Pierwsza nowa Skoda Octavia opuściła linię produkcyjną w hali M13 w fabryce w Mlada Boleslav. Ponad 20 lat temu Skoda zbudowała tam pierwszą nowoczesną wersję tego bestsellerowego pojazdu. Obecnie w halach wykorzystywane są innowacyjne procesy i technologie, a w najbardziej skomplikowanych i wymagających etapach produkcji pracowników wspomagają roboty. Każdego dnia fabrykę opuszcza 1150 wyprodukowanych egzemplarzy nowej Octavii, która trafia do klientów na całym świecie.
Nowa Octavia legitymuje się doskonałymi własnościami aerodynamicznymi. Limuzyna ma współczynnik oporu czołowego (cd) od 0,24, a wersja kombi od 0,26. Pojazd ten zalicza się więc aktualnie do najbardziej aerodynamicznych samochodów osobowych na świecie. Poprawa parametrów aerodynamicznych przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.
Nowa Octavia jest pierwszą Skodą, w której zastosowano technologię „shift by wire” do sterowania skrzynią biegów DSG. Dźwignia zmiany biegów nie jest już mechanicznie połączona ze skrzynią biegów, ale przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast dźwigni DSG w konsoli środkowej umieszczono nowy moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym do wyboru trybu jazdy.
Pod maskę czwartej Octavii trafiają silniki TDI oraz TSI o zwiększonej wydajności. Nowością jest Octavia iV z technologią hybrydową typu plug-in. Za napęd odpowiada benzynowy motor 1.4 TSI połączony z silnikiem elektrycznym w dwóch wariantach mocy. Początkowo zostanie wprowadzona wersja obejmująca model o łącznej mocy 150 kW (204 KM). W późniejszym czasie zostanie poszerzona ona o wersję o mocy 180 kW (245 KM).
Porównaliśmy: Skoda Octavia RS Challenge kontra Peugeot 308 GTi. Te hot-hatche wkrótce znikną z rynku
Oprócz silników wysokoprężnych i benzynowych oraz wariantów hybrydowych typu plug-in, po raz pierwszy w ofercie Skody dostępny jest także model w technologii miękkiej hybrydy. To rozwiązanie zostanie zastosowane w wersjach z silnikami 1.0 TSI oraz 1.5 TSI oraz 7-biegową skrzynią DSG. W technologii miękkiej hybrydy wykorzystywany jest rozrusznik 48 V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V. System umożliwia „żeglowanie” przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy.
Polski cennik nowej Skody Octavii nie jest jeszcze znany.