Toyota Supra to model z długą historią. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1978 roku jako Celica Supra i systematycznie ewoluowała pod wewnętrznymi kodami A40, A60, A70 i A80. Produkcję zakończono w 2002 roku, a teraz po 16 latach nieobecności tego sportowego auta, legenda powraca w nowej odsłonie jako A90. Pojazd został zainspirowany modelem 2000 GT z 1965 roku, bogatą historią zmieniającej się przez cztery dekady Supry oraz studyjnym pojazdem o nazwie FT-1, który powstał z myślę o grze komputerowej.
Nie przegap: Toyota Supra – poznaj pełną historię kultowego sportowego auta
Zbudowana według klasycznego przepisu nowa Supra, łączy w sobie wszystko co najlepsze, aby oferować właściwości jezdne, osiągi i kompaktowość idealnego samochodu sportowego. Pojazd jest 2-drzwiowy, silnik został umieszczony z przodu, napęd trafia na tylne koła, a rozkład masy idealnie rozłożono między osiami w stosunku 50:50. Do tego lekkie materiały, świetna aerodynamika i zaawansowana konstrukcja podwozia. Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi, z tyłu pracuje konstrukcja pięciowahaczowa. Za wytracanie prędkości z przodu odpowiadają tarcze wentylowane (345x35 mm) z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo, z tyłu wentylowane (345x24 mm).
Entuzjaści pokonywania wiraży mogą liczyć na sportowy układ jezdny z elektroniczną regulacją amortyzatorów, sportowy układ hamulcowy oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym poślizgu. Za przełożenie mocy na koła odpowiada automatyczna 8-stopniowa skrzynia Steptronic Sport, znana z samochodów marki BMW. Zresztą nie tylko przekładnia pochodzi z BMW, bowiem niemieckich podzespołów w Suprze znajdziemy o wiele więcej.
WIDEO - polska premiera Toyoty GR Supry
Geny BMW
Nie ulega wątpliwości, że Toyota znów poważnie zabrała się za budowę ekscytujących aut. Kilka lat temu we współpracy z Subaru stworzyła rewelacyjne lekkie coupe GT86, a w 2017 roku wprowadziła do obiegu charakternego Yarisa GRMN, zbudowanego przez oddział Gazoo Racing, odpowiedzialny za takie cuda jak Yaris WRC czy wyścigówki LMP1 startujące w cyklu WEC oraz 24H Le Mans. Na tym jednak nie koniec, o czym świadczy Toyota GR Supra. W przypadku tego samochodu Toyota zdecydowała się podjąć współpracę z Niemcami, a dokładnie ze specjalistami od sportowych aut marki BMW. Europejczycy skonstruowali platformę, silnik i projekt wnętrza, a podwozie, układ hamulcowy, zestrojenie auta i oczywiście design opracowali japońscy inżynierowie Toyoty, o czym świadczą plakietki GR na nadwoziu.
Sprawdź: TEST Toyota Yaris GRMN: dla koneserów hot-hatchy
Do napędu posłużył silnik 6-cylindrowy z doładowaniem. Jednostka 3.0 R6 konstrukcji BMW generuje dokładnie 340 koni mechanicznych i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taka moc pozwala rozpędzić ważące 1495 kg auto w 4,3 sekundy do „setki”. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Turbina typu twin scroll, bezpośredni wtrysk paliwa oraz system zmiennej fazy rozrządu sprawiają, że moc przyrasta liniowo, a reakcja na gaz jest natychmiastowa. Benzynowy motor został wyposażony w filtr cząstek stałych, a emisja spalin jest zgodna z normą Euro 6d-TEMP. W chwili polskiego debiutu w Warszawie poznaliśmy auto właśnie z tym silnikiem.
Supra pojawi się w ofercie również ze słabszym 4-cylindrowym motorem 2.0 (także konstrukcji BMW) o mocy 258 KM i 400 Nm. Wersja ta będzie osiągać "setkę" w 5,3 s i rozpędzi się do 250 km/h, przy masie własnej wynoszącej 1355 kg.
Dane techniczne - Toyota GR Supra vs. konkurencja
Auto | Toyota GR Supra |
Porsche 718 Cayman S |
Alpine A110 |
Audi TTS |
Ford Mustang |
Nissan 370Z |
Silnik | 3.0 R6 Turbo | 2.5 boxer Turbo | 1.8 R4 Turbo | 2.0 R4 Turbo | 2.3 R4 Turbo | 3.7 V6 |
Skrzynia biegów |
8 AT | 7 PDK | 7 DCT | 6 DSG | 10 AT | 7 AT |
Napęd | RWD | RWD | RWD | AWD | RWD | RWD |
Masa własna | 1495 kg | 1460 kg | 1080 kg | 1460 kg | 1672 kg | 1535 kg |
Moc | 340 KM | 350 KM | 250 KM | 310 KM | 290 KM | 344 KM |
Moment obrotowy |
500 Nm | 420 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 440 Nm | 371 Nm |
Moc/masa (kg na KM) |
4,40 | 3,96 | 4,38 | 4,47 | 5,77 | 4,46 |
Moment/masa (Nm na kg) |
2,99 | 3,30 | 3,45 | 3,64 | 3,80 | 4,14 |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
4,3 s | 4,4 s | 4,6 s | 4,6 s | 5,5 s | 5,6 s |
Prędkość maksymalna |
250 km/h | 285 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 233 km/h | 250 km/h |
Nieduża i zwinna
W przypadku tego pojazdu to jednak nie czas do pierwszej „setki” jest ważny, a sposób w jaki ten samochód jeździ. Podczas prezentacji prasowej w Warszawie przedstawiciele Toyota Motor Poland zapewnili, że najnowsza odsłona Supry powstała z myślą o maksymalnej zwinności i przede wszystkim niezapomnianych wrażeniach z jazdy. W konstrukcji tego coupe użyto m.in. ramy wykonanej z kompozytu stalowo-aluminiowego oraz włókien węglowych co nie tylko zwiększyło sztywność, ale i pozwoliło obniżyć masę. Dla zespołu, który odpowiadał wcześniej za konstrukcję GT86, przy budowie Supry przyjemność z prowadzenia była ważniejsza od maksymalizacji osiągów.
Nowa Supra o kodzie modelowym A90, to wyraźnie mniejsze auto w stosunku choćby do modelu GT86. Rozstaw osi mierzy zaledwie 2470 mm (w GT86 liczy 2570 mm), środek ciężkości został osadzony znacznie niżej, a sztywność karoserii jest wyższa. Rozstaw kół Supry mierzący 1600 mm jest za to szerszy niż w GT86 (1530 mm).
Piąta generacja rasowego coupe to auto przeznaczone dla dwóch osób, a nie jak to było wcześniej dla czterech. Przestrzeń we wnętrzu jest odczuwalnie mniejsza od tej, jaką oferuje GT86. Brak dodatkowych miejsc za sportowymi fotelami owocuje za to wolną przestrzenią przydatną w momencie chęci przewiezienia bagaży (kufer pomieści 290 litrów ładunku).
Wnętrze z BMW
O ile zamknięta karoseria Supry totalnie różni się od tej, jaką ma bliźniacze BMW Z4, które jest roadsterem ze składanym elektrycznie miękkim dachem, tak wnętrze to właściwie kalka Z4. Z zewnątrz Supra ma tylko 4 elementy przejęte żywcem z Z4 - przednią szybę, wycieraczki, lusterka boczne i klamki drzwi. Projekt deski rozdzielczej, konsoli środkowej, boczków drzwiowych, a nawet kierownica to już elementy pochodzące z BMW. Nawet system multimedialny i sposób operowania nim został przejęty z otwartego bawarskiego odpowiednika, co akurat jest bardzo dobrą informacją. Multimedia stosowane w Toyotach i Lexusach pozostawiają bowiem wiele do życzenia. Za to iDrive od BMW jest uznawany za jeden z najlepszych systemów na rynku.
W aucie siedzi się do tego stopnia nisko, że aż ciężko się z niego wygramolić. Trzeba jednak najpierw pokonać szeroki próg i jednocześnie uważać żeby nie grzmotnąć głową o linię dachu. Cyfrowe zegary przedstawiają się świetnie, wykonanie otoczenia jest na wysokim poziomie, a od pokaźnej liczby systemów bezpieczeństwa może rozboleć głowa. Choć Supra to auto sportowe, to nie zabraknie w niej takich zabezpieczeń jak: układ ostrzegania przed kolizją z innym pojazdem lub pieszymi, funkcji hamowania w mieście, asystenta utrzymywania pasa ruchu, aktywnego regulatora prędkości, rozpoznawania znaków drogowych, zapobiegania kolizjom tylnym i ostrzegania przed ruchem poprzecznym, asystenta parkowania oraz asystenta cofania.
900 egzemplarzy na początek
Ze względu na ograniczone moce produkcyjne, Toyota Supra w pierwszym roku od premiery będzie na rynku europejskim ograniczona do 900 egzemplarzy. Ze wstępnych informacji wynika, że w Polsce na zakup GR Supry klienci będą musieli przygotować około 270 tys. zł. Produkcja pojazdu rozpocznie się w czerwcu, a auto będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej zakładów Magna Steyr zlokalizowanych w austriackim Graz, gdzie wytwarzany jest już bliźniaczy roadster BMW Z4.
Auto jest tańsze od Porsche 718 Cayman S, za które trzeba zapłacić minimum 327 150 zł. Od pozostałych najbliższych konkurentów wypada natomiast drożej. Cena Alpine A110 wynosi od 234 000 zł, Audi TTS to wydatek przynajmniej 219 900 zł, na Nissana 370Z należy przygotować 182 700 zł, a cena Forda Mustanga rozpoczyna się od 173 100 zł.