Czwarta generacja A6 allroad quattro debiutuje przy okazji dwudziestej rocznicy wprowadzenia tego wariantu modelowego na rynek. Ta uniwersalna wersja nadwozia Avant miała swą premierę w roku 1999. Samochód doskonale czuje się zarówno na drogach utwardzonych, jak i poza nimi, oferując przy tym dużą siłę uciągu. Standardowy napęd na cztery koła quattro oraz również standardowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension o regulowanej wysokości zwiększają możliwości jazdy terenowej, a jednocześnie są niezmiennie dynamiczne i komfortowe na drodze utwardzonej. Auto wciąż ma charakterystyczny wygląd oraz bogate wyposażenie.
Pisaliśmy także: Debiutuje nowe Audi S6 Limousine i S6 Avant
Standardowy prześwit wynosi 139 mm, a auto nie traci swej mocy, nawet gdy ciągnie przyczepę o masie do 2,5 tony. W zależności od prędkości i od trybu ustawionego w systemie Audi drive select, zawieszenie może zmieniać wysokość. Cała karoseria może unieść się o 45 mm powyżej pozycji standardowej. Standardowo montowany jest także układ kontroli zjazdu ze wzniesienia oraz asystenta kąta nachylenia, pomagające podczas jazdy w terenie, ograniczający prędkość do wartości ustalonej wcześniej przez kierowcę (od 2 do 30 km/h) i w razie potrzeby selektywnie i wybiórczo hamuje każdym z czterech kół. W trybie „offroad” systemu Audi drive select, wszystkie ważne systemy dynamicznego prowadzenia, aż po kontrolę stabilizacji, dostosowują się do warunków jazdy w terenie.
Wyjątkowa stylizacja
Wygląd typowy dla wersji allroad można poddać indywidualizacji, podobnie jak rozwiązania zastosowane we wnętrzu samochodu. Szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe ma pionowe, aluminiowe użebrowanie. Dolny przedni spojler oraz osłona podwozia również błyszczą kolorem aluminium. Typowe dla samochodów terenowych relingi na dachu, listwy okien, osłona podwozia, listwa dyfuzora oraz charakterystyczny pasek łączący ze sobą tylne światła, mogą być do wyboru w kolorze aluminium lub w kolorze czarnym. Osłony krawędzi nadkoli standardowo utrzymane są w kolorze szarym, a opcjonalnie można zamówić je w kolorze nadwozia lub w błyszczącym kolorze czarnym. Na kontrastowych kolorystycznie listwach progowych umieszczono logotypy allroad.
Sprawdź: Nowe Audi S7 Sportback debiutuje z mocnym dieslem
Dwa pakiety opcjonalne jeszcze bardziej podkreślają stylistykę samochodu. Są to pakiet zewnętrzny „aluminium” oraz czarny pakiet stylistyczny z ciemnymi dodatkami i ciemnymi listwami. Paleta lakierów nowego Audi A6 allroad quattro składa się z jedenastu kolorów, w tym z wyjątkowego koloru zielonego „gavial”, w której polakierowany był pierwszy model A6 allroad z roku 1999.
Eleganckie wnętrze
Wnętrze pojazdu dostępne jest w trzech kolorach – w czerni, w kolorze beżowym lub w kolorze brązowym. Standardowo fotele obite są czarną tkaniną z dodatkami skóry. Alternatywnie dostępne są obicia w kolorach beżowym lub brązowym. Opcjonalnie zamówić można również obicie z perforowanej skóry Valcona. Zamiast standardowych paneli tapicerki w kolorze szarego grafitu, dostępne są dwa warianty paneli drewnianych i jeden wariant aluminiowy. Alternatywnie do standardowych foteli, które dodatkowo mogą być wyposażone w ogrzewanie i wentylację, Audi proponuje fotele sportowe. W najwyższej wersji wyposażeniowej znajdziemy z kolei elektrycznie regulowane, spersonalizowane fotele konturowe, do których opcjonalnie dodać można funkcję masażu.
Przeczytaj: TEST Audi A6 Limousine C8 55 TFSI quattro
Linia stylistyczna „allroad” czyni wnętrze pojazdu jeszcze bardziej wysublimowanym. W opcji tej znajdziemy sportowe fotele obite połączeniem skóry i Alcantary w dwóch kolorach – szarym i czarnym. Inne unikatowe akcenty tej linii stylistycznej to panele tapicerki i pedały z aluminium oraz podświetlane listwy progowe na których wyświetlane jest logo czterech pierścieni. Opcjonalnie linia ta oferuje również inne warianty wystroju wnętrza. Zamówić można specjalne zestawienia kolorystyczne, kontrastowe przeszycia i lamówki, ozdobne listwy wykonane z delikatnego drewna brzozowego oraz aluminiową listwę w kolorze zielonym, pasującym do koloru lakieru zewnętrznego.
Podobnie jak w Audi A6 Avant, pojemność przestrzeni bagażowej sięga od 565 do 1680 litrów przy złożonych oparciach tylnej kanapy. Tylna kanapa podzielona jest standardowo w proporcjach 40:20:40. Standardowe wyposażenie obejmuje również elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika, system szyn, pas mocujący ładunek, siatkę oraz dwa haczyki do mocowania toreb.
3.0 TDI w trzech wersjach
Do napędu służą tylko mocne sześciocylindrowe silniki z charakterystycznym wyłącznie dla tego modelu zestrojeniem zawieszenia. A6 allroad quattro dostępne będzie z trzema wysokoprężnymi motorami 3.0 V6 TDI do wyboru. W porównaniu z poprzednimi modelami zostały gruntownie przeprojektowane.
Jednostka napędowa 3.0 TDI oferuje trzy warianty mocy. Pierwszy z nich wytwarza 170 kW (231 KM) mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 1750 do 3250 obr./min. Wystarcza to do rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i dalej do osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h. Wartości cyklu WLTP skorelowane ze zużyciem paliwa wg. cyklu NEDC dla Audi A6 allroad quattro 45 TDI wynoszą 5,9 – 5,8 litra paliwa na 100 km (156 - 152 gramy CO2 na km).
Zobacz: Audi e-tron - pierwsze seryjne auto elektryczne Audi już w Polsce
Kolejna jednostka o oznaczeniu 50 TDI wytwarza 210 kW (286 KM) i w przedziale od 2250 do 3000 obr./min. dostarcza 620 Nm momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, ograniczona prędkość maksymalna 250 km/h, spalanie 5,9 – 5,8 litra na 100 km (156 - 152 gramów CO2 na km).
Najmocniejsza 55 TDI generuje 257 kW (349 KM) mocy oraz 700 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 2500 do 3100 obr./min. Taki allroad od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, spalając przy tym 6,6 – 6,4 litra oleju napędowego na 100 km (emisja CO2: 172 – 168 g/km).
Standardowo wszystkie jednostki TDI wyposażone są w technikę łagodnej hybrydy „mild hybrid”. MHEV sprawia, że jazda staje się jeszcze wygodniejsza oraz może zredukować spalanie w realnych warunkach drogowych nawet o 0,4 litra na 100 km. Układ MHEV pracuje w oparciu o nowy, 48-woltowy główny system elektryczny. Alternator–rozrusznik RSG, jest w stanie odzyskać podczas hamowania nawet 8 kW mocy i przekazać ją do oddzielnego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10 Ah. Auto w szerokim zakresie prędkości potrafi żeglować z wyłączonym silnikiem. System start-stop załącza się już przy 22 km/h.
Przełożenie mocy i podwozie
Wszystkie trzy jednostki TDI przekazują swą siłę na jezdnię za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami jest doskonałym uzupełnieniem stałego napędu na cztery koła quattro. Oba te systemy są w A6 allroad quattro na wyposażeniu seryjnym. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami sprawia, że podczas jazdy z dużą prędkością, przy wchodzeniu w zakręt, system przyhamowuje dwa koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, na które działają zredukowane siły, jeszcze zanim wpadną one w poślizg. Moment napędowy przekazywany jest wtedy na koła z lepszą przyczepnością. Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy bezstopniowo rozdziela moc pomiędzy tylne koła. Taki aktywny rozdział momentu obrotowego zapewnia najlepszy przyrost dynamiki, jeśli chodzi o prowadzenie i przyczepność.
Przeczytaj: Nowe Audi Q5 55 TFSI e quattro, czyli hybryda typu Plug-In
Zawieszenie nowego A6 allroad quattro to połączenie sportowego charakteru z najwyższym komfortem i ze zwiększonymi możliwościami jazdy w terenie. Oprócz układu zawieszenia pneumatycznego z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia, posiada ono wiele innych zalet. Standardowy, progresywny układ kierowniczy, wraz ze zwiększaniem się kąta skrętu kierownicy, staje się coraz bardziej bezpośredni. Koncepcja układu zapobiega nieprzyjemnym wstrząsom kierownicy, a jednocześnie przekazuje precyzyjne informacje zwrotne prosto z drogi. Opcjonalny układ czterech kół skrętnych to połączenie zwinności i stabilności. Przy prędkości do 60 km/h tylne koła skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu kół przednich, zmniejszając w ten sposób promień skrętu pojazdu i czyniąc reakcje na ruchy kierownicy jeszcze bardziej spontanicznymi. Przy prędkościach wyższych, koła tylne skręcają o maksymalnie dwa stopnie w kierunku tym samym co koła przednie. Poprawia się w ten sposób stabilność pojazdu podczas jazdy na wprost i podczas zmiany pasa ruchu.
Dynamicznym układem czterech kół skrętnych i opcjonalnym, sportowym mechanizmem różnicowym steruje układ EFP – Elektroniczna Platforma Podwozia. Zarządza ona również pracą amortyzatorów i układu pneumatycznego. Kierowca, za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, w sześciu trybach (dynamic, automatic, comfort, efficiency, allroad i lift) ustawić może sposób działania wielu funkcji podlegających regulacji. Audi A6 allroad quattro standardowo wyposażane jest w 18-calowe felgi oraz w opony o rozmiarze 225/55. Opcjonalnie samochód posiadać może felgi z gamy oferowanej przez Audi Sport, w której największy ich rozmiar sięga 21 cali.
Kiedy sprzedaż?
Audi A6 allroad quattro C8 w państwach europejskich znajdzie się jeszcze w czerwcu. Natomiast w pierwszej połowie roku 2020 samochód będzie miał swą rynkową premierę w Chinach oraz po raz pierwszy wejdzie do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.