Nowa Toyota GR Yaris to prawdziwy majstersztyk! Ma ponad 260 koni i napęd na cztery koła

2020-01-10 11:33

Podczas Salonu Samochodowego w Tokio 2020 po raz pierwszy została zaprezentowana nowa Toyota GR Yaris, czyli drugi globalny model GR Toyoty zaraz po GR Suprze. Samochód ma 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM, napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia i specjalnie zaprojektowanie zawieszenie. Auto trafi na drogi w drugiej połowie 2020 roku.

Toyota rozpoczyna 2020 rok od prezentacji długo wyczekiwanego hot-hatcha, który powstał dzięki inżynierom z zespołu GAZOO Racing. Nowa Toyota GR Yaris to prawdziwy sportowy samochód, który został zrodzony z mistrzowskich doświadczeń Toyoty w WRC. Technologia i design z motorsportu zostały przeniesione do samochodu drogowego zgodnie z filozofią TOYOTA GAZOO Racing, by tworzyć coraz lepsze samochody, które dają niesamowitą radość z jazdy.

Nawiązuje do historii

GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku, która odniosła 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyła cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów.

Toyota GR Yaris (2020)

i

Autor: Toyota Toyota GR Yaris (2020)

W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris z logo GR-FOUR na tylnej klapie posłuży też za bazę homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który od powrotu do rajdowej rywalizacji w 2017 roku zdobył już dla Toyoty tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów w 2018 roku oraz mistrzostwo świata kierowców wywalczone przez Otta Tänaka w 2019 roku.

Unikalna stylistyka

O unikalnej stylistyce Toyoty GR Yaris świadczy trzydrzwiowe nadwozie oraz obniżona o 91 mm linia dachu, która tworzy sylwetkę coupe. Drzwi bez ramek potęgują to wrażenie. Przedni grill oraz spojler wyrażają prawdziwy charakter GR, a szerszy tył i muskularne skrzydła dobrze współgrają z 18-calowymi felgami aluminiowymi.

Toyota GR Yaris (2020)

i

Autor: Toyota Toyota GR Yaris (2020)

Nowa jednostka napędowa 1,6 Turbo

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. 3-cylindrowy turbodoładowany silnik generuje maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego. Kompaktowy i lekki 12-zaworowy motor DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę, a cała moc jest przekazywana na wszystkie cztery koła (GR-FOUR) przez 6-biegową skrzynie manualną.

Zobacz: Czy nowa Toyota GR Supra zasługuje na legendarną nazwę? Sprawdziłem wersję A90 Edition - TEST, OPINIA, WIDEO

GR Yaris posiada także fenomenalny stosunek mocy do masy (4,9 kg/KM). Niska masa to zasługa lekkiej karoserii, dachu wykonanego z włókna węglowego oraz aluminiowej maski, drzwi i tylnej klapy. Ważący jedyne 1280 kg przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.

Toyota GR Yaris (2020)

i

Autor: Toyota Toyota GR Yaris (2020)

Napęd GR-FOUR

Nowy napęd na cztery koła GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło, a do tego jest lekki i prosty w konstrukcji. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylnią osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło.

Przeczytaj także: W 2020 roku Toyota obniża ceny hybrydowych aut. Sprawdź, jakie modele obejmie program EkoBonus

Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył).

Toyota GR Yaris (2020)

i

Autor: Toyota Toyota GR Yaris (2020)

Według własnych preferencji

W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne.

W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.

Wytrzymały układ hamulcowy

System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu, które zostały zaprojektowane by radzić sobie podczas wymagającej jazdy z wysokimi prędkościami na torze czy odcinkach specjalnych oraz z pracą w wysokich temperaturach.

Pakiet Circuit

GR Yaris może zostać wyposażony dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Nasi Partnerzy polecają