Nie każdy wie, że nazwa RAV4 to skrót słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive, co w wolnym tłumaczeniu oznacza samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Taką właśnie nazwę wybrała ponad 20 lat temu Toyota, prezentując pierwszą generację swojego osadzonego wyżej nad ziemią auta. Było to w czasach, gdy pojęcie "Sport Utility Vehicle" będące rozwinięciem skrótu SUV, jeszcze nie istniało.
Po ponad 20 latach ewolucja modelu doszła do momentu, w którym Toyota w budowie swojego hitu postanowiła wykorzystać platformę TNGA (Toyota New Global Architecture). Dzięki tej płycie RAV4 ma nisko położony środek ciężkości, nieprzesadzoną masę własną oraz mocne, sztywniejsze o 57% nadwozie. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu wagi wielu elementów i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów – od silnika po fotele w kabinie.
Wyostrzona i większa
Przemyślane konstrukcyjne zabiegi w połączeniu ze stylistycznymi sztuczkami sprawiły, że samochód przy okazji stał się znacznie przyjaźniejszy optycznie dla oka. Proporcje są zgrabniejsze, bowiem auto jest niższe o 10 mm (1650 mm), szersze o 10 mm (1885 mm) i krótsze o 5 mm (4600 mm), przy rozszerzonym rozstawie osi o 30 mm (2690 mm). Do tego przedni i tylny zwis skrócono (5 mm z przodu i 30 mm z tyłu) i zwiększył się prześwit o 15 mm, a to w połączeniu z większymi kołami poprawiło możliwości terenowe.
Proporcje są ważne, ale to czym RAV4 numer pięć przykuwa uwagę najbardziej, to przede wszystkim nietypowym wyglądem. Z dość obłej, mało porywającej sylwetki, RAV-ka stała się kanciasta i zadziorna, jakby inspirowana projektami Lexusa. Co ciekawe w rozmowie z przedstawicielami polskiego biura prasowego Toyoty okazało się, że w rzeczywistości tak właśnie było. Na nadwoziu tego auta nudy nie ma, przez co strona wizualna z całą pewnością będzie budzić kontrowersje. Choć to mocno subiektywna opinia, to najfajniej chyba prezentuje się odmiana wyposażenia Selection z kontrastowym czarnym dachem i lakierowanymi osłonami nadwozia oraz felgami w kolorze Piano Black. Jednym z dwóch egzemplarzy pokazanych dziennikarzom w Warszawie, było właśnie auto w takiej konfiguracji. Użytkownik może liczyć na reflektory LED ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej, LED-owe wypełnienie świateł tylnych, czy różne wielkości ozdobnych obręczy kół do wyboru.
Pojemniejsze wnętrze
Choć tylko minimalnie zmieniły się wymiary zewnętrzne w stosunku do poprzednika, to po wnętrzu czuć, że auto urosło i jest osadzone na innej płycie. Bateria w wersji hybrydowej już nie wcina się nachalnie do bagażnika i nie zakrzywia podłogi. Pojemność bardziej elegancko wykończonego kufra wzrosła o 79 l (do 580 l), a podłoga jest teraz dłuższa o 65 mm (1015 mm). Dzięki temu, po złożeniu oparć tylnej kanapy do środka mieści się rower na 29-calowych kołach. Klapa podnosi się i opuszcza elektrycznie ułatwiając dostęp do przestrzeni przy zajętych rękach.
Więcej miejsca udało się wygospodarować nie tylko w bagażniku. Siedzisko przedniego fotela znalazło się o 15 mm niżej niż w poprzedniej generacji RAV4. Same fotele w wersji sportowej przyjemnie, ale i nieprzesadnie otulają ciało, zdają się być wygodne i do tego rewelacyjnie wyglądają (tylko w takim rodzaju foteli miałem okazję usiąść). Podłokietnik oddzielający od siebie podróżnych ma sporą powierzchnię i kryje pokaźny schowek z dwoma złączami USB. Pomiędzy pasażerami drugiego rzędu przybyło 40 mm, miejsca na nogi z tyłu jest o 49 mm więcej, a do tego wyposażenie wreszcie wzbogacono o wyprowadzone na tył kanały wentylacyjne i dwa porty USB pozwalające ładować przenośne urządzenia.
Przyjemne otoczenie
Bardzo pozytywnie w moim odczuciu wypada projekt deski rozdzielczej, konsoli środkowej oraz otoczenia. Producent zastosował m.in. dużo miękkich materiałów, co czuć pod palcami, a co ważne takie materiały będą od podstawowej wersji. Na przeszyciach łączących panele są prawdziwe nici (nie tylko ich imitacja) oraz po raz pierwszy w RAV4 pojawiło się nastrojowe diodowe oświetlenie. W wielu miejscach zamiast plastiku może pojawić się obicie ze skóry syntetycznej oraz detale z satynowego chromu. Wszystko to jest zwyczajnie ładne i nie wygląda tanio. Klimatyzacja w podstawie choć jest manualna, to zawiera już elegancki wyświetlacz, a w wyższych wersjach działa już automatycznie.
Wśród zaawansowanych systemów występują: 7-calowe zegary TFT z efektem 3D, indukcyjna ładowarka do telefonu, port USB w konsoli czy wysokiej jakości nagłośnienie marki JBL System Premium Audio o mocy 800 wat. Niestety wyświetlacza HUD na szybie zabrakło (ma go za to Corolla). Nowoczesne rozwiązania technologiczne przejawiają się także w systemie Toyota Touch Multimedia System. Łatwy w użyciu zestaw wyświetlacz choć ma 8-calowy ekran z dotykowym menu systemu multimedialnego, to zachował też na krawędziach upraszczające obsługę fizyczne przyciski (wyglądające trochę jak w zestawach HiFi z lat 90-tych).
Usługi Connected Services również będą oferowane w RAV-ce. Aplikacja udostępnia klientom wiele różnych usług, w tym prowadzenie do celu Last Mile guidance, nawigację Send to Car oraz aplikacje Find my Car, Driving analytics i Maintenance Reminder. Wsparciem dla kierowcy w trudnej sytuacji będzie system eCall. Samochód automatycznie skontaktuje się z krajowym systemem ratunkowym, dostarczając najważniejszych informacji i umożliwiając pasażerom kontakt ze służbami ratunkowymi. Połączenia alarmowe odbywają się poprzez wbudowaną kartę SIM bez opłat za połączenie. A co z Android Auto i Apple CarPlay? Niestety wciąż Toyota tego nie oferuje...
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Standardem wyposażenia będą systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji. Pakiet obejmie: rozbudowaną wersję systemu zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (PCS) z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz wykrywania rowerzystów przy świetle dnia, inteligentny aktywny tempomat (IACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), system rozpoznawania znaków drogowych o większej liczbie funkcji (RSA) oraz system automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi (AHB). Do pakietu dołączy także asystent pasa ruchu (LTA) kontrolujący tor jazdy delikatnymi ingerencjami w położenie kierownicy, tak by auto poruszało się pośrodku pasa ruchu, nawet na łukach drogi.
Wirtualne wsteczne lusterko
Nowa RAV4 pozwala lepiej obserwować otoczenie dzięki zastosowanemu po raz pierwszy w Toyocie wirtualnemu wstecznemu lusterku. Może ono działać jako zwyczajne, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne lub jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia. Obraz pochodzi z regulowanej, zamontowanej nad tylną szybą kamery. Pole widzenia można regulować, w tym wykonywać zbliżenie (zoom). Kierowca może obserwować sytuację za pojazdem, nawet gdy przewozi ładunek zasłaniający tylną szybę.
Benzyna lub hybryda
W roku 1994, wprowadzając na rynek pierwszą generację modelu RAV4, Toyota zaoferowała światu zupełnie nowy typ samochodu, który łączył charakter auta terenowego o mocnym wyglądzie z niewielkimi wymiarami oraz własnościami jezdnymi typowymi dla kompaktowego hatchbacka. Nowa RAV4 kontynuuje te założenia, ale w bardziej nowoczesnym wydaniu.
Piąta generacja w podstawie trafi do oferty z silnikiem benzynowym o objętości skokowej 2 litrów. Generwana moc 4-cylindrowego motoru wynosi 173 KM i 207 Nm. Napęd może być przekazywany na przód lub na cztery koła, a przyspieszenie do „setki” bez względu na rodzaj napędu trwa 9,8 sekundy.
Sercem, którym Toyota chwali się znacznie bardziej, jest 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2,5 Dynamic Force z bezpośrednim wtryskiem. Półelektryczny układ hybrydowy ma moc 218 KM dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM z napędem AWD. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD 8,1 s, a odmianie z napędem na przód 8,4 s. Hybryda jest łączona z bezstopniową automatyczną skrzynią CVT, która według obietnic specjalistów z Toyoty nie hałasuje aż tak, jak to było w schodzącej z rynku RAV-ce. Niedługo tym autem pojeździmy, więc przekonamy się czy faktycznie tak jest. Ludzie z Toyoty zapewniają, że dla kierowcy nowy napęd ma oznaczać płynniejsze, szybsze i bardziej liniowe przyspieszanie oraz niższe spalanie przy wyższych prędkościach jazdy.
Hybrydowy SUV przez kilka minut może poruszać się na samym silniku elektrycznym. Energia jest magazynowana w akumulatorach poprzez proces rekuperacji. Nowością są lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe i sterownik PCU. Toyota spodziewa się średniego zużycia paliwa na poziomie 4,5 l/100 km (w cyklu NEDC) oraz emisji CO2 na poziomie 102* g/km (w cyklu NEDC).
Udoskonalone AWD
Nowa odsłona SUV-a Toyoty wprowadza przekonstruowany inteligentny napęd AWD. Elektryczny układ napędu na cztery koła jest cichy podczas szybkiej jazdy, a dodatkowo ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa w mieście i lepszą przyczepność poza utwardzonymi drogami. Tylną oś napędza silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym. Nowością jest Zintegrowane Zarządzanie Napędem AWD (AIM) – automatycznie dostosowujące pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego do wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.
Nowa RAV4 Hybrid zyskała mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – Trail Mode. Zapewnia on najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem w warunkach jazdy po nieutwardzonej nawierzchni. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem. Egzemplarze zaprezentowane w Warszawie nie miały napędu AWD. Z tego powodu w konsoli obok dźwigni zmiany biegów zamiast pokrętła od trybów jazdy, wpasowana była mała przegródka na monety. Zwrócę jeszcze uwagę, że lewarek automatycznej skrzyni wygląda „normalnie” i pasuje do reszty otoczenia, czego nie dało się powiedzieć o koszmarnej dźwigni zainstalowanej w poprzedniku.
2019 Toyota RAV4 - polski cennik
Toyota Motor Poland przedstawiła oficjalny cennik RAV4. Auto można w naszym kraju nabyć w wersjach: Active, Comfort, Comfort+Style, Selection i Executive. Nowy model fizycznie zadebiutuje w polskich salonach w lutym 2019 r. Wówczas pierwsze egzemplarze trafią też do nowych właścicieli.
wersja | Active | Comfort | Comfort+Style | Selection | Executive |
2.0 Dual VVT-iE 173 KM MT6 4x2 | 109 900 zł | 119 900 zł | 122 800 zł | - | - |
2.0 Dual VVT-iE 173 KM CVT 4x2 | 117 400 zł | 127 400 zł | 130 300 zł | - | - |
2.0 Dual VVT-iE 173 KM MT6 4x4 | - | 129 900 zł | 132 800 zł | - | 156 900 zł |
2.0 Dual VVT-iE 173 KM CVT 4x4 | - | 137 400 zł | 140 300 zł | - | 164 400 zł |
2.5 Hybrid 218 KM e-CVT 4x2 | 129 900 zł | 138 900 zł | 141 800 zł | 159 900 zł | 169 900 zł |
2.5 Hybrid 222 KM e-CVT 4x4 | - | 148 900 zł | 151 800 zł | 169 900 zł | 179 900 zł |
Nowa Toyota RAV4 - wyposażenie
Nowa RAV4 już w standardowej wersji Active jest wyposażona w: najnowszą drugą generację systemu Toyota Safety Sense z funkcją połączenia alarmowego eCall, inteligentny aktywny tempomat, reflektory w pełni LED-owe, wyświetlacz zegarów TFT 4,2", wyświetlacz w desce rozdzielczej o wielkości 7", radio z CD i sześcioma głośnikami, łączność Bluetooth, złącze USB, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, miękkie materiały wykończeniowe, elektryczny hamulec postojowy czy klimatyzację manualną z elektronicznym wyświetlaczem. Wersja Active z silnikiem hybrydowym ponadto otrzymuje 17-calowe obręcze aluminiowe, a zamiast klimatyzacji manualnej - dwustrefową automatyczną.
Druga wersja Comfort zyskuje osłony zderzaków, zegary Optitron z diodami LED, 8-calowy ekran systemu multimedialnego, 7-calowy wyświetlacz na tablicy rozdzielczej, relingi dachowe w kolorze Piano Black, tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, lusterko fotochromatyczne oraz 17-calowe aluminiowe obręcze kół. Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest w tej wersji oferowana także w odmianie z silnikiem konwencjonalnym.
Sprawdź również: Toyota RAV4 Hybrid E-CVT 4x4 - TEST długodystansowy. Wszystko co chcesz wiedzieć o SUV-ie
Warta uwagi jest odmiana Selection. Wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem z czarnym dachem, czarne lakierowane są również 18-calowe aluminiowe obręcze, nadkola oraz osłony przedniego i tylnego zderzaka. Auto wyposażone jest w projektorowe światła główne LED oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Wnętrze zawiera: system multimedialny Toyota Touch 2 z 8-calowym ekranem dotykowym, ekran TFT 7" między zegarami, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, sportowe fotele, indukcyjna ładowarka, nastrojowe oświetlenie kabiny LED, tapicerka z elementami skóry i niebieskimi przeszyciami, czarna podsufitka. Dużym udogodnieniem jest podgrzewana kierownica, przednia szyba i przednie siedzenia. Fotel kierowcy jest ustawiany elektryczne a na pokładzie można znaleźć 5 portów USB.
Topowa odmiana Executive ma wyposażenie odmiany Selection wzbogacone m.in. o: monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją hamowania oraz układ wykrywania przeszkód ICS. Wentylowane i podgrzewane fotele przednie mają elektryczną regulację, a tylna kanapa jest podgrzewana. Perforowana skórzana tapicerka jest oferowana w 3 kolorach do wyboru (czarnym, beżowym lub jasnoszarym).
Dodatkowo wyposażyć RAV4 można tylko w radio DAB i system audio marki JBL za 5900 zł oraz w panoramiczny, szklany dach w cenie 6900 zł. Nawigacja satelitarna Toyota Touch 2 with GO w języku polskim z 3-letnią darmową aktualizacją map za 3200 zł.
Toyota RAV4 - poznaj wszystkie generacje i lata produkcji