jednostka 1.5 TSI średnio zużywa 5,6 l/100 km. W przypadku innych silników zużycie paliwa waha się od 5,0 do 5,5 litra na 100 kilometrów.