2021 Skoda Fabia

i

Autor: Skoda Fabia, Skoda Skoda Fabia czwarta generacja

Nowa Skoda Fabia 2021 jest większa, nowocześniejsza, bardziej ekonomiczna - ZDJĘCIA, WIDEO

2021-05-05 9:02

Skoda Fabia po 22 latach doczekała się czwartej generacji. Auto oparto na nowej platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen. Samochód urósł, jest nowocześniejszy, cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz wyższą jakością wykonania.

Nowa Skoda Fabia to wszechstronne auto segmentu B, które pozostaje wierne tradycji swoich poprzedników. Pojazd oferuje więcej miejsca niż jego konkurenci, doskonałą łączność, zaawansowane systemy wspomagające i atrakcyjny design. Podstawą ewolucji jest platforma MQB-AO, z której Skoda Fabia korzysta po raz pierwszy. Sama platforma jest fundamentem pozwalającym wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. W rezultacie hatchback może pochwalić się zarówno dużym wnętrzem, jak i doskonałą dynamiką i najlepszą aerodynamiką w swoim segmencie (współczynnik oporu powietrza cw = 0,28). Dzięki nowym proporcjom nadwozie prezentuje się znacznie bardziej dynamicznie. Samochód ma typowe dla Skody elementy zaprojektowane w formie kryształów, takie jak rzeźbione przednie światła, które są standardowo wyposażone w technologię LED. Po raz pierwszy opcją w Fabii są światła Full LED z przodu i z tyłu. Podstawowo Fabia będzie opuszczać fabrykę na stalowych 14” lub 15” felgach (w zależności od zastosowanego silnika), ale jako opcja dostępne będą obręcze w rozmiarze nawet 18”.

Zobacz również: Skoda Octavia RS kiedyś i dziś. Tak zmieniła się najbardziej sportowa Skoda

Jeśli chodzi o wymiary samochodu, jego długość wzrosła o 111 mm w porównaniu z poprzednią generacją i osiągnęła 4108 mm, a szerokość wzrosła o 48 mm do 1780 mm. Rozstaw osi został wydłużony do 2564 mm - to o 94 więcej niż w przypadku poprzednika. Co więcej, rozstaw osi jest teraz dłuższy niż w Skodzie Octavii pierwszej generacji. Te liczby oznaczają, że nowa Fabia jest znacznie bardziej przestronna niż poprzednie wersje, oferując więcej miejsca zarówno dla pasażerów, jak i ich bagażu. Bagażnik został powiększony o 50 litrów, osiągając 380 litrów, a złożenie tylnych siedzeń daje łącznie 1190 litrów praktycznej przestrzeni.

Porównaliśmy: Moc taka sama, charaktery zupełnie różne. Skoda Octavia RS z hybrydą i bez. Która lepsza? OPINIA

Większe, bardziej przestronne wnętrze jest teraz również cichsze dzięki ulepszonej izolacji akustycznej. Lepsze są zastosowane materiały w kabinie, a technologie zaktualizowane o najnowsze rozwiązania. Po raz pierwszy Skoda Fabia oferuje swoim pasażerom dwustrefową klimatyzację i wyloty klimatyzacji z tyłu konsoli środkowej dla pasażerów drugiego rzędu. Inne nowe opcje dostępne dla nabywców po raz pierwszy to podgrzewana kierownica (dwuramienna lub sportowa trójramienna) oraz podgrzewana przednia szyba.

W wyposażeni pojawia się także nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy ze stałym połączeniem online i licznymi usługami Skoda Connect. Podstawowy system informacyjno-rozrywkowy nosi nazwę Swing i jest wyposażony w 6,5-calowy ekran dotykowy oraz radio DAB. Bardziej zaawansowany Bolero ma 8-calowy wyświetlacz, łączność Bluetooth i połączenie ze smartfonem do korzystania z bezprzewodowego SmartLink, Android Auto i Apple CarPlay. Inną opcją jest PhoneBox, który umożliwia bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego. Najbardziej zaawansowanym systemem informacyjno-rozrywkowym jest Amundsen, który ma 9,2-calowy ekran dotykowy, sterowanie gestami i sterowanie głosowe za pośrednictwem Laury, systemu wspomagania głosowego, który mówi w piętnastu językach. W nowej Skodzie Fabii będzie można nawet zdecydować się na cyfrowy zestaw wskaźników Virtual Cockpit. Ciekawostką jest złącze USB-C na wewnętrznym lusterku wstecznym (można go użyć do podłączenia kamery samochodowej).

Pojazd otrzymał mnóstwo wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Na pokładzie może znaleźć się maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych i po raz pierwszy w historii modelu, Travel Assist, Park Assist i inne systemy wspomagające. Obejmują one adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, który zapobiega zbaczaniu z pasa oraz asystenta bocznego, który ostrzega kierowców o samochodach znajdujących się w martwym punkcie lub zbliżających się z tyłu z dużą prędkością. Nie brakuje również funkcji Simply Clever ułatwiających m.in. utrzymanie porządku w kabinie.

2021 Skoda Fabia

i

Autor: Skoda Fabia, Skoda Skoda Fabia czwarta generacja

Nowa Skoda Fabia pozwoli klientom wybierać między pięcioma układami napędowymi. Wszystkie silniki zastosowane w pojeździe pochodzą z wydajnej rodziny jednostek EVO. Zmodernizowane silniki MPI są mocniejsze i jednocześnie zużywają mniej paliwa. Cztery motory to trzycylindrowe silniki 1.0 - dwa z nich to wolnossące MPI, a dwa TSI. Podstawowy silnik MPI ma moc 65 KM, podczas gdy jego mocniejszy brat ma moc 80 KM. Silniki 1.0 TSI mają moc 95 i 110 KM. Standardem jest manualna skrzynia o 5 przełożeniach. Tylko najmocniejszy trzycylindrowy silnik o mocy 130 KM ma sześciobiegową skrzynię biegów lub opcjonalną siedmiobiegową automatyczną skrzynię DSG. Ta automatyczna skrzynia biegów DSG jest standardowym wyposażeniem w najmocniejszym silniku - czterocylindrowym 1.5 TSI o mocy 150 KM i oferujący dezaktywację połowy cylindrów w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Test poprzednika: To najdroższa Fabia jaką jeździłem. Skoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 110 KM DSG7 - OPINIA

Obniżenie zużycia paliwa wraz z obniżeniem emisji CO2 udało się osiągnąć dzięki różnym rozwiązaniom technicznym. Zastosowano klapy przed osłoną chłodnicy, które zamykają się w celu poprawy przepływu powietrza. Przykładowo można zaoszczędzić 0,2 litra paliwa na 100 km przy prędkości 120 km/h. Trzycylindrowe silniki mogą pochwalić się zasięgiem ponad 900 kilometrów na jednym zbiorniku (cykl WLTP). Dzieje się tak również dlatego, że standardowy 40-litrowy zbiornik można wymienić na 50-litrowy. Jednostka 1.5 TSI średnio zużywa 5,6 l/100 km. W przypadku innych silników zużycie paliwa waha się od 5,0 do 5,5 litra na 100 kilometrów.

Nasi Partnerzy polecają